به گزارش خبرنگار سرویس تجسمی‌ هنرآنلاین، سه نمایشگاه «عکس و ویدئو آرت»، «کاریکاتور» و «سفال» از پنجشنبه ۲۳ شهریور در سه نگارخانه ی «پائیز»، «میرمیران» و «نامی» خانه هنرمندان ایران برپا است و تا 30 شهریورماه ادامه دارد.

نمایشگاه زنان سفالگر خود آموز با ۵۰ مجسمه سرامیکی «سارا محمدی» از سقز کردستان و «کلثوم تمیزیان» از جویبار مازندران در نگارخانه «نامی» رونمایی شد. امید قجریان مدیر اجرایی این نمایشگاه درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه حاضر تلاشی است برای ارج نهادن بر هنرمندان گمنام این دیار که در خلوت خاموش خود به کار مشغولند و آثاری خلق می‌کنند که تنها شگفتی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد.

وی در ادامه گفت: نمایشگاه سفال زنان خودآموز در نوع خود اولین نمایشگاه با این مضمون است که بر پایه آثار هرمندان سفالگر خودآموخته به وجود آمده است و بر این ایده استوار شده که آثاری از زنان چند استان مانند بلوچستان، مازندران، گیلان و کردستان شکل یابد و بازنمود توانایی و خلاقیت بی بدیل زنان این دیار باشد که سفالگری را با پیشینه هزاران سال همچون مزوه ای زنده به پیش برده اند. اما متاسفانه دوری مسافت و ناهماهنگی پیش آمه باعث شد تا تنها دو هنرمند از دونقطه متفاوت برای شرکت در این نمایشگاه حضور یابند.

در نگارخانه ی «بهار» نیز نمایشگاه عکس و ویدئو چیدمان‌های «احسان میرحسینی» با عنوان «گاریز» یا «زیبا شناسی درد» برگزار می‌شود که نگاهی ویژه به مسئله ی زیست محیطی و مرگ ماهی دارد. در این نمایشگاه 30 عکس و چیدمان که هنر محیطی را به تصویر می‌کشد به نمایش درآمده است. گاریز یا زیباشناسی درد به یکی از سنن و آداب و رسوم مردم حاشیه خلیج فارس به ویژه ساحل نشینان هرمزگان در قدیم بر می‌گردد که وقتی فردی از دنیا یم رفته لباس‌های او را به دریا می‌انداختند و بر این باور بودند که با این کار، دریا، غم و اندوه بستگان متوفی را با خود می‌برد. پارچه‌های استفاده شده در این آثار نمادی از فرهنگ گذشته مردم استان هرمزگان است.

همچنین، نمایشگاه آثار برگزیده ی مسابقه ی سراسری کاریکاتور با موضوع ایدز، به منظور ایجاد حس نوع دوستی و احترام به جایگاه افرادی که با این بیماری زندگی می‌کنند، با ۵۰ تابلو در نگارخانه ی «پاییز» در حال برگزاری است.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه‌ها می‌توانند همه روزه از ساعت 14 تا 21 در خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی، خانه هنرمندان حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/31/34