به گزارش هنرآنلاین، در متن پیام معاون هنری وزیر ارشاد خطاب به هنرمندان تئاتر استان چنین آمده است:

به تماشا سوگند

و به آغاز کلام

آفتابی لب ایوان شماست

که اگر دربگشاید، به رفتار شما می‌تابد ...

تجربه‌مندان تئاتر استان!

جوانان مشتاق و مستعد !‌

سخن پیرامون تئاتر، سخنی دور از معنویت و آیین نیست، بلکه روی دیگرِ بازگشت به فطرت و عهد نخستین است؛ چرا که بی‌تردید می‌توان گفت تئاتر ما ریشه در آیین‌های معنوی و مناسک مذهبی نسل‌های متمادی انسانی دارد و از این رو، بایسته و شایسته است که مضامین اصلی نمایشنامه‌ها و شیوه‌های بیانی آنها، مضامین اصیل و ارزشی باشد. متونی پشتگرم به پشتوانه‌های دینی و ریشه‌مند در سخن و سلوک اسوه‌های مذهبی و گزیده‌گان فرهنگی دیروز و امروز و هم البته با شیوه‌های بیانی اجرایی‌ای، مطابق با سلایق اجتماعی منزه و مؤلفه‌های فرهنگی بشکوه این مردم نجیب و خداجو. تا نهایتاً نمایشی در جای جای این مرز و بوم به صحنه آید که هم برخوردار از انسان‌سازی‌هایی باشد که ثمره‌ی کارکرد تئاتر است و هم استوار به چشم‌اندازهای لازمی همچون دعوت به اندیشیدن، ارزش‌گرایی، واقع‌بینی، جامع‌نگری، خردورزی، حضور ذهنیت‌های خلاق و همه و همه‌ی آن چیزی که برای توجه‌دادن همگان به هستی، بشریت و زندگی سعادتمندانه و چیستی معنی انسان به منظور بهبود رابطه‌اش با جامعه و طبیعت و در یک کلام، آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با معنویت و حقیقت، لازم است.

و همانا این نکته، راز نهایی هنر تئاتر، از دیروز دور تا امروز و اینک در فرهنگ و هنر و خاطره‌ی جمعی ماست و از همین منظر است که تئاتر ناب، راه خود را از دیرینه تا حالا، به زلالی و شکوه تسنیم‌های مینوی، پیش می‌برد.

و بی تردید اگر از این رسته و راستا به وی‍ژگی‌های تئاتر و کارکردش نگریسته می‌شود،‌به عدد تماشاگرانی که در برابر صحنه‌ی نمایش یا گرداگرد بازیگرانش، حاضر می‌شوند؛ جوانه‌های تازه‌ای شکوفا شده و با پایان نمایش نیز نگاهی تازه و پرسشی جدید در درون آنها جان می‌‌گیرد و در اوج این تأثیر و نقش‌آفرینی، "تئاتر" خود می‌گوید که البته من، هدف نیستم!

و اما اینک، فصل تئاتر استانهاست که بها و بهانه‌ی جشنواره‌اش، گردهمایی بزرگ هنرمندان این عرصه است در سطوح مختلف با تجربه و توان‌هایی متنوع و نیز مهمترین رخدادی که می‌توان در این حوزه، سراغ گرفت. سراغی که تنها سالی یک بار، رخ می‌نمایاند و درواقع اعلام فراخوان بضاعت حاضر در صحنه‌ی تئاترایران است. فرصتی مغتنم و وسیع به اندازه‌ی خاک گسترده‌مان و گستره‌ی امیدبخش تجربه و توانمندی پیشکسوتان و استعدادهای شگرف و آتیه‌دار جوانان نوجو و سرشار از جوشش‌ها و کوشش‌های معرفتی و ذوقی. که اگر چون زمینی متواضع و تشنه، قدرشناس بارش حضور اساتید و چهره‌های نامی حاضر در فرصت برگزاری جشنواره‌های خود باشند و در جوار نقش‌آوری و ابراز توان و تلاش خود، آموزش و نقد و داوریشان را دریابند؛ چه جلوه‌ها و جلال‌ها که در حوزه‌ی پیام و پیکره‌ و شیوه‌ی اجرا، در روزهای روشن هنر تئاتر ایران، انتظار آنها را خواهدکشید.

روزهایی که در حد شایستگی و شکوهش، چندان دور نیستند چرا که افق پیشاروی هم، خالی از فروغ نیست. فروغی تابنده از صحنه‌های فراوانش در سراسر کشور.

صحنه‌هایی که حتی همین امشب و در همین استان، شاهد حضور و تلاش و عشق عده‌ای هستند که تا هنوز هم، چراغ رسیده از دیگران را بر بالای دست برده‌اند و به راستی که:

آسمان رَشک بَرَد بهر زمینی که درو دو نفر، یک دو نفس، بهر خدا بنشینند...

لازم به یادآوری است جشنواره تئاتر استانی از 23 شهریور آغاز و تا 23 مهرماه در استانهای کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/