سرویس تجسمی هنرآنلاین، هشت سال دفاع مقدس برای ما مظهر شجاعت، شهامت، ایثار و فداکاری مردان و زنان است و همین موضوع در طول این سال‌ها دستمایه خلق آثار هنری بسیاری شده است. این هنر می‌تواند دفاع مقدس ایران را در ژانر هنری‌اش نیز منحصر به فر کند؛همان‌طور که واقعیت دفاع مقدس ما در میان تمام جنگ‌ها منحصر به فرد بود.

محمد فرنود؛ عکاس دفاع مقدس با اشاره به هدف از عکاسی در آن زمان گفت: هدفم از عکاسی جنگ، نشان دادن شوک های تصویری در واقعیت جنگ بود و همواره تلاش کردم از ادبیات احساسی و نگاه شاعرانه به این موضوع دوری کنم.

فرنود تصریح کرد: فکر می کنم ضرورت دارد که بچه های امروز و نسل آینده بدانند در زمان جنگ چه اتفاقی رخ داده است. اگر تاریخ هر کشوری درست ورق بخورد، نسل آینده، نسل کاملی خواهد بود. من فکر می کنم این دقیقاً همان هدف هنرهایی است که به موضوع دفاع مقدس می پردازند. به هر حال فکر می کنم اگر بخواهیم به جنگ فقط در هفته‌ای خاص بپردازیم یا به مناسبتی ویژه سراغش برویم، اشتباه کرده‌ایم. جنگ، رشادت و از خودگذشتگی‌های جوانان و رزمندگان، موضوعی است که باید هر روز در مقابل چشم هایمان باشد.

و شاید بد نباشد بدانیم 210 عکاس داوطلب در دوران جنگ در جبهه ها حضور داشتند که بدون توجه به نیاز سازمان ها در صحنه های نبرد حاضرمی شدند و نتیجه آن سال ها آثار متعددی است که باقی مانده که در روند جمع آ وری این عکس ها یدالله صمدیان و کمال خرازی نقش بسزایی داشتند.

این درحالی است که به گفته عباس میرهاشمی عکاس دفاع مقدس آثاری که در انجمن دفاع مقدس به ثبت رسیده بیش از 1 میلیون فریم است که بخش کوچکی از آثار عکاسی در زمان جنگ تحمیلی را به نمایش گذاشته است.

این هنرمند عکاس در این باره اظهار داشت:بعضی از این عکس‌ها از بین رفته‌اند و برخی دیگر نیز در معرض فرسایش تدریجی قرار گرفته‌اند و اگر در حفظ آنها تلاش نکنیم افسوس بسیاری برایمان در آینده باقی خواهد ماند چرا که این عکس‌ها تاریخ کشورمان را در برهه انقلاب و دفاع مقدس روایت می‌کنند و با از بین رفتن این عکس‌ها تاریخ روایی کشورمان نیز از بین می‌رود.

میرهاشمی درخصوص تعداد عکاسان فعال در دفاع مقدس اظهار کرد: ارائه آمار از این موضوع کار راحتی نیست، اما در یک دهه قبل یعنی اوایل دهه 80 تعداد عکاسان دفاع مقدس این تعدادی که امروز دیده ‌می شود نبود. در دهه 80 حدود 100 تا 200 عکاس جنگی تخمین زده شده بود که افراد شناخته شده خیلی کمتر بودند، اما با کنکاش‌های انجمن دفاع مقدس و جریانی که در این زمینه ایجاد شد برای جمع آوری و نشر آثار، تعداد عکاسانی که اثر قابل انتشار در این حوزه داشتند به 400 نفر رسید. البته این درحالی است که ما هنوز وارد حوزه شهرستان‌ها نشده‌ایم و فکر می‌کنم جدا از آنهایی که در زمان جنگ با دوربین‌های خانوادگی عکس گرفته‌اند، کسانی که در یگان‌ها و واحدهای تبلیغاتی وظیفه عکاسی داشتند بیش از این رقم‌هاست و آثاری که در انجمن دفاع مقدس ثبت شده بیش از 1 میلیون فریم است که بخش کوچکی از آثار عکاسی در زمان جنگ تحمیلی است.در زمان هشت سال دفاع‌مقدس ۳ دسته عکاس داشتیم. یک دسته عکاسان حرفه ای بودند، یک دسته به واسطه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران عکاس شدند و دسته سوم عکاسانی بودند که عکس‌های یادگاری می‌گرفتند.

انتهای پیام/32/31