به گزارش هنرآنلاین، فرشاد منظوفی نیا با بیان این مطلب گفت: مسئولان برگزاری جشنواره تئاتر ماه به طور مرتب باید در فکر ارتقای کیفی این جشنواره باشند تا بتوانند جشنواره تئاتر ماه را در سطح بین الملی برگزار کنند.

این داور جشنواره تئاتر ماه با اشاره به اینکه رویکرد اصلی این جشنواره در دوره نهم تغییر نیافته است، اظهارکرد: تنها تفاوت جشنواره نهم با دوره های قبل، اجرای طرح اعزام کارشناسان مشاور به حوزه های هنری مراکز استان ها است که خوشبختانه این اقدام مرکز هنرهای نمایشی با استقبال کم نظیر هنرمندان استان ها مواجه شده است.

منظوفی نیا سطح آموزش در مراکز استانی را در حد مطلوب ندانست و ادامه داد: سطح آموزش در استان ها در حدی نیست که گروه های شهرستانی بتوانند با گروه های تهرانی رقابت کنند اما این اعزام کارشناسان موجب شد تا تجربیات و دانش کارشناسان به هنرمندان استانی انتقال پیدا کند و آن ها با دانش و تجربه بیشتری در جشنواره تئاتر ماه شرکت کنند.

وی گفت: اعزام کارشناسان مرکز هنرهای نمایشی فقط بازبینی آثار به معنای رایج آن نبود بلکه کارشناسان به عنوان مشاور در کنار کارگردان قرار گرفتند و از بضاعت علمی و تجربی خود استفاده کردند تا از این طریق کمکی به ارتقاء سطح کیفی نمایش ها شده باشد. در واقع این طرح یک کارگاه آموزشی برای هنرمندان بوده است.

عضو هیأت انتخاب هفتمین جشنواره سراسری تئاتر ماه درباره برگزاری همایش منطقه ای تئاتر ماه افزود: در دوره نهم جشنواره، با برگزاری همایش های منطقه ای رقابت میان هنرمندان استان ها سخت تر شده است. گروه هایی که قرار است به جشنواره تئاتر ماه راه یابند به یقین می دانند که آثارشان تحت نظر کارشناسان مشاور تولید شده است که اگر جزو برگزیدگان جشنواره امسال نیز نباشند این امید را دارند که نمایش های شان در مراکز استانی به اجرای عموم برسد.

تولید آثار با کیفیت مهمترین دستاورد جشنواره نهم تئاتر ماه

کارشناس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یکی از مشکلات جشنواره نهم تئاتر ماه را ایجاد محدودیت برای شرکت گروه های تئاتری دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در این دوره از جشنواره به چشم می خورد این است که تمامی گروه های تئاتر کشور نمی توانستند در این جشنواره شرکت کنند و فقط گروه هایی آثارشان پذیرفته شد که با حوزه های هنری در ارتباط هستند که به عقیده من یکی از رسالت های حوزه هنری جذب استعدادهای جوانانی است که به طور پراکنده در کشور مشغول انجام فعالیت های هنری هستند، که اگر این گروه های هنری آزاد را با چنین جشنواره های جذب حوزه هنری کنیم می توانیم چرخه تولید آثار نمایشی را در کشور ارتقاء دهیم.

منظوفی نیا در ادامه بیان کرد: در دوره های گذشته این طور بود که تمامی گروه های تئاتر می توانستند به جشنواره متن ارسال کنند و مبنای داوری وابستگی به یک نهاد خاص نبود بلکه کیفیت متن نمایشنامه مورد توجه داوران بود.

عضو هیأت انتخاب هفتمین جشنواره سراسری تئاتر ماه در پایان خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره به عنوان کارشناس مشاور به 3 استان بوشهر، خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد اعزام شدم که محصول آن تولید 7 نمایشنامه است که 2 اثر مربوط به هنرمندان استان بوشهر، 4 اثر مربوط به هنرمندان استان خوزستان و 2 اثر نیز به هنرمندان استان کهکیلویه و بویر احمد است و تمامی این آثار آثاری هستند که قابلیت طرح شدن در عرصه کشور را دارند.

انتهای پیام/