به گزارش خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان امروز چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران با حضور دکتر شوشتری، مدیر سازمان زیباسازی، سردار طلایی رییس کمیسیون فرهنگ و هنر شورای شهر تهران، اعضای هیات داوران و انتخاب آثار، هنرمندان داخلی و خارجی شرکت کننده در سمپوزیوم حضور افتتاح شد.

در آغاز مراسم دبیر سمپوزیوم مجسمه‌سازی ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: به رغم اینکه قرار بود سمپوزیوم هر دو سال یک بار برگزار شود با توجه به استقبال مخاطبان از سمپوزیوم دور قبل تصمیم بر این شد که امسال چهارمین سمپوزیوم مجسمه سازی را برپا کنیم.

موسوی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کردکه شورای اسلامی‌شهر تهران برگزاری بی‌نال و سمپوزیوم را به عنوان دو رویداد هنری به تصویب برساند تا مدیران آینده این شهر هم این مسیر را ادامه دهند.

دکتر شوشتری، رییس سازمان زیباسازی شهر تهران اما در این مراسم با اشاهر به اینکه شهر تهران با تمام وسعت و گرفتاری‌هایی که دارد نمی‌تواند آرامش را تجربه کند مگر با هنر گفت: امسال باغ موزه قصر که در مرکز شهر قرار دارد را برای برگزاری سمپوزیوم انتخاب کردیم تا مشکل رفت و آمد برطرف شود. اشکالاتی هم که اکنون در صدا، تصویر و فضا می‌بینید به این دلیل است که باغ موزه رسما افتتاح نشده است و ما با این برپایی این سمپوزیوم عملا باغ موزه را افتتاح کردیم.

دکتر شوشتری همچنین از برپایی بخش ویژه ای در سمپوزیوم خبر داد که بر این اساس هنرمند پیشکسوت اقدام به ساخت مجسمه‌ای با محتوای نبوت و معراج می‌کند تا پاسخی به اهانت‌های اخیر به پیامبر اسلام(ص) باشد.

رییس سازمان زیباسازی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری سومین بی‌نال مجسمه‌سازی در آبان ماه و دومین بی‌نال نقاشی و صنایع دستی در اردیبهشت سال آینده اشاره کرد.

سردار طلایی رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی شورای شهری تهران هم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد هنری حضور بانوان مجسمه ساز را نقطه قوت هنر دانست و گفت: بسیار خوشحالم که می‌بینم که اکنون بانوان مجسمه ساز سهم بزرگی از هنر مجسمه سازی را به خود اختصاص دارند و در سمپوزیوم مجسمه سازی شرکت می‌کنند.

سردار طلایی در ادامه گفت: به عنوان یک شهروند هیچ اظهار نظری درباره بخش‌های فنی و تکنیکی کار ندارم اما در بعد مفهومی‌از هنرمندان انتظار دارم که به تاریخ کشورمان، چهره‌ها و شخصیت‌های بزرگ انقلاب و به هویت ایرانی اسلامی‌مان بپردازند.

وی ادامه داد: شهر تنها کالبدی فیزیکی نیست که از سنگ و آهن و سیمان ساخته شده باشد شهر زنده است و با انسان‌ها در ارتباط است. شهر حیات دارد و هنرمند با خلق آثار هنری باید وجه غالب شهر را تشکیل دهند. بنابراین برای ایجاد انسجام، تقویت و همبستگی اجتماعی باید بیشترین بهره را از ظرفیت‌های هنری برد.

سعید شهلاپور، مجسمه ساز مطرح کشورمان هم در پایان این مراسم گفت: زمانی برپایی چنین رویدادهای هنری آرزوی هم نسلان ما بود وامروز می‌بینم که با حمایت‌هایی که در سال‌های اخیر شده شاهد برپایی سمپوزیوم‌ها و بی‌نال‌ها هستیم. امیدوارم باتغییر مدیریت این روند متوقف نشود و همواره شاهد شکوفایی و بالندگی هنر باشیم.

در پایان این مراسم هنرمندان در بخش کارگاهی سمپوزیوم حضور پیدا کردند و با برخورد چکش بر سنگ مرمری چهارمین سمپوزیوم بین المللی مچسمه سازی تهران افتتاح شد.

حاشیه‌نگاری بر افتتاحیه

* نکته قابل توجه در چیدمان کارگاه‌ها این است که امسال برخلاف سال گذشته در کنار غرفه هر هنرمند خارجی غرفه یک هنرمند شرکت کننده در بخش دانشجویی برپا شده بود تا دانشجویان بتوانند از تجربیات مجسمه سازان پیشکسوت استفاده کنند.

* دکتر شوشتری در مراسم نام هنرمند پیشکسوتی که قرار است با محتوای نبوت مجسمه‌ای خلق کند را ذکر نکرد.

*در این دوره 20 هنرمند در بخش اصلی و 11 هنرمند در بخش دانشجویی با هم به رقابت می‌پردازند.

*ˈرولاند مایرˈ از آلمان،ˈماریو لوپزˈاز پرتقال،ˈامیت تورگاری دورگونˈ از ترکیه،ˈهیرویوکی آساکاواˈ از ژاپن،ˈخاویر آستورگاˈ از مکزیک،ˈمیگوئل ایسلاˈ از اسپانیا،ˈفرانچسکو پانچریˈ از ایتالیا وˈرونالدو آلوارزˈاز اسپانیا، هنرمندان خارجی حاضر در چهارمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران هستند که برخی از آنها امروز حضور داشتند اما معرفی نشدند.

*در این سمپوزیوم هنرمندان در بخش اصلی با سنگ مرمریت به ابعاد 300 در100 در100 سانتیمتر و هنرمندان بخش دانشجویی در ابعاد 150 در50 در50 سانتی متر مجسمه می‌سازند.

*پیشتر اعلام شده بود قرار است ساعات بازدید مخاطبان و دانشجویان محدود باشد و اعلام شد که ساعت سه تا پنج ساعت بازدید عموم است.

انتهای پیام/31/34