به گزارش خبرنگار هنر آنلاین،شب گذشته مراسم اختتامیه و اهدای جوایز نخستین جشنواره فیلم اولی ها با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سالن سینمای اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجری برنامه پس از خیرمقدم با محکوم کردن هتک حرمت به مقام پیامبر اعظم (ص) بیانیه مشترک دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران، فیلمسازان، فیلمنامه نویسان، عکاسان، مدرسان و مربیان و به ویژه فیلم اولی های شرکت کننده در جشنواره را نسبت به این رفتار توهین آمیز قرائت کرد.

متن کامل این پیام به شرح زیراست: «لقد کان رسول الله اسوه الحسنه » ... این نخستین بار نیست که صهیونیست بین الملل در لوای رسانه های پلید خود به ویژه سینما به بهانه آزادی بیان به ادیان مختلف به خصوص اسلام عزیز می تازد و شاید آخرین بار هم نباشد . متاسفانه در سالهای اخیر چندین بار شاهد توهین به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) از سوی رسانه های غربی صهیونیستی مانند اینترنت ، مطبوعات و کاریکاتور هستیم . گرچه این بی احترامی ها با واکنش مسلمانان جهان مواجه گردیده است ، لذا دشمنان اسلام با بی توجهی و زیر پا گذاشتن مقدسات آنها با گستاخی هر چه تمام تر دست به تکرار زدند و اینبار با ساخت فیلم اهانت آمیز موجبات جریهه دار شدن احساسات مسلمانان سراسر جهان را فراهم کردند .

انجمن سینمای جوانان ایران با شصت دفتر در سراسر کشور به همراه تمامی مدرسین، فیلمسازان ؛ عکاسان، فیلمنامه نویسان و هنرجویان و فارغ التحصیلان دوره بیست و هفت که در "نخستین جشنواره فیلم اولی ها " شرکت کرده اند همصدا با دیگر مسلمان ، این هتک حرمت به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) را محکوم می نمایند و از مجامع بین المللی خواستار پیگیری و برخورد با اینگونه رفتارهای ضد بشری می شوند .

قطعا امروز بیداری اسلامی توانسته این جاهلان به ظاهر هنرمند را به جایی برساند که شعله خشم و کینه خود را و سرخوردگی حاصل از بی بندوباری خویش را با ساخت فیلم بر ضد اسلام و مسلمانان اندکی فرونشانند . پس به امید روزی که بیرق عدالت در سراسر گیتی گسترده گردد و پیام اسلام عزیز به گوش این جاهلان اسلام ستیز برسد . در ادامه پس از گزارش سعید ربیعی معاون آموزشی و فرهنگی انجمن در مورد دوره جدید فعالیتهای آموزشی این انجمن، هاشم میرزاخانی، دبیر جشنواره فیلم اولی ها نخستین سخنران این مراسم بود که با خطاب قراردادن فیلمسازان فیلم اولی آنها را امیدان آینده سینمای ملی خواند و گفت: امیدوارم که جوانان دوران خوبی را در این چهار روز سپری کرده باشند. وی افزود: ما سعی کردیم برنامه های متنوعی درنظر بگیریم که علی رغم دیدن آثار تولیدی خود فیلم اولی ها و مباحثی که بین آنان در زمینه تولیداتشان صورت می گیرد کارگاه های آموزشی، وظیفه اصلی انجمن رو فراموش نکنیم. لذا تدارک برگزاری این کارگاه ها دیده شد و جناب آقای شهیدی یک نیمروز و جناب آقای مقدم دوست نیز یک نیم روز برای فیلم اولی ها کارگاه آموزشی داشتند.

میرزاخانی با اشاره به مقوله رسالت فیلمساز گفت: در خدمت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا پناهیان نیز بودیم که ایشان مباحثی را طرح کردن که من فکر می کنم خیلی گره ذهنی برای همه ایجاد کرده . وظیفه ما که با روح و جان مخاطب و غذای روح مخاطب مواجه هستیم سنگین تر شد. وی ابراز امیدواری کرد با تامل در نکاتی که ارائه شد در همه مقولات خود را بالا ببریم چه در زمینه تکنیک چه در زمینه علمی چه در زمینه استفاده از تجهیزات و چه در زمینه بالا بردن سطح معلومات فرهنگی به عنوان یک ایرانی.

در ادامه گزارش دبیر جشنواره وی ادامه داد:همانطور که آقای ربیعی توضیح دادند ما اولین دوره به عبارتی آموزش فیلمسازی بلند مدت را با متدی جدید شروع کردیم که شاهد حضور 800 ثبت نام شده از بین 2500 ثبت نام کننده در آزمون بیست و هفتم بویدم. در زمان آموزش قریب 10 درصد 15 ریزش داشتیم و در نهایت 579 نفر به مرحله فارغ التحصیلی رسیدند که می توانم به جد بگویم این عزیزانی که تا این لحظه با ما همراه بودند بچه هایی هستند که قطع به یقین از نظر معلومات فیلمسازی چیزی از بچه های دانشگاهی کم ندارند چرا که مباحثی که در انجمن تدریس میشود علی رغم حوزه های علمی آکادمیک در زمینه عملی بیش از دانشگاه ها فعالیت میشه و خودتان هم شاهد هستید که بیش از 60 درصد پرسنل سینمای ایران فارغ التحصیل انجمن سینمای جوانان ایران هستند. از بین این عزیزان قریب 250 اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند و اساتید ارجمند جناب آقایان شهیدی، مقدم دوست و مهندس شمقدری در زمینه داوری این آثار که برگزیدگانش در این جشنواره مشخص می شوند ما را یاری کردند.

میرزاخانی با تاکید بر کیفیت آثار تولید شده گفت: به زعم اساتید انجمن در نقاط مختلف کشور و حتی عزیزانی که در حوزه حرفه ای فعال اند، با توجه به اینکه بخشی از آثار فیلم اولی ها برای آنها ارسال شد که آنها با دیدن این آثار شگفت زده شدند و واقعا این کارها به نظر من کار اول نیست و این نشان می دهد که شما در عرصه علم و در عرصه بالا بردن سطح تکنیک فیلم سازی به جایگاه بسیار خوبی در ابتدای راه رسیده اید و قطع به یقین آینده سینما متعلق به شماست و آینده سینمای ایران را شما می توانید رغم بزنید. نمایش آثار انیمیشن و تجربی، داستانی و مستند جهان برای فیلم اولی ها از دیگر برنامه های این جشنواره بود.در زمان جشنواره هم نشست هم اندیشی اساتید دفاتر انجمن با حضور 30 مدرس برگزار شد.

او با اشاره به حمایت سازمان سینمایی در تجهیز دفاتر انجمن سینمای جوانان گفت: اگر چنانچه این حمایت نبود ما در این جایگاهی که صحبت می کنیم نبودیم و اتفاقاتی که در زمینه تجهیز دفاتر افتاد اتفاق کمی نبود. بیش از دو دهه دفاتر انجمن سینمای جوانان از نبود امکانات در رنج بودند و ما خدا رو شاکریم که توا نستیم یک قدم هرچند ناچیز برای این عزیزان برداریم چون جوانان ایران شایسته بیش از این ها هستند.

وی ابراز امیدواری کرد این رویه با حمایت سازمان سینمایی ادامه داشته باشد و خطاب به معاون وزیر گفت: قطعا هرچه شرایط برای جوانان بیشتر فراهم باشد به نتایج بهتری خواهیم رسید . در هر حوزه ای چه هسته ای، چه علمی، چه فرهنگی و چه اجتماعی اگر ما به جایی رسیدیم جوانان پای کار بودند و اگر در حوزه فیلمسازی هم به همین منوال حمایت های شما انجام بشود جوان هایی که همین الان در خدمتشان هستیم آثاری را تولید می کنند که باعث افتخار ایران در سراسر جهان باشیم.

در پایان میرزاخانی گفت: امیدوارم میزبان خوبی برای حاضران بوده باشم و امسال هم بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را با دریافت 5220 فیلم از ایران و جهان از 10 مهرماه آغاز می کنیم.

جواد شمقدری معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی گفت: من به شخصه توفیق داشتم که بعضی از کارهای فیلم اولی ها را ببینم. البته دوست داشتم بیشتر ببینم ولی خب محدود بود. تعارفی که اینجا شد به حق بود و واقعا به عنوان کار اول بعد از یک دوره چهار ترمه کوتاه می توانم بگویم که گام اول، گام بسیار مؤثر و خوبی بود. البته ضعف هایی هم داشت.آن تعداد آثاری که من دیدم سه ضعف داشت که این سه بعضی وقتها ممکن است تا فیلم بیستم فیلمساز هم همراه او باشد و بنظر من این سه نکته ، ضعف امروز سینمای ایران هم هست.

معاون وزیر در تشریح این سه نکته گفت: اولین مساله پرورش ایده بود. خب عمدتا ایده های خیلی خوبی داشتند. ایده هایی که ساده بود اما مفهوم و معنای قشنگی داشت و می توانستیم تعابیر مختلفی را ذیل آن دنبال کنیم. اما این ایده در مسیر پرورش نقص داشت.نکته دوم ریتم کار بود. شاید بشود گفت که این ریتم است که هنر را به وجود می آورد. در موسیقی نت های مختلف، نحوه چینش و گزینش یک موسیقی را جذاب می کند و یک صدایی رو دلخراش می کند. در نقاشی همینطور و بخصوص در سینما که ریتم بسیار موثر است

وی تصریح کرد:نکته سوم که زودتر قابل حل است تداوم است. به هرحال شما پلان به پلان می گیرید علی رقم اینکه قطعا اساتید بزرگوار در آموزش ها برای اجرای تداوم و رعایت مسائل آن برای شما توضیح داده اند.البته این را که می گویم فرضم این است که شما فیلمسازان حرفه ای هستید و به عنوان کار اول واقعا تلاش شما قابل ارزش هست.

شمقدری افزود: چرا این مسایل را در ابتدا مطرح کردم برای این است که این سه نکته گاهی اوقات تا فیلم پنجم یا دهم در کارهای فیلمسازان دیده می شود. مثلا کاری مثل "جدایی نادر از سیمین" فیلمی است که ایده اش بارها استفاده شده و ممکن است استفاده هم بشود اما دلیل این موفقیت پرورش ایده بود. سکانس هایی که ممکن بود در ذهن ما نیاید اما در این فیلم بود و همین نوع سکانس ها کار را جذاب کرده بود و ریتم فیلم که واقعا شما در فیلم هیچ وقت متوقف نمی شدید و جلوتر از قصه هم می رفتید. که این یک کار مهارتی و تجربی است که دراکثر این کارها علی القاعده به تداوم مناسب باشد.

شمقدری جای مخاطب شناسی را در سیستم آموزش خالی دانست و گفت: بحث مخاطب و گروه مخاطبین و به طبعش بازاریابی و عرضه بر نمایش و تخصص نمایش فیلم هم جدی است. ما فیلم ها را می سازیم اما در عرصه نمایش عمدتا در دو عرصه ملی و بین المللی مشکل داریم . مخاطب را نمی شناسیم که این فیلم برای کدام مخاطب خوب است. خوب است که از همین الان شروع کنید چون به هرحال در سینمای ایران این حلقه مفقوده وجود دارد. شما در آغاز راهی هستید که امیدوارم همین طور که نیت کردید در عرصه سینمای ایران که حقیقتا یکی از کشورهایی است که تقریبا جزء یکی از ده کشوری است که یک سینمای مؤثر و جامع علی رغم همه ضعف ها است دارد. شما در آغازی راهی هستید که نامش سینماست که انتهای آن مشخص نیست.

معاون وزیر در ادامه گفت: به هرحال امیدوارم کاری که امروز شروع شده در سینمای جوان دوستان به صورت متمرکز و آکادمیک و هماهنگ امکان آموزش سینما را در سراسر کشور و دفاتر سینمای جوان پیدا می کنند .امیدوارم این ادامه پیدا کند و سنگ بنای یک حرکت جدید باشد در عرصه سینما و تشکر می کنم از مدیران دفاتر سینمای جوان از اساتید بزرگواری که چه در تهران چه در شهرستان سفر کردند و با بچه ها گفتگو کردند و همین طور از مدیران سینمای جوان به خصوص جناب آقای میرزاخانی که می توانم بگویم ایشان فصل جدیدی را در سینمای جوان پدید آورد.سینمای جوانی که به هرحال قبل از آمدن ما، دوستانی بودند که می خواستند تعطیلش کنند. اما امروز دیگر سینمای جوان ما ارزش هایی که پیدا کرده و خروجی های بسیار خوب که امیدواریم روز به روز بهتر بشود دیگر این را نمی توان جمع کرد و دارد هویت بهتری پیدا می کند و قطعا با آثار بهتر و برتر شما در آینده این سینمای جوان جایگاه محکم تری هم پیدا خواهد کرد. ما مطمئن هستیم که آینده سینمای ایران در دست شماست. البته برخی از جوانان هستند در آموزشگاه های آزاد دارند آموزش می بینند و یا در دانشکده ها و بالاخره جریان اصلی سینمای ایران در دست جوانان است که خوب این هنر و سینما را با عشق یاد بگیرند و غره نشوند که چیزی یاد گرفته اند

شمقدری در پایان گفت: امیدوارم شما وارد عرصه حرفه ای سینما شوید و فیلم سوم و دهم و... بسازید یک نکته را به گوش داشته باشید. برای هر فیلمی که میخواهید بسازید چه کوتاه، چه مستند و چه بلند و فیلم فاخر واقعا فکر کنید که هیچ چیزی بلد نیستید و می خواهید از نقطه صفر شروع کنید. چون هر فیلمی تعریف و بیان و تجربه خودش را دارد و شما باید دانش و مهارت خود را دوباره بازآفرینی کنید و دوباره با همت عالی و نگرانی حتی که دقت و ظرافت کار را ببرد بالا انجام بدهید.به هرحال اثر هنری فرآیند بسیار حساسی است که برمی گردد به اینکه در وجود شما یک معنا و مفهوم و پیام به شکل متعالی شکل گرفته و به تعبیری این توبره آب شما لبریز شده باشد و اون لبریز شدن است که باعث یک اثر هنری می شود. انشا ا.. که موفق و پیروز و مؤید باشید.

در این مراسم با نمایش کلیپ معرفی اساتید نامه 30 استاد حاضر در جلسه از دست مدیرعامل انجمن و رئیس سازمان سینمایی لوح تقدیر و هدیه دریافت کردند و همچنین شش هنرجوی فارغ التحصیل شده نیز به شکل نمادین از طرف کل فارغ التحصیلان مدارک پایان تحصیل خود را دریافت کردند.

برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

* بخش داستانی: دیپلم افتخار به همراه ربع سکه بهار آزادی و حمایت از اثر بعد به روشنا قریبی برای فیلم «زندگی پشت درهای بسته»، هنرجوی دفتر اهواز اهدا شد.

دیپلم افتخار به همراه ربع سکه بهار آزادی و حمایت از اثر بعد به دامین سلطانی نژاد برای فیلم «نشانی»، هنرجوی دفتر کرمان اهدا شد.

دیپلم افتخار به همراه ربع سکه بهار آزادی و حمایت از اثر بعد به حمید‌رضا نیک عهد برای فیلم «سفارش مخصوص»، هنرجوی دفتر تهران اهدا شد.

دیپلم افتخار به همراه ربع سکه بهار آزادی و حمایت از اثر بعد به بهروز یزدانی برای فیلم «افسانه»، هنرجوی دفتر اصفهان اهدا شد.

دیپلم افتخار به همراه ربع سکه بهار آزادی و حمایت از اثر بعد به هادی نصیری برای فیلم «لذت»، هنرجوی دفتر اصفهان اهدا شد.

دیپلم افتخار به همراه ربع سکه بهار آزادی و حمایت از اثر بعد به محمدباقر مهرآبادی برای فیلم «نزدیک‌تر از همیشه»، هنرجوی دفتر تهران اهدا شد.

دیپلم افتخار به همراه ربع سکه بهار آزادی و حمایت از اثر بعد به نیلوفر محمودی برای فیلم «ماه رخ»، هنرجوی دفتر تویسرکان اهدا شد.

* بخش مستند:

دیپلم افتخار به همراه ربع سکه بهار آزادی و حمایت از اثر بعد به احسان تندگام برای فیلم «دستان بینا»، هنرجوی دفتر کاشان اهدا شد.

دیپلم افتخار به همراه ربع سکه بهار آزادی و حمایت از اثر بعد به سید مهدی موسوی برزکی برای فیلم «شیخ علی هنرجوی»، دانشجوی دفتر کاشان اهدا شد.

دیپلم افتخار به همراه ربع سکه بهار آزادی و حمایت از اثر بعد به محمد قدوسی برای فیلم «هرگ»، هنرجوی دفتر زاهدان اهدا شد.

پایان پیام/