به گزارش هنرآنلاین، حاج یوسف خدادادی متولد سال 1304 از قدیمی‌ترین مطبوعاتی‌های منطقه ارسباران به شمار می‌رود که به خاطر عشق و علاقه‌ای که به مطبوعات، صنعت چاپ و کتاب داشت دفتر این استاد فقید به مرکز معتبری برای دستیابی به اطلاعات دست اول از منطقه و بایگانی ثابت و سیار در حوزه ارسباران تبدیل شده بود که بدین علت در بین اهالی قلم و رسانه به استاد و پیر مطبوعات ارسباران لقب یافته بود.

این استاد فقید علاوه بر مطبوعات، بنیانگذار صنعت چاپ نیز در این منطقه به شمار می‌رود.

وی نخستین چاپخانه با نام شهاب را در سال 1331 در اهر تأسیس کرد و نخستین دوره چاپ هفته نامه شهاب اهر را نیز در این چاپخانه انجام داد.

حاج یوسف خدادادی با وجود کهولت سن دست از ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب نکشید و تا لحظه‌های آخر در خدمت جامعه فرهنگی و فرهنگ دوستان بود و هر محقق، تاریخ نگار و پژوهشگری که می‌خواست در تاریخ، جغرافیا و تکمیل اطلاعات منطقه ارسباران کار تحقیقی و مطالعاتی انجام دهد به نخستین کسی که برای کسب اطلاعات لازم مراجعه می‌کرد، حاج یوسف خدادادی بود.

این استاد فقید محبوب دل همه اصحاب رسانه و قلم بود، تواضع، فروتنی و اخلاق نیکو و دوست داشتنی وی باعث شده بود که همه اندیشمندان و محققان از او به نیکی یاد کنند.

کتابخانه و کتابفروشی خدادادی منبع و مخزن علم و عرفان بود. هر مسئول و یا شهروندی که در خارج از اهر و یا حتی خارج از کشور زندگی می‌کرد و سری در مسائل فرهنگی داشت در نخستین مراجعه‌اش حتماً سراغ حاج یوسف خدادادی می‌گرفت تا از کمال و مناعت طبع این استاد فقید بهره لازم و کافی را ببرد.

هر محقق و پژوهشگری که می‌خواست کتابی نایاب و یا اطلاعات جدید درباره ارسباران و اهر به دست بیاورد، حتماً خدمت این استاد فقید می‌رسید و قطعاً از اطلاعات ناب و دست اول و حتی از اسناد قدیمی موجود در کتابخانه این استاد بهره می‌جست.

استاد یوسف خدادادی، عقاب دور پرواز قله رفیع علم و ادب و مردانگی شب دوشنبه 26 مرداد 1391 روح پاکش به ملکوت اعلی پر کشید و با یک دنیا شور و ادب و انسانیت در دل خاک آرمید و به دیار باقی شتافت، خدایش بیامرزد و نام و یادش جاودانه باشد.

انتهای پیام/