سرویس سینماو تلویزیون هنرآنلاین؛ یعقوب غفاری کارگردان ، برنامه ریز و تدوین گر سینما و تلوزیون است . وی فعالیت های سینمایی خود را در سال 69 با حضور در فیلم سینمایی بر بال فرشتگان به کارگردانی جواد شمقدری آغاز کرد و پس از آن نیز به عنوان دستیار و برنامه ریز با بسیاری کارگردانان همچون داوود میرباقری در سریال مختارنامه و علی شاه حاتمی در خوش رکاب و خوش غیرت و حسین لطیفی و ... همکاری کرده است . "پایان دوم" نام اولین فیلم بلند سینمایی غفاری است که در رد نظرات سکولار ساخته شده است و بدون اغراق می تواند در زمینه عرفانی و برای جوان ها فیلم قابل استنادی باشد "کما" نام فیلم دیگری از غفاری است که به تهیه کنندگی خزائی برای جشنواره مقاومت ساخته است که مهرماه در کرمان به نمایش در خواهد آمد. با این کارگردان به گپی نشستیم که در پی می آید:

فیلم سینمایی"پایان دوم" در رد نظریه سکولار و دنیای موازی ساخته شده است؟

بله ،فیلم سینمایی " پایان دوم " که به عنوان اولین فیلم سینمایی من به حساب می آید برای اولین بار در سینمای ایران به مقوله دنیای موازی و متوالی (parallel world)پرداخته است این فیلم به نحوی در تایید دنیای متوالی و در رد نظرات سکولار و دنیای موازی می باشد که در آن تلاش شده از عوامل حرفه ای سینمای ایران بهره ببریم این فیلم در سال 1389 ساخته شد که البته طبق معمول اکثر فیلم های سینمای ایران که ساخته می شوند در جشنواره فجر نیز با کم لطفی هایی روبرو شد و با مشکل اکران مواجه شد و مجبور شدیم در یک اکران خیلی محدود قبل از جشنواره فجر سال گذشته فیلم را اکران کنیم که البته با توجه به اکران های کمی که داشتیم با استقبال مردم مخصوصاجوان ها روبرو شد.

شما در این فیلم در غالب یک داستان همه پسند موضوع به این حساسی را مطرح کردید در این باره توضیح دهید؟ بله ، کاملا درست است ببینید ما در وهله اول قرار است یک فیلم سینمایی با همه ابزار سینمایی را به تماشاگر نشان دهیم و به واسطه اختیاراتی که سینما به ما می دهد ضمنا می توانیم منظورمان را نیز به تماشاگر منتقل کنیم. این فیلم در مورد دختری است که بیشتر با رویاهایش زندگی می کند و تلاش می کند که به رویاهایش برسد او که از واقعیات خوشش نمی آید عاشق مردی می شود که در دوسال قبل از خودش زندگی می کند و وی در صدد است که به این مرد که با او اختلاف زمانی دارد برسد...

فیلم "کما" را برای جشنواره مقاومت ساخته اید؟ بله "کما" برای جشنواره مقاومت ( انقلاب و دفاع مقدس) که در مهرماه در کرمان برگزار خواهد شد و در بخش مسابقات این جشنواره حضور خواهد یافت که تهیه کننده این فیلم محمد خزایی است و راجع به شهدای ترور است.

گویا بیشتر تمایل دارید در زمینه دفاع مقدس و عرفان کار کنید؟ من سینما را با دفاع مقدس آغاز کردم و همیشه دوست داشتم که اولین فیلم سینمایی من فیلم دفاع مقدس باشد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و شاید هم باعث خیری شد که من با اطلاعات و آگاهی بیشتری بتوانم به سینمای دفاع مقدس بپردازم اما با چنین شرایطی که در حال حاضر وجود دارد عملا ساخت فیلم بسیار دشوار و محدود شده است چراکه ما به عنوان فیلمساز اول فیلمی ساختیم که اینطور اکران شد و اکثر فیلم هایی که ساخته می شود اینگونه مشکل اکران میابند و با چنین سرنوشت هایی مواجه می شوند بنابراین دیگر به عنوان فیلمساز انگیزه و انرژی ها در فیلمسازها نیست و امیدوارم که مدیریت ها بتوانند به نحوی باشد که دوباره آن انگیزه ها و انرژی ها به فیلم سازها برگردد و ما هم بتوانیم بیشتر سمت فیلم هایی برویم که سینما را از آن ها یاد گرفته ایم و دوست داریم که ادامه دهیم .

علت اینکه انتخاب شما چنین سینمایی بوده است چیست؟ به هرحال دغدغه هایی است که از کودکی داشته ایم و من احساس می کنم یکی از بهترین ژانرها همین ژانر دفاع مقدس است .

آیا آنطور که شایسته است به این ژانر بها و اهمیت داده می شود؟ بله به سینمای دفاع مقدس پرداخته می شود ولی از آنجاییکه سینمای دفاع مقدس ، سینمای پرهزینه ایست بنابراین نیاز به حمایت های مالی خیلی بیش از این ها دارد به همین جهت خیلی کمتر می شود به سمت این نوع ژانر رفت چراکه با حمایت های ضعیف مسلما کار خوبی در نخواهد آمد و بهتر است برای آن که اثر خراب نشود به کل سمت آن هم نرفت.

به نظر شما در حال حاضر سینما با چه مشکلاتی روبه رو است؟ به نظر من در حال حاضر سینمای ایران به شدت با مشکل اکران مواجه است و یا نحوه اکران، تعداد کم سینماها به نسبت تولید هایی که صورت می گیرد به همین دلیل مشکل عمده اکثر فیلم سازان تازه بعد از تمام شدن فیلم آغاز می شود . مشکل اکران و روابطی که این میان وجود دارد و باعث می شود که فیلم ها در شرایط یکسان اکران نشوند و طبیعی است وقتی این طور اکران پیش می آید به اکثر فیلم ها آن طور که باید دیده شوند ، دیده نخواهند شد یا کمتر دیده می شوند یعنی کمتر به جایگاهی که واقعن دارند ، می رسند . در واقع در این جا با توجه به کمبود سینماها این روابط هستند که ایجاب می کنند و تعیین کننده هستند که چه فیلمی د رچه زمان و چه موقعیتی و در چه سینماهایی باید اکران شوند. و من امیدوارم به زودی این مشکل در سینمای ایران حل شود.