به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین،نشست خبری کنسرت ˝آیینه‌ها˝ به خوانندگی همایون شجریان و با اجرای آثاری از کیخسرو و سهراب‌ پورناظری که قرار است در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار می‌شود،امروز صبح در موزه موسیقی برگزار شد.در ابتدای این نشست محمدحسین توتونچیان که به عنوان تهیه کننده در این کنسرت همکاری دارد، بابیان اینکه این کنسرت بابرگزاری در روزهای 6 و 7 مهرماه در برج میلاد به تمدید رسید، گفت: در حالی به برگزاری این کنسرت اقدام کرده ایم که طی روزهای اول فروش بلیتهای این دوشب و دوسانس در هر شب به پایان رسید و مجبور به تمدید شدیم. تمدید این کنسرت به دنبال روزهای یاد شده در روز8 مهرماه و در دوسئانس خواهد بود که بلیت این اجرا نیز در شرف تمام شدن است.

وی با تایید این موضوع که پیش از اینکه هرگونه تبلیغی درباره این کنسرت شود، بلیتهای آن به فروش رسیده بود، گفت: برای اینکه بلیت این اجراها به بازار سیاه نرسد و مردم بتوانند با قیمت مناسب به تهیه بیلت آن اقدام کنند ، اجرای آن را برای یک شب دیگر و دو سئانس تمدید کردیم. با این اوصاف 80 درصد بلیتهای این اجرا نیز به فروش رفته است.

توتونچیان در ادامه صحبتهایش افزود: برگزاری چنین کنسرتهایی به موسیقی کلاسیک ایرانی کمک قابل توجهی می کند و ما تصمیم داریم در بیشتر شهرستانهای کشور نیز به برگزاری آنها اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه این کنسرت در دوبخش برگزار می شود، تاکید کرد: در بخش اول این کنسرت به اجرای تریو با استفاده از سازهای تنبور، کنترباس و عود خواهد بود و در بخش دوم اجراها به موسیقی ایرانی در آواز اصفهان و همچنین دستگاه نوا اختصاص خواهد داشت. این کنسرت بدون آنتراکت بوده و بدون هیچ وقفه ای برگزار خواهد شد.

در ادامه نشست همایون شجریان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگارن مبنی براینکه از اجراهای متفاوت به دنبال هدف خاصی است یا خیر، گفت: هر یک از کارهایی که انجام می دهم بنا به انگیزه ای خاص و هدف خاص است . هر تجربه انگیزه خاصی می خواهد و من سعی دارم به کسب تجربه بپردازم. صرفا اینگونه نبوده که بخواهم دنبال نتیجه مشخصی بروم .مثلا وقتی پروژه "عبدالقادر" را پیش رو داشتیم، این کار خصوصیاتی داشت که هر کس برای انجامش وسوسه می شد. درپروژه های دیگر نیز به همین منوال بود. هر کاری خصوصیات منحصر به خود را دارد که برای من جالب و جذاب است.می توان گفت این کنسرت بسیار باری من مغتنم است که در آن کارهای زیبای سهراب پورناظری را اجرا می کنم .

وی درباره تجربه همکاری با سهراب پورناظری گفت: من قبل با سهراب عزیزدر گروه همنوازان حصار همکاری کرده بودم ولی نه به این شکل که او در جایگاه اهنگساز قرار بگیرد. در واقع اولین بار است که همکاری اینچنینی داریم. در هنگام تنظیم قطعات با سهراب تصمیم گرفتیم، چند کار از کیخسرو پورناظری را نیز در آن بگنجانیم.

شجریان در ادامه درباره نام گروه خود اعلام کرد: برای ادای دین به بیش از 50 سال فعالیت حرفه ای پدرم نام این گروه را سیاوش گذاشتم. چرا که پدرم در آغاز با نام مستعار سیاوش به عرصه موسیقی پا گذاشته بودند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص همکاری با گروه ناظری ها گفت: مدتهاست که تصمیم داشتم با آقایان پورناظری همکاری کنم ،صحبت‌های زیادی نیزدر این‌باره کرده بودیم اما فعالیت‌های ما به این گروه ختم شد و به واسطه تصانیفی که در اختیار ما قرار گرفت آثاری را در این مجموعه ارائه می‌دهیم.

همایون شجریان در ادامه با بیان اینکه در کلام این اجرا از اشعار بزگرانی همچون حافظ، مولانا و خیام استفاده کرده است، گفت: در استفاده از اشعار این سه بزرگوار ایدئولوژی و جهان بینی آنها را در نظر گرفته ایم و همچنین از اشعار هومن ذکایی و مهسا زمیانیان نیز استفاده کرده ایم. چند آواز بر اساس ردیف کلاسیک خواهد بود و به جای شعر نو بیشتر از غزل استفاده کردیم.

وی افزود: در بخش موسیقی آوازی این اجرا تنوع زیادی داریم و سعی کرده ایم با گنجاندن قطعات متفاوت تقریبا بیشتر سلیقه های موجود در جامعه را در نظر بگیریم. به همین دلیل از قطعات متونع مثلا 9 ضربی ، ریتمیک و آوازی استفاده کرده ایم تا برای هر شنونده ای شنیدنی و هضم راحتی داشته باشد.

شجریان با اشاره به اینکه کار صحنه ای با اجرای آلبوم متفاوت است، گفت: مخاطب 90 دقیقه در یک کنسرت حضور دارد و باید با عوض کردن مد و دستگاه برای مخاطب تنوع ایجاد کند. همین طور کشش و جذابیت با ایجاد تعادل در موسیقی برای مخاطب ایجاد شده است. این در حالی است که در آلبوم با وجود امکان بازگشت به شنیدن مجدد قطعه به راحتی می توان به یک اجرای خوب دست یافت.

در ادامه این نشست سهراب پورناظری در تعریف و نامگذاری سبک کاری خود که با این گروه انجام خواهد داد، گفت: بهترین عنوانی که می‌توانم برای بخش اول انتخاب کنم، این است که بگویم این موسیقی ، موسیقی نسل من است که بر اساس دنیای پیرامون و تصویر زندگی روزمره خودم آن را انعکاس داده‌ام و نمی توانم هیچ عنوانی برای ان انتخاب کنم.

او درباره چیدمان قطعات اجرایی در این آلبوم گفت: موسیقی بخش اول دور از هیجان و پخته‌تر است و همچنین سازهای کوبه‌ای در این اجرا نقش زیادی دارند. رپرتوار قسمت اول شامل قطعاتی است که با آن‌ها زندگی کرده‌ام و شامل فضاهای شهودی بر اساس حس لحظه ای من بوده است و بر اساس حس لحظه ای من ساخته شده است.

وی برای اجرای بخش دوم گفت: فضای کار در بخش دوم از قالب سنتی شروع شده و به آهنگسازی امروز نزدیک می‌شود و از نظر فرم به موسیقی ایرانی نزدیک است.

پورناظری درباره عدم حضور علی قمصری در این کنسرت، گفت: قالب این گروه متفاوت است. من و همایون نیز حدود 15 سال است که با هم همکاری می‌کنیم؛ قمصری و همایون همکاری‌های خاص خود را دارند و امیدوارم در این موضوع سوتفاهم نشده باشد.

همایون شجریان درباره ایننوازنده و نبودنش در این کنسرت ، گفت: این موضوع به هیچ وجه حاشیه‌ای نیست. همنوازان حصار همیشه باقی می‌ماند. من و علی قمصری کارهای مشترک زیادی با هم داشتیم. اما در این کارترجیح دادم که ترکیب نوازنده‌ها، این گونه باشد.

وی در ادامه درباره استفاده از برنهای تبلیغاتی در صحنه اجرای خود گفت: من از همان سالی که افتخار همکاری با پدرم را داشتم، هیچ گاه اسپانسر نداشتیم چون نمی توانیم توقع و انتظارات آنها را برآورده کنیم. چرا که وقتی یک شرکت تجاری اسپانسر گروه موسیقی می‌شود، هدفش تبلیغات است. اما دیدگاه اسپانسر باید طوری باشد که خود را حامی هنر بداند.

هر گاه احساس کنم که یک شرکت ، هدفش صرفا تبلیغات نبوده و هدف فرهنگی و کمک به فرهنگ داشته است، با او همکاری می کنم.

وی تصریح کرد: ما به اسپانسر حق استفاده از بنرها در بیرون از سالن اجرا را داده ایم. در تمامی اجراهای ما نیز این اسپانسرها می توانن در نشست های خبری و سایر تبلیغات بنر نصب کنند. اما از شرکت ال جی تشکر می‌کنم که از این‌که بنرشان به روی صحنه نیاید، موافقت کردند.

شجریان در پایان صحبتهای خود درباره استفاده از ساز تنبور در گروه برای اولین بار گفت: در تمرینهایی که داشتیم این تجربه را دوست داشتم چرا که در آن به بخش‌های مورد علاقه من توجه شده است. همچنین بخش اول کنسرت حدود 20 دقیقه است که نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند برآورد می‌شود. در این 20 دقیقه کنترباس با ساز عود که نوای خود را دارد ترکیب می‌شود و من این فضا را خیلی دوست دارم. چون به علاقه مندی های من توجه شده است.

سهراب پورناظری در ادامه سخنان شجریان خاطر نشان کرد: تنبوری که امروزه مورد استقبال عموم قرار گرفته تنبوری است که با گروه شمس مطرح شده است. گروه شمس با آهنگسازی‌هایی که بر روی این ساز انجام داد، باعث شد تنبور وارد مرحله جدیدی از زندگی‌اش شود.

در پایان این نشست، شجریان درباره دوسانس بودن آن و کیفیت پایین اجرا گفت: دو سانس بودن بر کیفیت اجرای ما تاثیری نخواهد گذاشت و خواننده نیز با این موضوع مشکلی ندارد. اگر شب بعد از کنسرت استراحت من کافی باشد شب دوم حتی صدایم گرم‌تر هم می‌شود و این در حالی است که اگر قرار بود بنده چهار شب در یک سانس به روی صحنه بروم بیشتر دچار خستگی می‌شدم.

پایان پیام/43