مسعود طالاری ضمن اظهار خرسندی از چاپ اشعار فارسی بر روی لباس‌های ایرانی در این باره به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: اگر به عنوان یک مخاطب به این مساله نگاه کنیم قطعا کار را بسیار دوست داشتنی و زیبا خواهیم یافت چرا که علاوه بر افزایش ابعاد زیبا شناختی لباس، باعث حفظ و اشاعه هویت ملی نیز شده است. من خوشحالم که دنیا می‌تواند این رسم الخط را با نام ایرانی بشناسد به خصوص فونت زیبای نستعلیق که خود بیانگر ریشه‌های عرفانی و ملی کشور ما است.

عضو هیئت مدیره انجمن طراحان پارچه و لباس تاکید کرد: با نگاهی دیگر و در بحث کارشناسی تایپوگرافی لباس‌هایی را می‌بینیم که با استفاده از جذابیت‌های معنایی وارد بازار کشور شده‌اند. این بخش از ماجرا می‌تواند در تمامی بخش‌های بصری و فرهنگی کشور وارد شود تا جایی که لباس را به معنای واقعی به عنوان هنر معناگرا در کشور داشته باشیم.

طالاری ارائه خلاقیت در کارهای گرافیستی را ضروری دانست و گفت: نباید بگذاریم در این بخش با تکرار رو به رو شویم چرا که دوری از ابداع و خلاقیت و روی آوردن به تکرار باعث از بین رفتن جذابیت‌های پنهان در این کار می‌شود و قطعا ثبات باعث تخریب چهره زیبای این بخش خلاق خواهد شد لذا لازم است تازگی این کار را برای داشتن مد حفظ کنیم.

وی درباره ناخوانا بودن طرح‌های تایپوگرافی لباس بیان کرد: توجه صرف به سبک در کارهای تایپوگرافی درست نیست البته در تمام کشورهای دنیا نیز برخی از گرافیست‌ها و طراحان مساله زیبایی و سبک را در اولویت اول کار خود قرار می‌دهند.در واقع شاید خوانا بودن بخش بسیار کوچکی از کار باشد اما باید به دیدگاه طراح در این زمینه مراجعه کرد که تنها به دنبال درک زیبا شناختی مساله است یا پیام مفهومی لباس نیز برای وی مهم است.

مدرس دانشگاه الزهرا درباره استفاده صرف از حروف فارسی بر روی لباس ها گفت: استفاده صرف از حروف در لباس‌ها نوعی ابتکار است که برای پیشگیری از تکرار در این حوزه انجام می‌شود چرا که برای بحث گرافیک و طراحی و چاپ نیز الهام از اطراف بسیار مهم است. فکر می‌کنم برای طراحی اینگونه کارها استفاده از حروف صرفا فارسی و تاکید بر هویت ایرانی می‌تواند سبب ایجاد موفقیت بیشتر شود.

طالاری در پاسخ به این سوال که برای گسترش این حوزه در لباس چه باید کرد، اظهار کرد: زمانی می‌توان به موفقیت در ارتباط درست بین طراحان، گرافیست‌ها و تولیدکنندگان دست یافت که بتوانیم دیدگاه درستی در این باره به جامعه پوشاک کشور بدهیم چرا که در اغلب موارد تولیدکنندگان به طراحان و گرافیست ها به چشم یک هزینه اضافی نگاه می‌کنند.

وی افزود: طراح و گرافیست می‌تواند به عنوان یک مرجع در نظام تولید کشور مطرح شود تا جایی که درآمدزایی را نیز می‌توان در قبال عملکرد این قشر به دست آورد.

عضو هیئت مدیره انجمن طراحان پارچه و لباس ادامه داد: خلاقیت در هنر جریان دارد به همین خاطر باید از این پتانسیل برای درک سلیقه و خواسته مردم استفاده کرد چرا که یک گرافیست فضا و رنگ‌های موجود در آن را به خوبی می شناسد و قطعا این شناخت تاثیر مثبتی بر افکار عمومی خواهد داشت.

طالاری با اشاره به شناخت روانشناسانه گرافیست ها از رنگ گفت: اگر با روش علمی و با استفاده از متخصصین در این حوزه حرکت کنیم قطعا شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود.

وی با اشاره به لباس فرم کارکنان هواپیمایی، تصریح کرد: لباس فرم کارکنان هواپیمایی کشور به عنوان سمبل این قشر کاری در جامعه امروز مطرح است که انصافا کار زیبا و شیکی نیز هست حال چطور می شود اگر از این تایپوگرافی ها و هنر خطاطی ایرانی برای طراحی لباس قشر خاصی نظیر فرهنگسراها بهره مند شویم چرا که در این صورت علاوه بر حفظ ساختار بومی کشور و هویت زبانی توانسته ایم عنصر خلاقیت و زیبا شناختی را نیز حفظ کنیم.

گفت و گو از سمیه باقری

انتهای پیام/61