به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، زمستان سال گذشته بود که در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر زمزمه های عدم نمایش تعدادی از فیلمهای حاضر در جشنواره در سینماهای متعلق به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سینمای ایران پیچید.این زمزمه ها از تعداد پانزده فیلم سخن می گفت که حوزه هنری مایل به اکران آنها نیست و در اکران اول سال نود با عدم اکران دو فیلم"خصوصی" و"گشت ارشاد"توسط حوزه هنری،این شنیده ها رنگ حقیقت به خود گرفت.

البته کش قوسهای زیادی بر سر نمایش یا عدم نمایش فیلمها در سینماهای کشور به وجود آمد که تعدای از سینماها را به مرز تعطیلی برد و پس از تباه شدن نیمه اول سال به خاطر این دعواها،سرانجام با برگزاری جلسه ای بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس حوزه هنری،به نظر رسید آتش بس در سینمای کشور حاکم شده است.

اما این آتش بس پس از مدت کوتاهی شکست چون حالا شنیده شده که حوزه هنری با فرستادن نامه ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،نام شش فیلم "برف‌روی کاج‌ها" (پیمان معادی)، "من همسرش هستم" (مصطفی شایسته)،"پل چوبی" (مهدی کرم‌پور)،"بی خود و بی‌جهت" (عبدالرضا کاهانی)، "پذیرایی ساده" (مانی حقیقی) و"من مادر هستم" (فریدون جیرانی)را به عنوان فیلمهایی که آنها را اکران نمی کند به این وزارت خانه اعلام کرده است.

دیروز در پی انتشار این نامه تهیه کنندگان و کارگردانان این شش فیلم نشستی با هم داشته اند تا در مورد وضعیت نمایش آثار خود با هم به بحث و تبادل نظر بپردازند.

سید جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم "برف روی کاجها"که در جلسه دیروز حاضر بوده است،در گفت و گو با خبرنگار هنر آنلاین در مورد این جلسه گفت:دیروز همه با آگاهی از این موضوع که سینماهای حوزه هنری فیلمهایمان را اکران نمی کنند در جلسه ای دور هم جمع شدیم و بحث در مورد دلیل این عدم اکران در این جلسه مطرح شد.

تهیه کننده"چهارشنبه سوری"با بیان این مطلب که نبود نظم در مدیریت سینمایی کشور لطمه بزرگی به سینما می زند،گفت:یک قانون و مکانیزم قانونی در کشور وجود دارد که همه باید خود را با آن هماهنگ کنیم.ولی عدم نظم در مدیریت کلان سینمایی و بی اعتنایی به این قانونها،لطمه بزرگی را در سینمای ایران به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: ما تهیه کنندگان خود را با مکانیزم قانونی ارشاد هماهنگ می کنیم ولی پس از اخذ مجوزهای قانونی از این وزارت خانه،ناگهان با موانعی روبرو می شویم که مبنای قانونی و شرعی آن معلوم نیست.

ساداتیان در ادامه افزود:حاکمیت سلیقه به جای قانون مهمترین نکته آزار دهنده در نوع نگاه حوزه هنری به فیلمها است و این بسیار ما را اذیت می کند.معیار قانونی برای اخذ مجوزهای مربوط به ساخت و نمایش فیلم در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما تهیه کنندگان این آثار بر مبنای این معیارها که قانون کشور آنها را تعیین کرده مجوز نمایش آثار خود را از ارشاد گرفتیم و بر طبق همین مجوز هم قصد اکران فیلمهایمان را داریم.

وی تصریح کرد:این فیلمها بدون وجود سینماهای حوزه هنری هم اکران خواهند شد.

مهدی کرمپور کارگردان "پل چوبی"هم درباره وضعیت نمایش فیلم خود به خبرنگار هنر آنلاین گفت: فیلم پروانه نمایش دارد اما چون پروانه نمایش در دست ما نیست،پس از شش ماه هنوز موفق به اکران "پل چوبی" نشده ایم.

این کارگردان تصریح کرد: سال گذشته با حذف سی دقیقه از "پل چوبی" توانستیم پروانه نمایش دائمی این فیلم را بگیریم و این فیلم در جشنواره هم به نمایش در آمد. ما متقاضی اکران نوروز برای این فیلم بودیم اما به دلیل اینکه پروانه نمایش به دست ما نرسیده بود، چندین قراردادی که برای اکران فیلم به دفعات متعدد بستیم اجرایی نشد.

کارگردان فیلم"چه کسی امیر را کشت"در ادامه افزود: منتظر تصمیم آقای شمقدری در مورد اکران این فیلم هستیم چون ظاهرا پروانه نمایش فیلم طبق تصمیم ایشان به دست ما نرسیده است.

بر خلاف تصورات قبلی،گویا هنوز سریال مشکلات اکران در سینما ایران به قسمت آخر خود نرسیده و امسال شاهد فرصت سوزی های بیشتری در زمینه اکران فیلم خواهیم بود.

پایان پیام/