به گزارش خبرنگارهنرآنلاین،مراسم روزملی شعر و ادب دوشنبه شب در تالار وحدت برگزار شد و در این مراسم از هفت شاعر پیشکسوت درقید حیات و وفات یافته تجلیل شد. قرار بود که در این مراسم محمود احمدی نژاد سخنرانی کند، اما او غایب بزرگ این مهمانی بزرگ شعربود. همچنین پیشتر اعلام شده بود که 400 شاعر از جای جای ایران در این مراسم حضورخواهند داشت؛ اما متاسفانه بیش از نیمی از صندلی های تالار خالی بود.

درابتدای این مراسم نما آهنگی نسبتاً طولانی از دیدار وزیر ارشاد با حمید سبزواری، مشفق کاشانی و حضور او بر بالین احمد عزیزی پخش شد و پس از آن علی معلم رئیس فرهنگستان هنر گفت: حمید سبزواری از شاعرانی است که اهل خراسان وی را از دیگران بیشتر می‌شناسند و انجمن‌های خراسان شعر او را به عنوان شاعری با شعرهای بیدارگرانه می‌شناسند.

وی افزود: حتی شعرخواندن سبزواری باعث نگرانی برای اهل روزگارانی می‌شد اما او با کمال رشادت راهش را ادامه داد و هرگز ترسی به دلش راه نداد.

معلم در ادامه درباره مشوق کاشانی یادآور شد: مشفق کاشانی افتخار اهل عراق، اصفهان، شیراز، ری و همه مناطقی است که روزگاری سعدی و حافظ و شخصیت‌های امثال آنها را پرورش داده و در پایه خویش مردی نامدار که درغزل از یگانه‌های روزگار ماست و آنها که دستی در شعر دارند اندازه وی را می‌شناسند و قدر و پایه این مرد متواضع و شاعر ارجمند را درک می‌کنند.

وی با قدردانی از مقام ریاست جمهوری گفت: کجا می‌شناسید در طول تاریخ پرعزت و عظمت زبان‌های گویا، از زمان رودکی تا عصر ما که یا روزی را به نام اهل شعر محترم شمرند اگر چه همه روزها و شب‌ها از آن زبان؛ شعر و سخن پارسی است؛ اما این گرانمایگی و ارجمند داشتن خود ارجمندی خاصی است که خداوند نصیب برخی از دست‌اندرکاران ما کرده است، مبارکشان باد.

علی معلم با اشاره به مقام معظم رهبری یادآور شد: مقام معظم رهبری یکی از بانیان برپایی جلسات شعر پیش از انقلاب در تهران بود. ایشان درشب های شعری که در منزل سبزواری، ستوده برگزار می شد حضور پیدا می کردند.

وی افزود: این شب ها؛ شب‌های خوش و پرخاطره و تاثیرگذاری بود و جهت شعر فارسی را به سوی دوستی و تابناکی هدایت کرد. این یکی از قدرشناسی‌های ایشان بود که آن را قدر می‌شناسیم.

معلم دامغانی با یادی از شهید مرتضی آوینی روز ملی شعر و ادب را روز فرخنده ای عنوان کرد و در ادامه به خواندن یک مثنوی اکتفا کرد.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی در این برنامه ابتدا درباره دلیل غیبت رئیس جمهور در این برنامه گفت: قرار بود در خدمت آقای رئیس جمهور هم باشیم که کار خاصی برای ایشان پیش آمد و عذرخواهی کردند.

وی در ادامه یادآور شد: امیدواریم ایشان هفته آینده که عازم نیویورک هستند، صدای رسای ملت ایران در بیان اصول و ارزش‌ها و دفاع از کیان ایران اسلامی باشند.

وی افزود: سعی کردیم در این مدت هر کجا محفلی اینگونه برگزارمی‌شود ازبزرگان ادب و فرهنگ و هنرمان در آن مراسم تجلیل به عمل بیاوریم.

وزیر ارشاد با اشاره به اهمیت شعر آیینی گفت: درشعر آیینی گام‌های مثبت و تأثیرگذاری برداشته شده و درسطح کشورکارهایی درحال انجام است، اما امشب به مناسبت این رویداد باید به جسارتی که به ساحت قدسی پیامبراکرم(ص) صورت گرفته به صورت کوتاه اشاره کنم و آن اینکه اهل ادب در طول تاریخ چگونه به این موضوع پرداخته و جایگاه پیامبرعظیم الشأن اسلام را به چه نحو بازگو کرده‌اند. امیدواریم فیلم‌سازان به شاعران اقتدا کنند آنها در رسالت خود در طول تاریخ عمل کرده‌اند.

وی اهانت به ساحت پیامبر اسلام (ص) را محکوم کرد و با اشاره به تلاش‌های اهل ادب در پاسخ دادن به اینگونه جسارت‌ها افزود: امیدواریم دیگر هنرمندان هم به شاعران اقتدا کنند؛ شاعرانی که رسالت و مسئولیت خود را در طول تاریخ ایفا کرده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همانطور که هالیوود علیه مسلمانان فیلم می‌سازد، ما هم باید چهره نورانی پیامبر را به دنیا معرفی کنیم.

حسینی در پایان با قرائت اشعاری از قدمای شعر ایران در ثنای پیامبر اسلام (ص) از جمله ناصرخسرو و فردوسی تاکید کرد: نه تنها ایرانیان، بلکه دیگر کسانی که با زبان پارسی آشنا بوده‌اند، دِین خود را به پیامبر ادا کرده‌اند و نمونه بارزآنها علامه محمد اقبال لاهوری است.

حسینی در پایان سخنرانی اش شعرهایی از شاعران کلاسیک را برای حاضران خواند. در فواصل برنامه پروانه نجاتی، محمود دست‌پیش، شاهرخ اورامی، سیدحسین متولیان و حجت‌الاسلام و المسلمین ذکریا اخلاقی شعرخوانی کردند.

در پایان این برنامه با اهدای لوح‌های سپاسی از حمید سبزواری، مشفق کاشانی، زنده‌یاد بهروز ثروتیان، زنده‌یاد نصرالله مردانی، معینی کرمانشاهی، محمود دست پیش و حجت‌الاسلام و المسلمین ذکریا اخلاقی تقدیر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و از شاعران عرصه آئینی که همواره در مراسم هایی از دست حاضر بود از غایبان این مراسم بود. این مراسم با تاخیر یک ساعته برپا شد.