شانزدهمین نشست تئاتر امروز به نقد و بررسی اجرای نمایش "سیمرغ" با حضور محمد چرمشیر (نویسنده) کیومرث مرادی (کارگردان) و فارس باقری (منتقد) یکشنبه 26 شهریور ساعت 16:30 د فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، در ابتدای این نشست فارس باقری در توضیح تفاوت متن نمایش با متن اصلی عطار گفت: در متن عطار نیشابوری داستان از خود فردی و نابسامانی در نهایت به وحدت و نظم می‌رسد اما در متن بازخوانی شده توسط محمد چرمشیر جهان منطق‌الطیر واژگون شده است و با پیش رفت داستان در عوض رسیدن به وحدت جمعی با آشفتگی بیشتر روبرو می‌شویم.

وی در ادامه افزود: در واقع محمد چرمشیر متن اصلی را گسسته و ساخت تازه‌ای به آن داده است. در اجرای نمایش، برعکس متن اتفاق افتاده است و کیومرث مرادی داستان را در اجرا به نظم عطار رسانده است. در اجرای نمایش ترسیم جهان آرمانی است و داستان با کابوس کاراکتر آغاز می‌شود.

سپس کیومرث مرادی در پاسخ به صحبت‌های این منتقد بیان کرد: ما با جهانی سرشار از نشانه روبرو هستیم و این موضوع که چطور با اثری عرفانی و عمیق به ساده ترین شکل مخاطب را با پیشنهاد دیگری به لحاظ اجرا روبرو کنیم برای من اهمیت داشت. در اجرا این مسئله که با ارائه نقطه نظر خود متن را انتقال دهیم مهم است.

مرادی بیان کرد: در شروع نمایش گروهی تئاتری را می بینیم که مشغول اجرا هستند. در این اثر با فضای کاملا رئالیستی روبرو هستیم. ناگهان با تعویض نور و موسیقی اجرا آغاز شده و کاراکتر نمایش وارد دنیای تخیل و رویا می‌شود و این کابوس نیست.

کارگردان نمایش "شهر بدون آسمان" با اشاره به این مسئله که اجرا با کابوس آغاز نمی‌شود گفت: اجرا با پخش نور این قرارداد را می‌گذارد که شما در سالن تئاتر هستید و تماشاگر همراه با کاراکتر وارد رویای او می‌شود. تحلیل مسائل و دیکته آن به مخاطب در اجرای این اثر حذف شده است. تمام تلاش من برانگیختن تخیل مخاطب بود. من به عنوان کارگردان حق ندارم به جای تماشاگر تخیل کنم. در این اجرا کاراکتر با پیش رفتن نمایش آرام آرام مسائل را کشف می‌کند.

در ادامه نشست محمد چرمشیر در پاسخ به نظرات فارس باقری در ارتباط با متن نمایش گفت: اگر بازخوانی متن را با خط سیر عطار انجام می‌دادم رسیدن به آن نتیجه‌ای که عطار در دوران زمانی اش رسیده بود در این زمان منطقی جلوه نکند. در این داستان پایان و سفر بازگشت مهم است.

چرمشیر در پایان بیان کرد: اجرای نمایش "سیمرغ" را نباید متن اثر مقایسه کرد. اجرا قراردادها و نشانه‌های خود را برای تماشاگر اعلام می‌کند و باید دید این نشانه‌ها در مکان درست خود قرار گرفته‌اند.

شانزدهمین نشست تئاتر امروز با نقد نمایش "سیمرغ" یکشنبه 26 شهریور ساعت 16:30 در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

انتهای پیام/54/53