به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، شب گذشته طی مراسمی آثار نقاشی و چیدمان هنرمند آلمانی "گونتر اوکر" در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصغر امیرنیا سرپرست مرکز هنرهای تجسمی، احسان آقایی سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران وجمعی از هنرمندان و سفیران کشور آلمان افتتاح شد.

شاه آبادی معاون هنری وزارت ارشاد که آخرین سخنران این مراسم بود با تقدیر و تشکر از حضور سفیر آلمان و گونتر اوکر هنرمند آلمانی که عامل گردهمایی حاضران در این مراسم بود گفت: مردم فرهنگ دوست کشور ما دوست دارند با نگاه جهانیان به ویژه هنرمندان و فرهیختگان دنیا آشنا شوند و این فرصتی است برای مردم ایران که از نزدیک آثار هنرمند برجسته کشور آلمان را ببینند.

وی ادامه داد: مردم فرهنگ دوست و هنر دوست کشور ما علاقه دارند نگاه جهانیان به‌ویژه هنرمندانی که در قاب هنر زیبایی‌ها را می‌بینند به‌ویژه ادبا را از نزدیک ببینند و این فرصت خوبی است تا از نزدیک با هنر هنرمندان کشورهای دیگر آشنا شوند کما این که مردم آلمان با آثار بزرگان ایران به ویژه حافظ شیرازی آشنایی دارند و مردم ایران نیز بزرگان آلمان به ویژه گوته را به نیکی می شناسند و امروز خرسندم که رودخانه هنر مرزها را در نوردیده و بی واسطه انسان‌ها را به هم نزدیک کرده است و با نمایش ظرفیت‌های هنر، ملت‌ها را کنار هم جمع کرده است تا پیام‌های انسانی هنرمندان را به مردم دنیا منتقل کند.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: آثار هنری آن زمان ماندگارند که ریشه در فطرت آدمی داشته باشد و نگاه هنرمند نیز رو به سوی خالق هستی باشد که زیبایی‌ها را به نمایش گذاشته است، این هنرمند آلمانی نیز با ارائه آثار هنری خود انسان‌ها را متوجه صفات نیک خداوند کرده است بنابراین آثارش باید ما را به یک نگاه وحدانی نزدیک تر کند.

در این مراسم احسان آقایی، یکی از اهداف موزه را در برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان خارجی، معرفی جریانات روز هنری و هنرمندان بزرگ دنیا عنوان کرد و گفت: اندیشه‌ها و درون مایه آثار گونتر اوکر هنرمند آلمانی، مهمترین دلیل برپایی این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران است چرا که اوکر درجهان غرب و شرق کارهایش بسیار مهم است. امروزه در جهانی زندگی می کنیم که خشونت بسیار دیده می‌شود جهانی که در آن بیشتر انسان‌ها را متاثر می‌کند.

وی با اشاره به خشونت‌هایی که علیه انسان‌ها در سراسر دنیا مشاهده می‌شود گفت: درون مایه این نمایشگاه نفی خشونت و رعایت حقوق انسانهاست و خوشحالم که امروز میزبان نمایشگاهی هستیم که سعی در نشان دادن این خشونت‌ها علیه بشریت و نفی آن دارد.

الکساندر تولنای دبیر نمایشگاه "زخم ها، پیوندها" نیز در سخنانی درباره این نماشگاه گفت: اوکر از مهمترین هنرمندان معاصر آلمان است که بیش از 50 سال سابقه هنری دارد و هنرمندی مستقل است که در آثارش به در معرض خطر بودن طبیعت از سوی آدمیان اشاره دارد.

وی افزود: آثار گونتر اوکر منعکس کننده ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی زمانه خودش است، او هنرمندی است که متعلق به زمان خود است.

تولنای آثار نمایشگاه را شامل دو بخش عنوان کرد و گفت: بخشی از نمایشگاه شامل نقاشی‌ها و آثار حجمی اوست که زخم‌ها را نشان می‌دهد و بخش دیگر آثار او نیز روی کاغذ است که به دغدغه‌هایش اشاره دارد.

وی آثار اوکر را نفی کننده خشونت دانست و افزود: آثار او ترکیبی از هنر و زندگی است که زیبایی و حقیقت را در آثارش می‌توان دید، تجربیات و احساسات او برای همه بازدیدکنندگان قابل درک است.

گونتر اوکر هنرمند آلمانی نیز در سخنانی درباره آثارش اظهار کرد: در این نمایشگاه تهدید انسان‌ها و جراحت برداشتن انسان از روزگار بازتاب داده شده است و آن چه با الفبا قابل ترسیم هست و نیست دستمایه آثار هنری خلق شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: هنر به تنهایی نمی‌تواند انسان را نجات بخشد اما می‌تواند دیالوگی برای دستیابی انسان به رهایی باشد.

علی اصغر امیرنیا سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز طی سخنانی اظهار کرد: فرهنگ و هنر بهترین وسیله است تا کینه و دشمنی را از جامعه بشری پاک کند و بذر دوستی و صلح را بیافشاند و هنرمندان بهترین کسانی هستند که می‌توانند در مشکلات اقتصادی و سیاسی میان ملت‌ها ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: هنری که درجهت ایجاد اختلاف، تفرقه، دشمنی بین بشر است هیچ گاه نام هنر را بر آن نمی توان نهاد چرا که در هنر پاکی، صداقت و معنویت دیده می‌شود و آن چیزی که فطرت و سرنوشت بشری که خداوند در وجود انسان نهاده و متجلی شده است و هنرمندان بهترین افرادی هستند که می توانند در مشکلات اقتصادی و سیاسی که وجه خشن تری در تمام موارد دارد استفاده کرده و در ارتباط بین ملتها با مسئولان سیاسی مذاکره کرده و سفیران صلح و دوستی بین بشر باشند.

امیرنیا در پایان از گونتر اوکر که ایران را علیرغم تبلیغات رسانه‌های مغرض جهان برای نمایش آثارش انتخاب کرده، تقدیر و تشکر کرد.

سخنران بعدی این مراسم "برند اربل" سفیر آلمان در ایران بود که به زبان فارسی گفت: این اولین نمایشگاه آقای اوکر در ایران است که در جهت تبادلات فرهنگی میان دو کشور ایران و آلمان برپا شده است.

وی افزود: اوکر نه تنها در هنر آلمان بلکه در هنر جهان نیز نقش کلیدی را ایفاء می‌کند و ما او را به عنوان هنرمندی که احیاء کننده هنر بعد از جنگ جهانی دوم است می‌شناسیم.

سفیر آلمان آثار گونتر اوکر را متنوع و پرحجم عنوان کرد و گفت: اوکر دارای قدرت باورنکردنی در آفرینش است و هر چه بیشتر به آثار او می‌پردازیم درک بهتر و عمیق تری به آثارش پیدا می کنیم.

سفیر آلمان افزود: اوکر نگرش گسترده به فرهنگ‌های دنیا دارد و این نشان‌گر سفرهای او به اقصی نقاط جهان است که تجربه این سفرها در آثارش جلوه گر است و دست نوشته‌های او نشان می‌دهد که او دوست دارد با مردم دنیا به زبان خودشان صحبت کند.

برند اربل در ادامه گفت: گونتر اوکر مردم جهان را به گفت وگوی آزاد دعوت می کند و از آنها می خواهد که با مردم ملل مختلف به دل نگرانی های مشترک پرداخته و به فکر فرو روند که این درخواستی برای همه ماست.

سفیر آلمان از حاضران و علاقه مندان خواست تا با دیدن این نمایشگاه به بحث و گفت و گو بپردازند و با نخستین منشاء قدرت که در آثار این هنرمند جلوه گر است ارتباط برقرار کرده و سهیم گردند تا پندارهای پویای او را چندبرابر سازند.

برند اربل در پایان از همه کسانی که در برپایی این نمایشگاه تلاش کردند تشکر کرد و برپایی این نمایشگاه را در راستای تبادل هنرمندان، دانشجویان هنر و مورخین هنری عنوان کرد.

اجرای ارکستر سازهای بادی و دو نوازی دف و کمانچه با هنرمندی هادی منتظری و مسعود حبیبی از بخش‌های دیگر مراسم افتتاحیه بود.

پایان بخش این مراسم نیز افتتاح نمایشگاه آثار گونتر اوکر هنرمند آلمانی بود که این نمایشگاه تا 11 آبان ماه در موزه هنرهای معاصر تهران ادامه دارد.

انتهای پیام/32/31