رضا فیاضی درباره اجرای طرح تفکیک بخش تئاتر نوجوان از کودک به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: کودکان دارای قوه تخیل توانمندی هستند و با تماشای هر اثر نمایشی خود را در شخصیت‌های آن جستجو می‌کنند پس نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر کودک باید به خوبی از عهده این خواسته برآید؛ در تولید تئاتر ویژه نوجوان هم در رده‌ای فراتر باید به این مقوله توجه کرد.

داور بخش مسابقه ایران در هجدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که همه ساله در نشست های تخصصی این فستیوال بین‌المللی نیز حضور پیدا می‌کند ادامه داد: در حوزه تئاتر کودک باید به تخیل نزدیک شد و از طرفی آموزش را نباید از یاد برد؛ به هر ترتیب باید کارگردان تئاتر کودک و تئاتر نوجوان با تمام قوا به روح تخیل و آموزش‌های متفاوت هر دو گروه سنی بدمند.

فیاضی از اقدام معاونت هنری ارشاد در تفکیک دو بخش تئاتر کودک و نوجوان قدردانی کرد و گفت: به این ترتیب دو پورتال مجزا به روی هر دو حوزه گشوده شده است؛ البته این اقدام باید به حضور پررنگ پیشکسوتان هر دو حوزه در جشنواره بیانجامد.

وی به نامساعد بودن شرایط مادی برای فعالیت پیشکسوتان این عرصه اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین معضل در هر دو گونه تئاتری، عدم حمایت مالی کافی از پیشکسوتانِ کار بلد است که موجب سرخوردگی آنان شده است.

این نمایشنامه و کارگردان تئاتر تصریح کرد: تولید نمایش برای گروه سنی کودک و نوجوان بسیار زمان گیر و پرهزینه است؛ بسیاری از پیشکسوتان این عرصه به دلیل نبود عواید مالی مناسب در تولیدات فاخر خود رو به ساخت فیلم در سینما و تلویزیون ویژه این گروه های سنی آورده اند که منجر به محرومیت تئاتر کودک و نوجوان از وجود این عزیزان شده است.

فیاضی خواستار دعوت از گروه های کاملا حرفه ای در جشنواره سال جاری شد و گفت: در آثار گروه های حرفه ای خارجی تفاوت میان آثار ویژه کودکان و خاص نوجوانان مشهود است؛ باید مجال فرصت پژوهش و بررسی در شیوه اجرایی آنان در رأس کار جشنواره قرار گیرد.

این کارگردان که نمایش‌هایی همچون "خورشید، زیتون، دریا"، "لولوی آوازه خوان" و"ت مثل تئاتر" را ویژه کودکان و نوجوانان به روی صحنه برده است، از فقدان کار پژوهشی در آثار ویژه کودکان و نوجوانان ابراز گله مندی کرد و گفت: روند تولید آثار نمایشی مختص کودک و نوجوان از مقوله تحقیق و مطالعه روانشناختی فاصله گرفته‌ که در ادامه این روند هنرمندان صاحب نام نیز از جریان تولید آثار نمایشی ویژه این گروه سنی حذف شده‌اند و بی شک این دو مورد زنگ خطری برای این حوزه محسوب شود.

فیاضی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: در پی تفکیک تئاتر کودک از نوجوان، امکانات کافی برای رشد و بالندگی این عرصه در کنار سایر آثار مهیا شود و شاهد حضور مجدد بسیاری از پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان به شکل دنباله‌دار در عرصه اجرای عمومی و جشنواره ای باشیم.

انتهای پیام/52/53