احسان حاجی علی عسگر خواننده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره وضعیت آواز در سه دهه اخیر گفت: به طور کلی از چند سال گذشته مشکلات متعددی در حوزه آواز به وجود آمده است که این موضوع باعث شده است تا این مشکلات راه پیشرفت آواز موسیقی سنتی را ببندد.

این خواننده افزود: از سه دهه اخیر به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی بسیاری از اساتید آواز از این حوزه کناره گیری کردند؛زیرا مشکلات به حدی زیاد بود که سبب شد خیلی از اساتید که دستی در آواز داشتند کنار روند و افراد غیر حرفه ای جایگزین آنها شود. با کناره گیری بسیاری از آوازخوان های پیشکسوت فقط تعداد اندکی از آنها باقی ماندند که این موضوع باعث شد شاهد سقوط آواز در موسیقی ایرانی باشیم و موسیقی و آواز سنتی دچار تنزل شد که این تنزل سبب شد بسیاری از هنرمندان پیکره اصلی آواز و موسیقی ایرانی را فراموش کنند.

این هنرمند در ادامه با اشاره به اینکه تعداد اساتید آواز کمتر از انگشتان دست است، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیشتر هنرجویان آواز فقط از دو استاد پیروی می کنند و بهتر است بگوییم که تقلید می کنند.به طور مثال ما 20 آوازه خوان داریم که همه از استاد شجریان پیروی می کنند، این کار اشتباه و نادرست است زیرا تکنیک استاد شجریان مختص خودشان است و هرکسی حتی اگر توانایی بالایی در تقلید داشته باشد باز هم نمی تواند مانند خود استاد شجریان آواز بخواند.

احسان حاجی علی عسگر با اشاره به اینکه تعداد مخاطبان آواز سنتی بسیار کم شده است، گفت: با سقوط آواز سنتی تعداد علاقه مندان این حوزه بسیار کم شده است ؛زیرا مخاطبان به دنبال نوآوری هستند و به دلیل درجا زدن در این حوزه نمی توانیم نظر مخاطبان آواز سنتی را جلب کنیم .همچنین هیچکسی کمک نمی کند تا آواز سنتی را از دورن باتلاقی که به درون آن افتاده است بیرون بکشیم.

این خواننده موسیقی سنتی در پایان با اشاره به اینکه آواز در موسیقی کلاسیک و اصیل ایرانی با آواز در موسیقی های امروزی بسیار متفاوت است،گفت: امروزه موسیقی هایی که محتوای درست و مناسبی ندارند جایگزین موسیقی اصیل ما شده است در صورتی که موسیقی اصیل ما قدمتی چند هزار ساله دارد و ما باید در حفظ و پرورش آن کوشا باشیم؛ بنابراین باید دست به دست هم دهیم و به کمک اساتید بار دیگر موسیقی اصیل را در سطح جامعه به جریان بندازیم.