احمد سعیدی، مدیر کل ارشاد استان کرمان، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در راستای حمایت از هنرمندان کشور، با تصویب قانون اختصاص یک دهم درصد از اعتبارات عمرانی دستگاه های دولتی به خرید آثار هنری و به منظور تسهیل در این امر و حمایت از تولیدات هنری، اکسپوی کرمان در اواخر تیرماه سال 91 ، با بیش از 400 اثر، در موزه هنرهای معاصر این استان برگزار شد.

وی بیان کرد: در طول برگزاری این اکسپو اقشار مختلف فرهنگی و هنری و همچنین دستگاه های اجرایی از این نمایشگاه بازدید کردند و استقبال از آثار خوب بوده، اما میزان خرید آثار قابل قبول نیست.

مدیر کل ارشاد کرمان میزان فروش آثار هنری در این اکسپو را تا 300 میلیون ریال اعلام کرد که از این میزان 70 میلیون ریال میزان آثار خریداری شده توسط وزارت ارشاد و تقریبا یک ششم از آن خرید توسط مردم است.

وی توضیح داد: با وجود این که بخش اعظم وعده‌های خرید از این اکسپو توسط دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است، با این وجود سازمان‌هایی که اعلام آمادگی برای خرید کرده بودند کمتر دست به اقدامی زدند. با توجه به اعتبار با اکثر سازمان‌های دولتی مذاکره کردیم و وعده خرید شنیدیم، اما بازخوردی ندیدیم.

سعیدی یکی از سازمان‌های عمده که از خریداران این اکسپو بوده را سازمان نوسازی و توسعه مدارس نام برد که تعدادی از آثار را خریداری کرده است. اما برای مثال شهرداری از سازمان‌هایی بوده که تا کنون هیچ خریدی از این اکسپو نداشته است.

هرچند وی همچنان امیدوار است تا روزهای پایانی این اکسپو بعضی سازمان‌ها که دقیقه نودی عمل می‌کنند اقدام به خرید از این اکسپو و حمایت از هنرمندان کنند. اما معتقد است ممکن است به علت تلاقی با اکسپوی دیگری که در تهران برگزار شده، توجه خریداران از این اکسپو گرفته شده است.

مدیر کل ارشاد کرمان در این رابطه یک احتمال دیگر داد و گفت: مجرای خرید آثار هنری هنرمندان و صرف این بودجه تصویب شده، اداره هنری ارشاد و میراث فرهنگی و صنایع دستی بوده است. در کنار اکسپو برگزاری در کرمان، میراث فرهنگی هم نمایشگاه‌هایی را برگزار کرده است که احتمال می‌رود بعضی سازمان‌ها نیز بودجه خود را در آن راه صرف کرده باشند.

اکسپو برگزار شده در کرمان نخستین اکسپوی هنری دراین استان است. در این نمایشگاه رشته های هنری نقاشی، عکاسی، خوشنویسی، مجسمه سازی، سفال، تذهیب و نقش برجسته دیوار عرضه شده است که از اواخر تیرماه آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد.

انتهای پیام/