گروه مد و لباس هنرآنلاین: نیما جعفری از هنرمندان عرصه زیورآلات درباره روند فعالیت‌های خود به هنرآنلاین گفت:  بیش از شش سال است در حوزه زیورآلات به‌ویژه طراحی و ساخت طلا و جواهر مشغول فعالیتم. رشته تخصصی من مهندسی عمران بود اما از آنجا که همیشه دنبال کارهای هنری بودم و هر چند خانواده‌ام در این زمینه فعالیتی نداشتند، به این عرصه علاقه‌مند شدم. ابتدا با سه پروژه هنری در زمینه موسیقی به عرصه هنر پا گذاشتم اما به مرور با چهره‌های سرشناسی در مسیر طراحی و ساخت زیورآلات آشنا شدم و از آن پس تمرکز خود را معطوف به این بخش ساختم.

او افزود: عرصه موسیقی برای من حوزه یکنواختی بود اما در فضای طراحی و ساخت زیورآلات، هم فضای رشد و پیشرفت وجود دارد و هم می‌توان دست به اجرای پروژه‌هایی برد که مکانیزم داشته باشد و دراین‌ارتباط باید بگویم که دریایی از نوآوری و خلاقیت را می‌توان در این حوزه به منصه ظهور رساند و اتفاقاً نمونه آثار تلفیقی با هنرهای دیگر را نیز می‌توان خلق کرد. با چنین رویکرد و در بدو ورود به عرصه زیورآلات، دوره تکمیلی گوهرشناسی را طی کردم که  بالغ‌بر یک سال زیور گری و آموزش ساخت، زمان برد. در اینجا باید بر این مهم تأکید داشته باشیم که اگر تمام جمعیت کره زمین وارد این صنف شوند، همچنان من می‌توانم راه خود را در این رشته گسترده و بی‌انتها بدون هیچ محدودیتی میان سایرین پیدا کنم زیرا شما می‌توانید ایده پرداز، طراح، مدل‌ساز، مخراج کار، زیور گر و گوهرشناس باشید و در زمینه موردعلاقه‌تان به‌طور حرفه‌ای فعالیت کنید.

این فعال حوزه زیورآلات در ادامه تأکید کرد: در اینجا لازم می‌دانم به نکته‌ای اشاره داشته باشم. من به مدت یک سال، نایب رئیس کارگروه طراحان اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و نقره بودم. حقیقت ماجرا این است کسانی که در این صنف حضور دارند، به‌شدت مدرک گرا بوده و اگر فردی در یک مؤسسه آموزشی معتبر به ویژه خارج از کشور دوره‌ای را گذرانده باشد، بیشتر قابل‌اعتنا و اعتماد است.

جعفری گفت: دوره گوهرشناسی بالغ‌بر یک سال به طول انجامید و بالغ‌بر 2هزار نمونه سنگ را در این مدت دیدم چرا که گوهرشناسی وابسته به دیدن گوهرهاست و ما در ایران، فضای بهره‌مندی از این شرایط را داریم اما باید پذیرفت که همچنان بخش آکادمیک، توجه ویژه‌ای به این سمت نداشته و ما هنوز در الفبای گوهرشناسی مشکل داریم. ما باید با ادبیات این رشته آشنا باشیم و سابقه تاریخی گوهرهای سایر نقاط جهان را به خوبی بدانیم که در این راستا، برندهای مطرح جهان روی سایت‌های خود اطلاعاتی را به‌صورت رایگان قرار می‌دهند و من آن‌ها را مطالعه می‌کنم.

او با تأکید بر اینکه ما در ایران ثروت بسیاری در زمینه گوهرهای قیمتی داریم که خیلی‌ها از آن اطلاعی ندارند، بیان کرد: افرادی که در زمینه گوهر فعالیت دارند و به‌ویژه گوهرفروش‌ها، ترجیح می‌دهند در مارکتی بسته و سودآور فعالیت کنند و شاید علاقه چندانی به افزایش آگاهی و دانش تشخیص جامعه یا علاقه‌مندان به این حوزه نداشته باشند. از سوی دیگر این نگرش در جامعه و میان مردم وجود دارد که می‌گویند نباید جواهر خرید زیرا ممکن است در زمان فروش، ارزش هنگام خرید را نداشته باشد اما باید این را به‌حساب وجدان خریدار جواهر گذاشت و چه‌بسا سنگ‌ها و گوهرهایی که در زمان فروش، ارزش بالاتری پیداکرده باشند.

جعفری در پاسخ به این پرسش که شیوه کار سنتی و مدرن، چه جایگاهی در شرایط فعلی بازار دارند، بیان کرد: خارج از فضای دانشگاهی و با توجه به اینکه این صنف از دهه 1360 تا به امروز به‌صورت سنتی پیش رفته و معمولاً حیطه‌ای موروثی یا استاد شاگردی بوده است، از دهه 80 به بعد تکنولوژی وارد شد و باوجود مقاومت‌های ابتدایی اما باوجود درک لزوم سرعت بخشی به انجام کار، مقاومت‌ها شکست و نرم‌افزار جای خود را در زمینه طراحی و ساخت زیورآلات باز کرد.

او اظهار داشت: در میزان فروش بالا، از منطق تولید دستی خارج می‌شویم زیرا تولید تمیز و استاندارد حداقل میان 3 تا 7 روز زمان می‌برد و شما اگر میزان تقاضایتان، یک‌به‌صد باشد، قادر نخواهید بود در این مدت به شیوه سنتی، پاسخگوی نیاز تمام مشتریان باشید و در اینجا فناوری به کمک بازار می‌آید هرچند ارزش کار دست بیشتر از کارهای ماشینی است. در چنین فضایی رقابت و اینکه امضای کدام هنرمند پای اثر بوده، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است زیرا رویکرد هنری غالب بوده و نکته دیگر اینکه پرسش «طلا امروز گرمی چند است» برای هنرمند پرسش آزار دهنده‌ای به شمار می‌آید هرچند چنین نگرشی در بازار وجود ندارد اما برای فعالیت برندهای هنری در حوزه طلا و جواهر، باید درک جامعه از هنر هنرمند افزایش یابد. امروز ما به طراح و ایده پردازی نیاز داریم که بتواند کار جدید خلق کند در نتیجه باید مرز میان کار هنری و بازاری مشخص باشد.

جعفری در پایان گفت: در کنار سایر فعالیت‌ها و اجرای آثار تک، سال 2018 با برند سواروسکی مکاتبه داشتم و از این مسیر، پروژه طراحی‌های متنوع کریستال روی نقره را اجرا کرده‌ام. همچنین بخشی از مارکت من وابسته به ذائقه ایرانیان مقیم خارج است و در این باب شعاری دارم و می‌گویم «طرح خودت را خودت بساز». در این بخش، مشتریان ایده‌های خود را مطرح می‌کنند و من به آن ایده پر و بال می‌دهم و تلاش می‌کنم به بهترین شکل ممکن ایده و طرح نهایی را اجرا کنم.