به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز سه‌شنبه ۲۴ آبان در آیین ملی بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که با حضور رئیس‌جمهوری در تالار وحدت برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالان عرصه کتاب به‌ویژه کتابداران و با اشاره به اهمیت کتابخانه‌های عمومی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ظرفیت بالایی برخوردار است بطوری که از نظر تعداد کتابخانه در رتبه اول جهان اسلام و منطقه قرار داریم.

او افزود: توسعه کتابخانه های عمومی از سیاست های اصلی دولت مردمی به شمار می‌رود؛ به گونه ای که در سفرهای استانی که با انبوهی از پروژه های بر زمین مانده روبرو هستیم، با سیاست راهبردی آقای رئیس جمهور، تکمیل طرح های مرتبط با حوزه کتاب به ویژه کتابخانه های مرکزی مراکز استان و شهرهای بزرگ را در دستور کار قرار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: با تکمیل کتابخانه های عمومی و تجهیز ماشین های سیار کتابخوانی، شبکه گسترده کتاب در کشور شکل می گیرد و اجتماع بزرگ فرهنگی جمهوری اسلامی با حضور کتابداران محقق می شود؛ عزیزانی که در گمنامی به فعالیت مشغول هستند.

وزیر فرهنگ با اشاره به تاکید و الزام رئیس جمهوری برای رفع مشکلات معیشتی کتابداران گفت: اهتمام دولت بر حل مشکل کتابداران است و با رایزنی های صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی، برنامه ای کامل در حال آماده سازی است که امیدواریم در زمانی کوتاه بخشی از مشکلات کتابداران را مرتفع شود .

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های دولت در حوزه نشر گفت: حل مساله کاغذ مورد نیاز کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است و با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، امروز شاهد افزایش ملموس نشر مطبوعات در کشور هستیم.

او تاکید کرد: ملی کردن صنعت نشر و خروج کاغذ از وابستگی به خارج از کشور، سیاست اصولی دولت است که به این منظور تولید کاغذ داخلی در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ یادآور شد: امروز هشتاد درصد کتاب های درسی با کاغذ داخلی چاپ می شود و علاوه بر کارخانه های فعال شده در یکسال گذشته، کارخانه بزرگ تولید کاغذ با همراهی سیستم بانکی کشور در حال راه اندازی است.

او در پایان گفت: امروز همچنین مصادف با سالروز ارتحال علامه طباطبایی است؛ شخصیت بزرگ و تاثیرگذار در انقلاب اسلامی که هنوز از اثرات وجودی ایشان بهره می بریم از سویی بخش مهمی از ادبیات فرهنگی و نظریه فرهنگی انقلاب برخاسته از آراء علامه و شاگردان فاضل ایشان همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و علامه مصباح است که در محضر او تلمذ کرده اند.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان آغاز شده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.