گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نمایشنامه «آیا او مرده؟» اقتباسی است از داستانی کوتاه با نام «آیا او زنده است، یا مرده؟» که نخستین بار سال ۱۸۹۳ در نشریه کاسموپولیتن در امریکا منتشر شد. شخصیت اصلی داستان و نمایشنامه آن فراسوا می‌یه، نقاش مهم فرانسوی و موضوع آن زندگی دردآور هنرمندان و برخورد مردم با هنر است.

دیوید آیوز که چند نمایشنامه‌ او به فارسی ترجمه شده بیشتر با آثار کمدی کوتاه شناخته می‌شود، استاد بازنویسی است و بازنویسی‌های بسیاری از نمایشنامه‌نویسانی چون مولیر، کرنی و کسانی دیگر منتشر کرده است. او توانسته «آیا او مرده؟» را از حد نمایشی متوسط به شاهکاری برای صحنه تبدیل کند و نمونه‌ای بارز از یک بازنویسی خوب ارائه دهد.

در بخشی از نمایشنامه صفحه ۴۷ با هم می‌خوانیم: «تورپ: ایشان زنده است، یا مرده؟ می‌دونین که یه نقاش نبوغش خیلی بیشتر وقتی مرده باشه. در واقع  هر چی بیشتر مرده باشه، هنرمند بهتریه. مثلا همین یارو رامبراند رو ملاحظه بفرمایین. موقع خودش البته خوب بوده. ولی از وقتی مرده دیگه قابل قیاس نیست! میلیون‌ها می‌ارزه.

می‌یه: عذر می‌خوام جناب. بنده می‌یه هستم.

تورپ: آه، معذرت می‌خوام، خیلی ببخشین. متاسفم می‌بینمتون، حیف! من امکان نداره از نقاشی که هنوز نمرده کاری بخرم. مسئله ارزش کار در میانه».

کتاب «زنده است، یا مرده؟» نوشته مارک تواین بازنویسی دیوید آیوز با ترجمه حمید احیا در شمارگان ۵۰۰ نسخه با قیمت ۶۰ هزار تومان در نشر حکمت کلمه روانه بازار شده است.