گروه معماری هنرآنلاین: نور نقش مهمی در معماری ایفا می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد فضاها را ببینند، ایمن در آن ساکن شوند و حتی فعالیت های روزانه خود را انجام دهند. اما قدرت آن مدت‌هاست که از این عملکردهای اساسی فراتر رفته است که عمدتاً ناشی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی و روندهای جدید طراحی است که منجر به نوآوری و خلاقیت بیشتر شده است.

طراحی نورپردازی معاصر این توانایی را دارد که به طور کامل یک اتاق را متحول کند، بر راحتی بصری تأثیر بگذارد و با تعریف حجم، توجه به بافت و افزایش رنگ‌ها را تنظیم کند. به عنوان مثال، در اتاق کوچک، داشتن نور اضافی که از دیوارهای رنگ روشن منعکس می‌شود به بزرگ‌تر نشان دادن فضا کمک می‌کند. به طور مشابه ثابت شده است که نور بر خلق‌وخو، تمرکز و رفاه کلی تأثیر می‌گذارد. در حالی که یک محیط با نور کافی با گرما و افزایش سطح انرژی مرتبط است، نور ضعیف می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی، از جمله سردرد، خستگی چشم و حتی افسردگی شود.

اهمیت نورپردازی معماری

نورپردازی یکی از مهم‌ترین عناصری است که در طراحی داخلی باید در نظر گرفته در هر صورت، معماری و نور باید یکدیگر را تقویت کنند و به عنوان دو بخش وابسته به هم از یک تجربه یکپارچه عمل کنند. نورمن فاستر معمار بریتانیایی معتقد است معماری بیان ارزش‌هاست و داستان‌هایی را روایت می‌کند. در واقع نورپردازی معماری نقش مهمی در انتقال آن داستان ایفا می‌کند و اغلب آن را زنده نگه‌ می‌دارد.

طراحی نورپردازی معماری می‌تواند شبیه به طراحی نور باشد، اما دقیقاً یکسان نیست. تمرکز اولی بر معماری است، در حالی که توجه دومی اغلب ارگونومیک یا کاربردی است. نورپردازی هر جنبه‌ای که توانایی فرد را برای زندگی، کار، عملکرد، استراحت یا بازی بهبود می‌بخشد تا اطمینان حاصل شود که نور به طور مطلوب استفاده و توزیع می‌شود. نورپردازی معماری در نهایت عناصر طراحی خاصی را برای تقویت، تثبیت یا تاکید بر زیبایی‌شناسی، تاریخ و اهداف ساختمان را به نمایش می‌گذارد. این نقطه تلاقی هنر، معماری، طراحی و فناوری نورپردازی است که البته شاخه‌های دیگر هم از جمله فیزیک، مهندسی، اثرات روانی و فیزیولوژیکی نور هم اثرگذار هستند.

نورپردازی2

نورپردازی معماری برای کاربردهای تجاری

وقتی صحبت از برنامه‌های تجاری مانند دفاتر، فروشگاه‌ها یا محیط‌های آموزشی به میان می‌آید، گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارد که انتخاب دستگاه مناسب را به یک تصمیم پیچیده تبدیل می‌کند. روشنایی LED تجاری امروزی، نیاز به درک عمیق سیستم‌ها و کنترل‌های روشنایی هوشمند دارد که شامل به روز بودن با محصولات نوآورانه است که به لطف پیشرفت فناوری نور LED و تطبیق‌پذیری، به معماران و طراحان توانایی دستیابی به طرح‌های خلاقانه‌تری را می‌دهد.

نورپردازی3

برخی از رایج‌ترین کاربردهای نورپردازی معماری عبارتند از: نورپردازی نزدیک، نورپردازی شخصی، نورپردازی خطی، سطحی و معلق. برای کشف کیفیت آن‌ها و الهام بخشیدن به معماران و طراحان، در زیر به این موارد می‌پردازیم.

نورپردازی شخصی

 نورپردازی شخصی که روی سقف یا دیوار نصب می‌شود، درخشش ملایمی ایجاد می‌کند تا ویژگی‌های طراحی خاص را برجسته کند مانند تاج یا دیواری که در استودیوی یوگا و مدیتیشن استفاده می‌شود. این نوع نورپردازی به عنوان نورپردازی تاکیدی محیط است که اغلب نور غیرمستقیم دارد که برای دیوار یا سقف طراحی شده است. در حالی که نور LED در مکان داخلی قرار می‌گیرد که علاوه بر زیبایی براق، مدرن و برای بسیاری از کاربردهای تجاری ایده‌آل است.

نورپردازی4

 نورپردازی Up lighting

این روش نوعی نورپردازی غیرمستقیم است که اغلب برای نمایش ویژگی‌های سقف‌های سازه‌ای مراکز تحقیقات و طراحی مدرسه روزانه استفاده می‌شود. به عبارت ساده، به هر وسیله‌ای اشاره دارد که نور را به سمت بالا هدایت می‌کند، از این رو تابش خیره‌کننده را به حداقل می‌رساند. این سیستم به خصوص در کاربردهای داخلی، نقاط تاریک و سایه‌های سقف را کاهش می‌دهد تا فضایی راحت و جذاب برای کاربر ایجاد می‌کند.

چراغ‌های خطی

چراغ‌های خطی اجازه می‌دهند تا خطوط مستقیم و تمیزی از روشنایی LED را در مسیرهای پیوسته با هر طول و با اتصالات بدون درز از سقف تا دیوار ایجاد کنند. این روش معمولاً در فضاهای کاری یافت می‌شوند که هدف آن‌ها ایجاد محیطی پویا است که خلاقیت، بهره‌وری و هوشیاری را تقویت می‌کند. معمولاً در طول‌های استاندارد، سیستم روشنایی معماری می‌تواند هر طرح خطی دلخواه را ایجاد کند که در سقف، دیوار یا کف فرو رفته است. در اصل، می‌تواند فضای داخلی مدرن را برجسته کند یا نور عمومی متعادلی را ارائه دهد.

نورپردازی 5

نورپردازی سطحی و معلق

این نوع نورپردازی با طیف گسترده‌ای از کاربردها سازگار می‌شود. برای تأکید بر سطوح غیریکنواخت یا بافت‌دار همانند دیوارهای آجری و سنگی از نورپردازی سطحی استفاده می‌شود. در این روش شکل بافت‌ها برای ایجاد جذابیت بصری برجسته‌تر می‌شوند. منابع نوری نزدیک به سطح مورد نظر قرار گرفته و با زاویه اندک نور را روی سطح پخش می‌کنند. تابش نور برجستگی‌های موجود در بافت را روشن کرده و در نقط فرو رفته سایه ایجاد می‌کند، که باعث نمایش برجسته‌تر بافت دیوار می‌گردد. با تغییر فاصله چراغ از سطح دیوار می‌توان عمق سایه‌ها را تغییر داد.