به گزارش هنرآنلاین، مهدی آذرپندار دبیر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در نشست رونمایی از دو کتاب گفت: امسال در بخش کتاب و سینما اتفاق‌های خوبی داشته‌ایم، در برخی بخش‌ها رشد قابل مشاهده رخ داده و آقای میرهاشمی در سمت مدیریت انتشارات بسیار فعالند. در این مدت اولین کار این بود که در بحث خرید کتاب و رساندن آن‌ها به دست هنرجویان فعال‌تر عمل کنیم.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران افزود: دهه فجر سال گذشته ۲۴ هزار جلد و در هفته دولت ۱۱ هزار جلد کتاب را به دفاتر انجمن ارسال کردیم و در تمام این مدت تلاشمان این بود کتاب‌هایی که مرتبط با حوزه سینما هستند به انتشار برسانیم و تا پایان سال این تعداد به ۲ هزار ۵۰۰ تا ۶۰۰ جلد خواهد رسید.

آذرپندار ادامه دارد: یکی دیگر از فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان ایران همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با موضوع رویکرد جشنواره یعنی تحت عنوان ژانر پیش می‌رود و زمانی که رویکرد جشنواره قائل به ژانر شد تصور هم نمی‌کردیم تا این اندازه تنوع در میان آثار حاضر در جشنواره رخ دهد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: اتفاق مهم دیگری که امسال رخ داده این است که سال گذشته تنها ۲ فیلم اقتباسی در جشنواره حضور داشته‌اند و امسال این تعداد به ۱۲ فیلم افزایش یافته که من معتقدم اتفاق بسیار مهمی است چراکه منابع اقتباس آن‌ها نیز منابع جدید و بدیعی است مانند منبع ۲ اثر که از نقاشی اقتباس شده‌اند.

او تاکید کرد: این را باید بگویم که ما همواره فعالیت خود را در انتشار کتاب‌ها ادامه خواهیم داد و با نیازسنجی و تحقیقات لازم سعی در خلق محتوای درست و موردنظر داریم و آنچه برای ما دارای اهمیت است تالیف و نشر محتوای موردنیاز دانشجویان و هنرجویانی است که برای پژوهش در حوزه سینما فعالیت می‌کنند. در حوزه فیلمنامه نیز درحال خلق محتوا هستیم که امیدوارم بتوانیم ضعفی که ممکن است در این حوزه وجود داشته باشد، برطرف شود.

آذرپندار در پایان گفت: هیچ جشنواره‌‌ای در ایران مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران این ارتباط را با کتاب ندارد و ما امسال پس از گذشت یک روز فروش خوبی در نمایشگاه کتاب جشنواره داشتیم که این اتفاق راضی‌کننده و خوشحال کننده‌ای است.

در این همایش از محمدرضا پاسدار از پیشکسوتان حوزه کتاب، تألیف، سینما، صدا و سیما تجلیل شد و همچنین از کتاب «مدیریت تولید فیلم» نوشته این پیشکسوت و کتاب «کشف فیلم کوتاه» ترجمه پیمان فلاحی رونمایی و معرفی شدند که درحال حاضر در نمایشگاه کتاب جشنواره فیلم کوتاه تهران قابل خرید هستند.

کتاب «بازار فنی واقعیت» نوشته پیمان فلاحی و کتاب «ژانر در فیلم کوتاه» با مقدمه منصور براهینی، شامل مقالاتی از فرشاد عسگری‌کیا، مجید کیانیان، سیدعلی روحانی، امیررضا نوری‌پرتو، مریم جلالی، رامتین شهبازی و وحیدالله هاشمی با دبیری رامتین شهبازی معرفی شدند که پس از جشنواره به بازار عرضه می‌شوند.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.