گروه مد و لباس هنرآنلاین: آرزو اسکندری هنرمند طراح لباس و مؤلف کتاب «هنر طراحی لباس» درباره شرایط حاکم بر بازار پاییز و زمستان 2022 در حوزه مد و لباس جهان به هنرآنلاین گفت: امروز جمعیت جوان تشنه قرار گرفتن در جریان آن چیزی هستند که قرار است به‌عنوان مدهای پوششی یا ترند از سوی برندها مطرح شوند و در این میان طراحان نیز با رصد کردن موضوعات اثرگذار بر این جریان تلاش دارند آنچه ارائه می‌کنند به خدمت شرایط حاکم درآید.

او افزود: یکی از نمونه‌های اخیر در توضیح این مسئله، شیوع بیماری فراگیر کرونا در سراسر جهان بود که به انحای گوناگون، جریان طراحی مد و لباس را تحت تأثیر قرار داد و نه‌تنها موضوع بسیاری از کالکشن‌ها برگرفته از ویژگی‌های این بیماری شدند بلکه جمعی از روانشناسان تلاش کردند با ارائه نقطه نظرات کارشناسی، طراحان لباس را در انتخاب مناسب طرح، نقش و رنگ همسو با نیاز جامعه کرونایی یاری رسانند.

اسکندری با اشاره به اینکه اگر در پیش‌بینی روند حرکت مد جهانی هستیم باید از نخبگان و تئوریسین‌ها در بهینه‌سازی منابع موجود در زمینه مدیریت مد بهره گیریم، اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف ما در ماجرای پیش‌بینی مد آینده این است که منابعی در اختیار داریم که به‌روز نیستند. همچنین در زمینه ترجمه عملکرد ضعیفی داشته‌ و نتوانسته‌ایم در فضای دانشگاهی منابع مهم خارجی را در اختیار گیریم. در نتیجه آن‌گونه که باید و شاید نمی‌توانیم از دانش روز جهانی بهره ببریم و خودمان نیز تاکنون اقدامی شایسته‌ درباره مرجع‌‎سازی مدیریت مد انجام نداده‌ایم.

این طراح لباس، بقا و پایداری یک مد را منوط به هویت و ایده موجود در پس آن مد دانست و افزود: البته که مؤلفه‌های متعددی را باید در نظر داشت تا بتوان روند مد در ایران را کنار سایر تحولات جهانی تحلیل و بررسی کرد.

آرزو اسکندری

اسکندری در ادامه درباره کالکشن‌های رونمایی شده برای پاییز و زمستان 2022 توسط طراحان بزرگ جهان گفت: اغلب پارچه‌ها به‌کاررفته در این مجموعه‌ها سرشار از رنگ و نقش هستند و اغلب طرح‌ها بسیار شلوغ با تنالیته رنگ زرد به شکل غالب برای این فصول در نظر گرفته شده است.

او درباره چرایی این انتخاب توسط طراحان اظهار داشت: پایان تقریبی دوره شیوع ویروس کرونا و در ادامه عوارض جسمی و روحی ناشی از این بیماری سبب شده که طراحان به سراغ این رنگ‌ها و نقوش بروند که البته باید به این نکته اشاره شود که زیرساخت‌های آنچه امروز توسط این برندها رونمایی شده، از ماه‌ها قبل ایجادشده و بازار برای تولید تیراژ بالای این طرح‌های شاخص آماده است. موضوعی که در کشور ما در قیاس با کشورهای دارای صنعت فشن و صادرکننده کمی با تأخیر مواجه است و اگر طراحان بخواهند در این مسیر حرکت کنند گاه بازار مواد اولیه و پارچه، آمادگی حرکت به این سمت‌وسو را ندارد.