گروه سینمایی هنرآنلاین: لیتل‌فدر ۵۰ سال پیش به نمایندگی از مارلون براندو روی صحنه مراسم اهدای جوایز اسکار رفت تا جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در «پدرخوانده» بگیرد اما به جای آن متنی خواند مبنی بر اینکه براندو در اعتراض به رفتار نامناسب با بومیان آمریکا جایزه اسکار را تحریم کرده است. واکنش حاضران در سالن برگزاری چهل و پنجمین دوره مراسم اسکار در جریان سخنرانی لیتل‌فدر جوان ترکیبی بود از تشویق و هو کردن.

آمادمی اسکار روز یکشنبه در صفحه توییتر خود خبر مرگ ساشین لیتل‌فدر را منتشر و اعلام کرد بازیگر و مدل و فعال مدنی آمریکایی در خانه خود در کالیفرنیای شمالی کنار دوستان و دوستدارانش درگذشته است. او به سرطان سینه مبتلا بود اما تا همین اواخر در حوزه‌های تولید فیلم به ویژه با موضوع بومیان آمریکا کار می‌کرد و فعال بود.

لتیل‌فدر که سال ۱۹۷۳ هنگام خواندن بیانیه مارلون براندو ۲۶ سال بیشتر نداشت، همان زمان افشا کرد پشت صحنه مراسم اهدای جوایز اسکار هدف حمله‌های کلامی و برخوردهای جدی برخی بازیگران و ستاره‌های سرشناس از جمله جان وین قرار گرفته است. او که فقط به نمایندگی از برنده اسکار بهترین بازیگر مرد روی صحنه رفته بود، در فهرست سیاه هالیوود قرار گرفت و تحریم شد.

وقتی آکادمی اسکار پس از نیم قرن به ماجراهای آن مراسم جنجالی واکنش نشان داد و از لیتل‌فدر بابت رفتارهای زننده هالیوودنشینان عذر خواست، این بازیگر پا به سن گذاشته گفت: «عذرخواهی آکادمی اسکار از من نشان می‌دهد ما بومیان آمریکا بسیار صبوریم؛ فقط ۵۰ سال گذشته است! ما باید روحیه طنزمان را همیشه نگه داریم؛ این رمز ماندگاری ماست.»

ساشین در ۱۹۴۶ از پدری بومی آمریکا و مادری سفیدپوست به دنیا آمد و چون پدر و مادرش هر دو از نظر ذهنی بیمار بودند، در سه سالگی به خانواده مادری‌اش سپرده شد. در نخستین سال‌های دهه سوم زندگی به یک ایستگاه رادیویی در سن‌فرانسیسکو پیوست و وقتی سخنان براندو را درباره بومیان آمریکا شنید، برای او نامه نوشت. این دو پس از آن دوستان صمیمی شدند.

لیتل‌فدر از همان جوانی با بیماری سرطان سینه دست و پنجه نرم و شیمی‌درمانی می‌کرد. او یک سال پیش از پایان زندگی‌اش درباره مرگ چنین گفته بود: «دارم به جایی دیگر می‌روم؛ به سرزمین اجداد و نیاکانم. به شما بدرود می‌گویم و وقت آن رسیده است خود واقعی‌ام باشم.»