گروه مد و لباس هنرآنلاین: منیره ملکی، هنرمند عرصه طراحی لباس تئاتر، سینما و تلویزیون و مدرس دانشگاه درباره شرایط حاکم بر طراحی لباس در سینما و تلویزیون به‌ویژه تولیدهای اخیر به هنرآنلاین گفت: در بسیاری موارد جریان طراحی لباس برای کارهای تاریخی از خط اصولی و حرفه‌ای منحرف شده و در حال حاضر اسیر دو آفت جدی و مهم در این حوزه هستیم.

او تصریح کرد: رولان بارت، نظریه‌پرداز ادبی و منتقد فرهنگی در مقاله تفصیلی خود حول محور این موضوع، سال‌ها پیش به این بیماری‌ها و آفت‌ها اشاره کرده است و بر اساس آن مقاله که خوانش آن توصیه می‌شود، نخستین معضل و مسئله، جریان تجمل‌گرایی در این عرصه است حال‌آنکه ما شاهد آنیم که برای ساخت سریال‌ها یا فیلم‌های سینمایی تاریخی، پول‌های بسیاری خرج می‌شود اما نبود آشنایی طراحان لباس این تولیدات به مدیوم سینما و تلویزیون سبب می‌شود که بازده تصویری بسیار ثقیل و سنگینی را شاهد باشیم.

ملکی، تورم تجمل و گاه وفاداری بیش‌ازحد به تاریخ را ازجمله آفت‌های موجود در عرصه طراحی لباس برای تولیدات سینمایی و برشمرد و اذعان داشت: کجای تاریخ، مردم این‌گونه با لباس‌های اتوکشیده و پوشاکی دوخته شده از پارچه‌های رومبلی و پرده‌ای بازار امروز مشاهده می‌شود که ما در سریال‌های تاریخی این‌گونه برخورد ماکسیمالی را با آثار شاهد هستیم.

Untitled-1

او در ادامه گفت: من در ارتباط با این موضوع به یک نمونه موفق و سریال «سربداران» اشاره می‌کنم که با وجود شخصیت‌های متعدد والی، پادشاه، زعیم و حاکم اما هیچ‌کدام از لباس‌ها با پارچه‌ای گران‌قیمت دوخته نشده بودند و تنها با استفاده از پارچه متقال، گونی و کهنه سازی، رنگرزی و چروک سازی برای این اثر، پارچه لباس‌ها تولید شدند.

این هنرمند پیشکسوت طراحی لباس تئاتر، سینما و تلویزیون افزود: مسئله مهم دیگر، وفاداری بیش‌ازحد به تاریخ است که سبب می‌شود هنر طراح لباس به حاشیه رود؛ هرچند که سینما، برادر رئالیسم است و ما مجبوری تا حدودی زیادی در این فضا به تاریخ وفادار باشیم اما این را هم در نظر بگیریم که طراح لباس، واسطه میان عکاس و خیاط نیست و عناصر شخصیت‌پردازانه باید مورد توجه و دقت نظر طراح لباس قرار گیرد.

ملکی با تأکید بر اینکه تحلیل نقش، یکی از رسالت‌های مهم طراح لباس سینما و تلویزیون است، اظهار داشت: باید از کلیشه سازی پرهیز کرد و این نکته را در نظر داشت که وفاداری بیش‌ازحد به رئالیسم و تاریخی گری گاه سبب می‌شود ما ضد تاریخ عمل کنیم.

او در پایان گفت: با ادای احترام به تمام همکاران زحمتکش در این حوزه توصیه می‌کنم طراحان لباس آثار تاریخی، خود را به دانش تحلیل نقش مجهز کنند و این تحلیل را در راستای به‌کارگیری سازوکارهای طراحی لباس شخصیت‌ها مورد توجه قرار دهند.