گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار بهروز قدمی با عنوان « نَـ _ دیدن» در گالری اِو برپاست. قدمی در گفتگو با هنر آنلاین با بیان اینکه ۲۸ نقاشی رنگ روغن و ۱۰ طراحی با مداد کنته و زغال در این مجموعه به نمایش درآمده گفت: این مجموعه از هفت سال پیش و زمانی که مادرم را از دست دادم آغاز شد. آن اتفاق باعث شده بود من توجه بیشتری به فضای داخلی داشته باشم و به مرور زمان این توجه بیشتر شد.

قدمی افزود: روی چیدمان‌ اشیایی که آدم‌ها در فضای شخصی و خلوت خود قرار می‌دهند تمرکز داشتم. این چیدمان حاصل صداقتی است که آدم‌ها در خلوت خود دارند و ممکن است وقتی شخص دیگری وارد آن فضا شود این چیدمان تغییر کند. قصد داشتم این چیدمان آزاد و بی‌پروا که در تنهایی آدم وجود دارد را بازنمایی کنم. فضای داخلی خانه‌ها نیز برگرفته از خانه خودم یا خانه دوستانی بود که مدتی در آن‌ها زندگی کرده‌ام.

او درباره نحوه انتخاب‌اشیاء گفت: هرچه در فضای زندگی انسان هست و در روزمره با آن سر و کار دارد در آثار من دیده می‌شود و برایم مهم نبود که شیء خاصی باشد. کار‌هایم قبلاً عمق نمایی و پرسپکتیو داشت اما به مرور کادر‌ها بسته شد و بخش‌هایی از تصویر را در کادر آوردم. از سطوح ساده‌تر استفاده کردم و فضا حالتی انتزاعی به خودش گرفت. این مسأله به تفکری که دارم برمی گردد، یعنی فضایی که ما به آن واقعی می‌گوییم، واقعی نیست بلکه برگرفته از یک ساختار انتزاعی است که با آن سر و کار داریم.

قدمی ادامه داد: در این کار‌ها عدم اشرافی‌گری دیده می‌شود و بیشتر این فضا‌ها مربوط به قشر پایین جامعه است. به نوعی می‌خواهم بگویم که به این شکل هم می‌توان زندگی کرد و انسان امروز بسیار فراتر از نیاز‌های خود رفته است. به همین خاطر دیدن این تصاویر برای عده زیادی حالت نوستالژی دارد و آن‌ها را به یاد گذشته میاندازد، در حالی که این واقعیتی بوده که فراموش شده و آدم‌ها عادت کرده‌اند وسایل اضافی را دور خود جمع کنند.

این نقاش افزود: از‌ اشیا در فضا‌های مختلف عکس می‌گرفتم اما در زمان نقاشی کردن آن‌ها را تغییر می‌دادم و بررسی می‌کردم که چقدر از این فرم و ساختار باید در تابلو باشد. سعی می‌کردم به یک ترکیب‌بندی برسم که معمولی نباشد و زاویه دید را از بالا گرفتم تا حاکمیت انسان و تسلط او روی‌اشیاء را نشان دهم، زیرا انسان وقتی در فضای خانه خود راه می‌رود معمولاً‌ اشیاء پایین‌تر از خط نگاه او قرار دارند و به همین دلیل نگاهی از بالا به پایین به آن‌ها دارد.

قدمی ادامه داد: قبلاً در کار‌هایم پنجره وجود داشت ولی پنجره و نور طبیعی را حذف کردم و در کار‌هایم نور مصنوعی وجود دارد که نشان دهنده شب است، زیرا در این زمان صمیمیت بیشتری در فضای خانه وجود دارد. با مطالعه کار‌های سایر هنرمندان به این نتیجه رسیدم کار‌ها باید خلاصه باشد و به مرور زمان سطوح و‌اشیاء را ساده کردم، بدون اینکه طرح اصلی آن‌ها تغییر کند. یک نکته مهم در نقاشی‌ها این است که سطح دیوار بخش زیادی از کار را تشکیل می‌دهد و مانند یک فضای مه آلود است که در آن نمی‌توانیم زمان دقیق را تشخیص دهیم. دنیای واقعی ما هم مثل آن پس زمینه دیوار خاکستری روشن است که انسان را مجبور می‌کند به خودش برگردد و به اطراف بیشتر توجه کند.

نمایشگاه آثار بهروز قدمی تا ۱ مهر در گالری اِو به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۳، پلاک ۵، طبقه همکف و اول برپاست.