گروه سینمایی هنرآنلاینتحصیل کودکان مهاجر در ایران، همیشه جزو دغدغه‌های جدی فعالان و کارشناسان این حوزه بوده است. امسال با روی‌کار‌آمدن طالبان در افغانستان و افزایش سیر مهاجر به کشور، موضوع شکلی جدی‌تر به خود گرفته است. «طاهره خاوری» که متولد ایران از خانواده‌ای افغان و جزو آن دسته از کسانی‌ست که سال‌های گذشته به ایران مهاجرت کرده، سال‌هاست در راستای آموزش به کودکان بازمانده از تحصیل تلاش می‌کند. وی که سوژه شب گذشته بیست و هفتم شهریورماه برنامه «همسایه‌های خوب» بوده‌، در حال حاضر مدیر مدرسه انجمن دوستداران کودک پویش است. این موسسه در جنوب شرق تهران برای کودکان بازمانده از تحصیل که عمدتا افغان هستند، فعالیت می‌کند.

این انجمن فعالیت‌هایی در راستای بازگرداندن حقوق کودکی از دست رفته کودکان منطقه انجام می‌دهد که از آن جمله می‌توان به خدمات آموزشی و پرورشی مستقیم برای کودکان، سلامت جسم و روان کودکان و همچنین توانمندسازی و اشتغال خانواده‌های آن‌ها اشاره کرد. 

طاهره خاوری مدیر انجمن دوستداران کودک پویش با اشاره به اینکه امیدوارست قسمتی که با او در مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» ضبط شده، به نفع انجمن دوستداران کودک پویش و بچه‌های بازمانده از تحصیل باشد، به هنرآنلاین گفت: ساخت چنین مستندهایی از بخش‌های مختلف زندگی روزمره مهاجران کمک می‌کند که مخاطبان غیرمهاجر ما از شرایط این افراد که در همسایگی‌شان زندگی می‌کنند، مطلع شوند.

مدیر انجمن دوستداران کودک پویش ادامه داد: شاید با نمایش زندگی افرادی که برای بهتر شدن زندگی مهاجران تلاش می‌کنند، بتوان احساس افراد مختلف را قلقلک داد که بدانند بچه‌ها و خانواده‌ها بالاجبار به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند؛ مهاجرتی که ساده و راحت نیست و مهاجران شرایط را تحمل می‌کنند که بتوانند در آرامش زندگی کنند.

خاوری با اشاره به اینکه انجمن دوستداران کودک پویش بیش از یک دهه‌ است فعالیت خود را آغاز کرده است، مطرح کرد: این انجمن از سال ۱۳۸۷، در فضایی مولد و سازنده برای رسیدن به ارزش‌های مشترک انسانی نویدبخش با نگاه به برطرف کردن محرومیت فرهنگی و اجتماعی، فعالیت داوطلبانه خود را در مناطق حاشیه نشین جنوب شرق تهران آغاز کرده است. 

وی افزود: اعضای این انجمن را ابتدا جمعی از دانشجویان و فعالان مدنی شهری با راهنمایی فعالان مدنی بومی و ساکن آن منطقه تشکیل دادند و تاکنون بیش از دویست نیروی داوطلب از داخل تهران و بیش از سی فعال مدنی و بومی منطقه به نحوی مستمر در فعالیت‌های انجمن تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز بوده‌اند.

مدیر انجمن دوستداران کودک پویش درباره فعالیت‌های این مرکز که سیصد کودک را تحت پوشش دارد، بیان کرد: انجمن دوستداران کودک پویش با توجه به رویکرد توان‌افزایی و خانواده‌محور، علاوه بر آموزش کودکان بازمانده از تحصیل در حوزه‌های سوادآموزی خانواده، اشتغال‌زایی، تغذیه و بهداشت، خدمات مددکاری و روانشناسی خانواده و کودک نیز فعالیت‌های مستمر دارد. 

خاوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات عمده کودکان افغان برای تحصیل در ایران اظهار کرد: در فرمان رهبری صراحتا اعلام شده هر کودکی که در سن مدرسه قرار دارد، بدون هیچ‌گونه اوراق هویت هم باید ثبت‌نام شود اما در عمل این‌گونه است که برای اجرای این فرمان شیوه‌نامه‌هایی از سوی مراکز مربوطه نوشته می‌شود که در واقع با متن فرمان متفاوت است. 

وی افزود: متاسفانه هر سال با تبصره‌های جدیدی مواجه می‌شویم. به عنوان مثال در سال گذشته اعلام شد که کودکان مهاجر برای ثبت‌نام باید کارنامه سال گذشته را داشته باشند، بدین علت که سال گذشته برخی از بچه‌هایس که ثبت‌نام کردند، اصلا به مدرسه نیامدند. همین مساله باعث شد کودکانی که در سن مدرسه بودند و اولین بار قرار بود با برگه حمایتی وارد مدرسه شوند با این قانون مواجه شوند و بسیاری از همان سال اول ورود به مدرسه بازماندگی از تحصیل را تجربه کردند.

مدیر انجمن دوستداران کودک پویش تاکید کرد: یک مساله دیگر در راه تحصیل کودکان پناهنده موضوع کمبود مکان آموزشی است؛ یعنی امکانات و زیرساخت برای چنین کاری وجود ندارد و مدیران مدارس اعلام کردند که به اصطلاح جا ندارند. از سوی دیگر برخی از بچه‌ها هم با وجود آنکه زمان ارایه مدارک و کارنامه سال قبل تمدید شد، به‌دلیل اینکه معمولا در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند، وارد نبودند یا خبر نداشتند و نتوانستند به‌موقع آنچه را که از آن‌ها خواسته شده بود، فراهم کنند. 

خاوری یادآور شد: یک عده از بچه‌ها به دلیل دور ماندن از مدرسه در سال‌های قبل یا ترک تحصیل سن بیشتری از مقطع تحصیلی‌شان دارند. یکی دیگر از موانع تحصیل کودکان به ویژه غیرایرانی‌ها هزینه تحصیل است. یعنی حتی اگر بخش کمک به مدرسه هم نباشد، هزینه‌های کتاب، کیف، لوازم‌التحریر و... مبلغی حدود پانصد هزار تومان برای شروع تحصیل هر بچه هزینه دارد. بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت این مبلغ را ندارند.

وی با بیان اینکه اکثر خانواده‌های مهاجر از قشر متوسط یا متوسط رو به پایین جامعه به لحاظ اقتصادی هستند، اظهار کرد: این افراد معمولا ساکن حاشیه‌های شهرها هستند و شرایط اقتصادی ضعیف‌تری دارند 

مدیر انجمن دوستداران کودک پویش با اشاره به اینکه برای همه جهان از جمله کودکان آرزوی صلح می‌کند، عنوان کرد: امیدوارم کودکان بتوانند در صلح، امنیت و آرامش زندگی کنند و از حقوق اولیه‌شان که همان حق تحصیل است، برخوردار باشند تا برایشان آرزو نشود و بتوانند درس بخوانند. 

خاوری در پایان خاطرنشان کرد: من با پدران و مادرانی در مسیر کاری‌ام آشنا شدم که آرزویشان این بوده است که بتوانند درس بخوانند و خودشان آدرس مکانی که قصد رفتن به آنجا را دارند، پیدا و از یک گوشی برای شماره گرفتن استفاده کنند. این موارد شاید برای کسی که درس خوانده است و سوادی دارد یک اتفاق و کار پیش پا افتاده باشد اما برای کسی که سواد ندارد و نمی‌تواند بخواند و بنویسد، یک آرزو است. 

«همسایه‌های خوب» شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه دو می‌رود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۳:۳۰ است.