گروه تئاتر هنرآنلاینابوالفضل ورمزیار که از مخاطبان نمایش «تنهاتر از مسیح» بود در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: اجرای نمایش با مضامین دینی، کار بسیار سهل و ممتنعی است و اگرچه به نظر اکثر افراد بازگو کردن موضوع و صحبت درباره خدا، پیامبر، گذشت و شهادت بسیار آسان است، اما در پرداخت، اجرا و باورپذیری سختی‌های زیادی دارد که تولید تئاتر با چنین مضامینی را نیازمند جسارت و شجاعت هنرمندان می‌کند. 

او با بیان اینکه تولید و اجرای نمایش «تنهاتر از مسیح» نشان از توانایی و شجاعت کارگردان دارد، اظهار کرد: اجرای نمایش‌های دینی از این منظر که دارای زوایای آشکار و پنهانی است، بسیار دشوار هستند و معمولا برای کسانی که تصمیم به اجرای نمایش‌های دینی می‌گیرند سوءتفاهم بزرگی بوجود می‌آید و آن هم این است که کار دچار ساده‌انگاری در موضوع و سهل‌انگاری در پرداخت می‌شود که بعد به ساختارهای نمایشی آسیب می‌زند. معمولا در آثار مذهبی پیروزی و موفقیت یک نمایش از نظر استقبال مخاطب و انتقال پیام‌های اجرایی دچار اشکال است، چرا که به اصلی‌ترین شاخصه یعنی باورپذیری اثر توجه نمی‌‌شود. 

این هنرمند تئاتر دینی و آیینی با تاکید بر اینکه نمایش مذهبی باید مخاطب را به سمت معرفت‌شناسی و تاثیرپذیری عمیق از رفتار صحنه‌ای در تقابل متن و معنا سوق دهد، گفت: موفقیت یک اثر با میزان باورپذیری مخاطب اثبات می‌شود، به طوری که می‌توان گفت وقتی تماشاگر نمایشی را باور کند، شاهکار ادبیات غنایی و روایی خلق شده است. این امر در نمایش «تنهاتر از مسیح» روند متفاوتی داشته چراکه هم از لحاظ باورپذیری به موفقیت زیادی دست پیدا کرده و هم در بیان حوادث تا حد قابل قبولی به موضوع نزدیک شده است. 

او افزود: اگرچه هدف از اجرای نمایش دینی صرفا طرح موضوع نیست و باید به معرفت‌شناسی، شناخت و برقراری ارتباط حسی و عقلی منتهی شود، اما «تنهاتر از مسیح» در کنار بیان موضوع تا حدی به معرفت‌شناسی خود وفادار است. 

ورمزیار همچنین در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات موجود در حوزه درام‌نویسی تئاتر دینی اشاره کرد و افزود: به گفته برشت وقتی اثری به قدری به لحاظ احساسی تاثیرگذار باشد که عقل از کار بیفتد، نمایشی سطح پایین خلق شده، اما اگر احساسات تهییج شده در راستای منطق باشد و به بندگی، عبودیت، عشق به عالم والا و خداوند منتهی شود، اثر تولیدشده به پیروزی دست پیدا کرده است. متاسفانه بیشترین مسئله و اشکال نمایش‌های دینی در حوزه متن است و این در حالی است که خالقان آثار دینی و مذهبی برای تقویت هرچه بیشتر نمایش‌ها می‌توانند از مشاوران مجرب در حوزه درام و درام‌نویسی استفاده کنند تا آثار با نواقص و کاستی کمتری مواجه شود. 

او گفت: اجرای نمایش‌هایی چون «تنهاتر از مسیح» با وجود دغدغه‌ها، محدودیت امکانات و مشکلاتی که امروز هنرمندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دست‌مریزاد دارد. حضور و فعالیت هنرمندان در شرایط سخت اثباتگر این است که باز هم باید این هنرمند است که با دمیدن روح مسیحایی هنر متعهد، هنر انسانی و هنر الهی مجددا پیکر بی‌رمق هنر را زنده می‌کند و با فداکاری و ایثار از جان تلاش می‌کند تا فکر، اندیشه و هنر همچنان روشنابخش باشد. 

نمایش «تنهاتر از مسیح» که روایتگر حرکت سیدالشهدا (ع) به سمت کوفه، شهادت حضرت علی اکبر (ع)، شهادت حضرت قاسم (ع) و حضرت علی اصغر (ع)، نبرد و شهادت حضرت عباس (ع)، شهادت امام حسین (ع) و حمله اشقیا به خیمه‌ها و قصه شهادت حضرت رقیه (س) است تا ۲۷ شهریورماه هر شب ساعت ۲۰ و ۲۲ در بوستان ولایت به اجرا در می‌آید.