گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار صفا امیرمقدم با عنوان «سفر پیدایش» در گالری ژاله برپاست. ‌امیرمقدم در گفتگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۴ اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: مجموعه سفر پیدایش در ادامه مجموعه قبلی من «رستگاری» است. من یک موتیف تکرارشونده انتخاب کردم و آنچه می‌خواستم انجام دهم این بود که حرکت و ریتم تکرار را نشان دهم که در همه جهان هستی از کهکشان‌ها گرفته تا سلول‌ها وجود دارد و باعث همه فرایند‌ها می‌شود.

‌امیرمقدم افزود: برخلاف مجموعه قبلی که ذرات فقط به سمت نور می‌رفتند، این بار می‌خواستم بگویم که ذرات خودشان دارای حرکت هستند و طبق الگو‌های ریاضی جلو ‌می‌روند. این منطق باید در تمام ذرات جهان باشد و علاوه بر شانس و اتفاق، خرد ریاضی‌وار نیز در همه پدیده‌ها وجود دارد، از حرکات سیارات گرفته تا افتادن برگ از درخت.

او با اشاره به المان‌های موجود در آثارش گفت: آن‌ها تصویر واقع‌گرایانه‌ای از سلول اسپرماتوزوئید انسان هستند. دلیل گرایش من به این موضوع آن است که از سویی مادرم استاد دانشگاه و مدرس مامایی بود و از سوی دیگر تحصیلات خودم زیست‌شناسی است. علاقه به ژنتیک و حس مادرانگی که داشتم نیز باعث شد فرم اسپرماتوزوئید و نحوه حرکت آن برایم جذابیت داشته باشد. از نظر بصری وقتی این سلول‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و حرکت می‌کنند فضای پرهیجانی به وجود می‌آورند، اما در این میان یک تراژدی هم وجود دارد که از میان میلیون‌ها سلول تنها یکی از آن‌ها برنده می‌شود و بقیه بازنده هستند.

‌امیرمقدم ادامه داد: این تصاویر خیالی هستند و نوع حرکت آن‌ها در واقعیت به این شکل نیست. در واقع شکل سلول‌ها تاحدودی با یکدیگر تفاوت دارد ولی برای من همه سلول‌ها یکسان هستند و تصویری ساده از آن‌ها می‌بینیم که همه یکسان هستند. این حرکت و ریتم برآمده از خیال هنرمند است که همراه هندسه روی بوم آمده است. تکراری که در این آثار وجود دارد به من حس آرامش می‌دهد و اصلا خسته کننده نمی‌شود.

او با اشاره به رنگ‌بندی که برای کارش انتخاب کرده است گفت: این رنگ سبز در بدن وجود ندارد بلکه از طبیعت و کهکشانی به نام Green pea galaxy (نخود سبز) الهام گرفته‌ام. رنگ سبز به معنای رویش و زایش است. من طیف‌های سبز را استفاده کردم و رنگ‌های مکمل آن را در کنارش قرار دادم.

‌امیرمقدم درباره گرایش خود به نقاشی گفت: بعد از اینکه تحصیلاتم در مقطع کارشناسی ارشد زیست‌شناسی تمام شد به کلاس‌های نقاشی رفتم و علاقه‌مند بودم تصاویری که می‌کشم برگرفته از تحصیلاتم باشد. سپس به تحصیل در رشته تصویرسازی پرداختم و از همان زمان تصاویری مانند شکل ویروس‌ها را نقاشی می‌کردم.

این هنرمند افزود: در دنیای معاصر هیچ محدودیتی وجود ندارد و هنر به راحتی می‌تواند علم را پوشش دهد. شاخه‌ای از هنر با عنوان «بیوآرت» وجود دارد که علم و هنر را به هم پیوند می‌دهد. مثلاً هنرمند واکنش‌های سلولی در بیماری سرطان را نقاشی می‌کند و تصویری حماسی از آن به وجود می‌آورد. امروزه هنرمندانی هستند که از ریاضیات، شیمی، هندسه و... الهام می‌گیرند. هر چیزی می‌تواند هنر باشد و این بستگی به دید هنرمند دارد که چگونه به موضوعات بنگرد.

امیرمقدم افزود: به نظر من برای فعالیت در شاخه بیوآرت لازم نیست که هنرمند حتماً علم آن رشته را داشته باشد. هنر هیچ محدودیتی ندارد و همه چیز از درون هنرمند می‌آید. اگر هنرمند احساس کند در یک موضوع می‌تواند بیان خوبی داشته باشد و کانسپت خوبی ارائه دهد، می‌تواند به آن بپردازد. البته چون تحصیلات آکادمیک هم مهم است بهتر است که ابتدا مطالعه کند و بعد دنبال این کار برود.

نمایشگاه آثار صفا امیرمقدم تا ۲۸ شهریور در گالری ژاله به نشانی خیابان سمیه، بعد از خیابان مفتح، بن‌بست پروانه، پلاک ۴ برپاست.