به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای مراسم پیمان مدنی و‌ نگار پارسا قطعاتی را برای حاضرین اجرا کردند و سپس برنامه در سالن سینما تک موزه هنر‌های معاصر آغاز شد. مجری این برنامه اعظم حمدیه ضمن خوشامدگویی به مخاطبان از مهدی شادی‌زاده مؤسس و دبیر جشنواره دعوت کرد تا به صحنه رود.

مهدی شادی‌زاده دبیر جشنواره گفت: از آنجایی که شروع سینما از یک فریم عکس بوده و عکس مادر سینما بوده و قدمت عکاسی در ایران بیش از سینما بوده است اما با این حال این هنر محجور مانده و هنوز فرش قرمزی برای آن گرفته نمی‌شود و به همین دلیل تمام سعی ما در این روز نوآوری عکاسی به عنوان یکی از هنر‌های مهم و جایگاه والای آن در جهان معاصر است.

در ادامه بیژن شکر ریز عکاس و مستند ساز به صحنه آمد و درباره اهمیت عکاسی در جهان امروز، نادیده گرفتن آن در ایران، درباره سیر عکاسی از دوره ناصرالدین شاه تا به امروز و درباره جریان عکاسی در ایران و عکاسان مهمی که در این سرزمین تلاش کرده‌اند و این عرصه را با همه ناهمواری‌های و نادیده گرفتن‌ها هنوز سراپا نگه داشته‌اند، صحبت کرد.

بعد از آن یونه کورا دبیر دوم فرهنگی سفارت ژاپن به صحنه آمد و درباره همکاری سفارت ژاپن با جشنواره بین‌المللی عکس پنج گفت: عباس کیارستمی فقط با سینمای خود در ژاپن محبوب و معروف نیست بلکه او با عکس‌هایش در گالری‌های مهم ژاپن هم جایگاه ویژه در هنر‌های تجسمی این کشور دارد. اگر امروز من بر روی صحنه با زبان فارسی صحبت می‌کنم به دلیل آشنایی من با سینمای عباس کیارستمی است و او یک سمبل مهم فرهنگی کشور ایران محسوب می‌شود.

در ادامه تیمو اشتوم دبیر اول فرهنگی سفارت آلمان به همراه آزاده حاتمی از اعضای فرهنگی سفارت آلمان به صحنه آمدند و تیمو اشتوم تأکید کرد: عباس کیارستمی نه فقط فیلم ساز بزرگ بلکه عکاسی بسیار بزرگ است که توانسته با قدرت بی‌همتای خود این دو هنر یعنی سینما و عکاسی را به هم مرتبط‌تر کند.

وی در ادامه درباره هیلا بکر عکاس مطرح آلمانی و مکتب دوسلدورف در عکاسی صحبت کرد. در پایان این مراسم فیلم «چه کسی از پرستار بچه عکس گرفت» از عکاس بزرگ جهان ویوین مایر اکران شد.