گروه تجسمی هنرآنلاین: مجموعه‌ای از نقاشی‌های نسیم شجاع در گالری محسن به نمایش درآمد. شجاع در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه این مجموعه از ابتدای شیوع کرونا شکل گرفته گفت: همیشه از داستان‌هایی که می‌خوانم یا فیلم‌هایی که می‌بینم الهام می‌گیرم و اتود می‌زنم. سپس عناصری که در ذهن دارم به آن اضافه می‌کنم و کلاژ‌های تصویری شکل می‌گیرد که ترکیب‌بندی‌های مختلفی از آن‌ها می‌سازم. البته نقاشی‌هایم به ترکیب‌بندی‌های اولیه متکی نیست و در زمان اجرای کار تغییراتی در آن‌ها به وجود می‌آید.

شجاع ادامه داد: حتی اتود‌هایم را کامل نمی‌کنم تا در زمان اجرا آزادتر باشم. اگر اتود کامل شود کارم حالت بسته‌ای پیدا می‌کند ولی وقتی اتود ناقص باشد دستم بازتر است و حتی خودم هم نمی‌دانم آخر کار چه می‌شود. فکر می‌کنم این روش باعث می‌شود مخاطب هم امکان خیال پردازی و رویا پردازی بیشتری داشته باشد.

او با بیان اینکه از ادبیات و داستان‌هایی که خوانده است برای خلق عناصر فانتزی الهام می‌گیرد گفت: کار‌هایم روایت خطی منسجمی ندارد و ممکن است در یک تابلو به مسائل مختلف اشاره کنم. دوست دارم سرگردانی و ناپایداری موجودات جهان را در آثارم نشان دهم. فیگور‌هایم حالت و وضعیت مشخصی ندارند و این اشاره به همان ناپایداری وضعیت انسان است. زمان مشخصی در کار‌ها نیست و فضا چیزی بین واقعی و غیر واقعی است تا مخاطب را درگیر رمز و راز و عواطف مختلف کند. جزئیات تابلو‌ها مخاطب را کنجکاو می‌کند تا در اثر بگردد و عناصر مختلف را کشف کند. به همین دلیل تابلو‌ها را در ابعاد بزرگ کار می‌کنم تا مخاطب وارد اثر شود.

شجاع افزود: من از تاریخ هنر بهره زیادی گرفتم و آثار هنرمندان زیادی را از آن خودسازی کردم. مسائل اجتماعی و سیاسی را به شکل غیرمستقیم و تغزلی وارد کار می‌کنم. می‌خواستم با صحنه‌های زیبا مخاطب را وارد اثر کنم، ولی وقتی او وارد اثر شد دوگانگی حسی ایجاد می‌شود و حس ناامنی و عدم اطمینان به او القا می‌شود. با وجود این حس‌ها، ‌امیدی که در خودم هست در کار‌هایم نیز وجود دارد.

این هنرمند افزود: با ترکیب جهان‌های موازی و کمک گرفتن از برزخ دانته سعی کردم ناپایداری و بلاتکلیفی را به مخاطب القا کنم. سعی کردم تمام این لایه‌های حسی با عمق نامعلوم و سکوتی همراه باشد که به مرموز بودن و رمانتیک بودن کار کمک کند.

او با بیان اینکه منابع ادبی مختلف از آثار نظامی گنجوی گرفته تا کافکا را در آثار خود به کار برده است، گفت: هر کدام از تابلو‌ها ترکیبی از چند داستان مختلف است. ممکن است اتود کارم از یک داستان باشد و همزمان داستان دیگری بخوانم که وارد کار می‌شود. سعی می‌کنم در حین نقاشی کردن کتاب بخوانم یا گوش دهم تا تخیلم بیشتر گسترش پیدا کند.