به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری مراسم آیینه‌داران آفتاب، هنرمندان هنرهای نمایشی کشور در قالب کاروان آیینه‌داران آفتاب روز شنبه ۲۶ شهریور همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) همراه با مردم با اجرای برنامه‌های آیینی و عاشورایی از میدان امام حسین(ع) با موکب‌های سیار سمت حرم عبدالعظیم حسنی می‌روند.

امیرحسین شفیعی، طراح و مدیر اجرایی کاروان آیینه داران آفتاب در خصوص برپایی این کاروان با اشاره به مشارکت هنرمندان تئاتر در راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی از اجرای هفت‌ ساعته هنرمندان تئاتری در مسیر میدان امام حسین (ع) به حرم عبدالعظیم حسنی گفت: کاروان هنرهای نمایشی آیینه داران آفتاب درواقع رویداد و برنامه است که قرار است در مراسم آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهر تهران اجرا شود. خب سال‌هاست علاقه‌مندان به مکتب امام حسین (ع) و سیدالشهدا که سعادت حضور در پیاده‌روی اربعین کربلا را ندارند با طی کردن مسیر میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم تحت عنوان جاماندگان و به نیت و قصد پیاده‌روی اربعین اقدام می‌کنند اما نکته قابل‌توجه اینکه در این مراسم بزرگ و حماسی بی‌تردید جای برنامه‌های هنری بسیار خالی بود که باتدبیر اداره کل هنرهای نمایشی طرح و ایده‌ مبنی بر چگونگی ایفای نقش هنرهای نمایشی در این مراسم معنوی که پس از جلسات مختلف و اتاق فکرهای متعدد با کارشناسان و مسئولین امر درنهایت به ایده کاروان آیینه داران آفتاب رسیدیم. کاروانی که متشکل از ۱۵۰ هنرمند از اقصی نقاط کشور و شهر تهران که در بخش‌های مختلفی چون آیین‌های عاشورایی، تعزیه ، نقالی ، پرده‌خوانی، پرفورمنس های مختلف و بازسازی اسرای دشت کربلا که در این مسیر قرار است شکل بگیرند.

وی یادآور شد: ما تلاشمان این است با محصول هنری برآمده از ایده خلاقانه و جدید در این مراسم حماسی و معنوی شرکت کنیم. و به همین دلیل تصمیم گرفته شد این کاروان ساعت ۷:۳۰ صبح از میدان امام حسین (ع) حرکت خود را آغاز کند. کاروانی همراه با موکب‌های سیار که از میدان امام حسین، میدان شهدا، میدان شوش، فدائیان اسلام عبور کرده و درنهایت با اجرای هفت ساعت برنامه به حرم عبدالعظیم حسنی برسد، اما برای اجرایی شدند این طرح پیگیری‌های فراوانی داشتیم تا درنهایت با حمایت ستاد اربعین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص آقای نظری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی که انصافاً کمک کردند و شرایط اجرایی شدن این ایده و اجرای هفت‌ساعته آیین‌های عاشورایی را فراهم کردند.

شفیعی همچنین با اشاره به برپایی نخستین دوره این رویداد مهم و استمرار آن در سال‌های آینده نیز اظهار داشت:من امید دارم به‌عنوان طراح و مدیر اجرای این رویداد در سال‌های بعد به‌طور گسترده‌تر آن را انجام دهیم و درواقع هم ادای دینی داشته باشیم و هم مشارکت گسترده‌ی را در آیین روز اربعین صورت بدهیم و با بهره‌گیری از هنر تئاتر در تبیین مفاهیم قیام اباعبدالله نقش‌آفرینی ویژه‌تری داشته باشیم.

کاروان آیینه داران آفتاب به همت اداره کل هنرهای نمایشی و با مشارکت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و انجمن هنرهای نمایشی استان تهران روز شنبه ۲۶ شهریور هم‌زمان با اربعین حسینی با بیش از 150 هنرمند تئاتری از ساعت ۷:۳۰ صبح در بخش‌های مختلفی چون آیین‌های عاشورایی ، موکب‌های سیار، گروه‌های تعزیه ، مقتل خوانی، روایتگری، تئاتر خیابانی طی هفت ساعت اجرا از میدان امام حسین(ع) به مقصد حرم عبدالعظیم حسنی همراه با جاماندگان اربعین به اجرای نمایش و آیین‌های عاشورایی بپردازند.