گروه مد و لباس هنرآنلاین: جمعی از هنرمندان عرصه طراحی مد و سوزن‌دوزی در دو روز گذشته در نمایشگاه «ریشه‌خوانی» گرد هم آمده و آثاری بدیع و ملهم از سوزن‌دوزی‌های مناطق مختلف ایران را در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

مهدیس بلوچی، طراح مد و لباس، مدرس دانشگاه و از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه درباره پیشینه فعالیت خود در این عرصه و جزئیات نمایشگاه «ریشه‌خوانی» به هنرآنلاین گفت: حدود ۱۰ سال قبل در رشته مترجمی زبان فرانسه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم اما این عرصه چندان جذبم نکرد و از آنجا که مادرم مزون داشتند و بخش عمده‌ دوران کودکی‌ام در اتاق خیاطی سپری شد، تصمیم گرفتم حوزه فعالیتم را تغییر دهم. سال ۸۹ با مراجعه به جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، دوره‌های طراحی لباس را پشت سر گذاشتم.

او در ادامه افزود: اصالت پدرم به استان سیستان و بلوچستان بازمی‌گردد و زمانی که به‌اتفاق یکی از دوستانم برند «زی» را تأسیس کردیم، معنای این واژه را به‌نوعی از زبان بلوچ و بن زیستن گرفتیم که البته به معنای دیروز هم کاربرد دارد؛ در حقیقت «زی» واژه‌ای بود که تلفظ آن‌ هم در زبان فارسی هم دیگر زبان‌ها ساده است و به نوعی در زمان انتخاب نام برند رؤیاهایمان را هم دنبال و از همان ابتدا به فعالیتی در فرامرزها فکر می‌کردیم.

بلوچی به رویکردهای خود و دوستانش از برپایی نمایشگاه «ریشه‌خوانی»  در مسیر توجه به سوزن‌دوزی‌های ایران اشاره و تصریح کرد: چالش تورق سوزن‌دوزی‌های قدیمی، تبدیل آن‌ها به شکل‌های بدیع در کاربرد و بهره‌مندی از موتیف‌های سنتی و پست‌مدرن ازجمله رویکردهای شکل‌گیری نمایشگاه «ریشه‌خوانی» است حال‌آنکه از همان زمان تأسیس برند «زی» علاقه بسیاری به بازخوانی مفاهیم قدیمی و هنر پست‌مدرن داشتیم و بارها و بارها در پروژه‌های مختلف تلاش مردیم با تکیه‌ بر عناصر کلیشه‌ای از هنر سنتی ایران، اثری بدیع و خلاقانه طراحی کنیم و گاه با تهیه نمونه‌های اصل از سوزن‌دوزی، آن‌ها را به‌نوعی بازطراحی کردیم یا کاربردشان را از لباس‌های زنانه به سمت لباس‌های مردانه بردیم.

این طراح لباس و مدرس دانشگاه اذعان داشت: چندی پیش هم در رویداد «جایی میان اقلیم» تجربه مرور ریشه‌های خود در فرهنگ و هنر سوزن‌دوزی ایرانی را پشت سر گذاشتیم و این بار هم همان تجربه البته به شیوه اجرایی متفاوت از سوزن‌دوزی همراه با قلمکاری، آثاری را روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریور به میزبانی مرکز خرید پارک سنتر با همکاری برند «دوفوت» در معرض دید عموم قرار دادیم.

بلوچی گفت: یکی از نکات جالب‌توجه در این نمایشگاه آن بود که دو اثر قلم‌کاری از اصفهان متعلق به دوران قاجار و دارای مهر و شناسنامه نیز برای نمایش در این رویداد از موزه به امانت گرفته شده بود که در کنار برخی آثار نمایشگاه «ریشه‌خوانی» که شامل حک شدن نقوش سوزن‌دوزی با مهرهای قلمکار و ضربه روی پارچه بود، تلفیقی زیبا از این دو هنر سنتی ایرانی را به ارمغان آورد و مورد توجه بازدیدکنندگان نیز قرار گرفت.