گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کریمی با این توضیح که این کتاب از ۶ بخش تحت عناوین «گناه»، «محکومیت»، «جنگ»، «انسان»، «جهان» و «فغان» تشکیل شده است به هنرآنلاین گفت: هر کدام از این بخش‌ها دنیا و حرف‌های جداگانه‌ای برای گفتن دارد اما مثل زنجیر کاملا بهم متصل هستند و همدیگر را کامل می‌کنند. چهار بخش مجموعه شعرهای بلند را دربرمی‌گیرد و شماره و اسم دارد. دو بخش دیگر به‌صورت پاره پاره هستند سه خط، دو خط و چهار خط است.

او با بیان این که خط روای و داستانی ابتدای و انتهای اشعار مشخص است، ادامه‌داد: هر بخش موضوع خاصی دارد مثلا در بخش «گناه» از روز آفرینش وام گرفته‌ام و با یک‌سری عناصر در اشعار مواجه هستیم. یا بخش «جنگ» کاملا ضد جنگ است و داستان شخصی روایت شده که به‌نوعی از جنگ ضربه شدید خورده است.

کریمی مضامین این اشعار سپید و مدرن را اجتماعی، سیاسی و فلسفی دانست که تم تلخی دارد و افزود: سعی کردم اشعار را در یک خط قرار دهم تا وقتی مخاطب آن را می‌خواند بتواند ارتباط مفهومی و کلامی را راحت هضم کند. در خواندن اشعار با ریتم و آهنگ نیز مواجهیم. دلیل نوشتن شعر بلند هم این است چون در ذهنم روایت و داستان دارم  بهتر می‌توانم مفهوم را به خواننده انتقال دهم.

بخشی از شعر «گناه»:

نور است

 آن نزدیک

درخششی بی‌تاب و تب‌آلود

که گریزان است و انتقام‌جو.

بی‌رحم است

توفانی در گردش، میان تاریکی

که می‌سوزاند

بدن‌های گرم را.

آرام می‌آید و آرام می‌تابد به هستی

روشنای عقل و گرمای رگ‌هاست

اما

در شب می‌میرد.

نشان روز است

گرمای اضطراب قلب‌ها

روشنی‌بخشِ سرما

و بازوی سخت آسمان.

سوزان است

تپشی از آن سوی جسم‌ها

که سوختن می‌خواهد

که خاکستر می‌خواهد.

عریان است و بی‌شرم

سایه‌ها می‌سازد و خاک را

سنگین می‌کند

تا تراوشِ وجودش

پلیدی را آشکار سازد.

چشمه‌ای روشن است

نظاره‌گر تلخی‌ها

داستان زمین را

روایت می‌کند

نشان می‌دهد

قضاوت می‌کند.