گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «کاسپاما» نوشته حسن پارسایی در نشر گویا در شمارگان ۵۰۰ نسخه با قیمت ۶۵ هزار تومان برای نوجوانان منتشر شده است. پارسایی که این رمان را بر اساس حوادث واقعی نوشته به هنرآنلاین گفت: داستان درباره خودم در سن نوجوانی و برادر کوچک‌ترم است. تصمیم داشتم با رویکردی تجربی بین طرح ساختاری رمان و مجموعه داستان کوتاه رابطه‌ای باورپذیر ایجاد کنم و در کل رمانی بنویسم که تعریف مجموعه داستان کوتاه را هم در طرح فرعی خود عملا و به‌گونه‌ای ساختاری نشان دهد. البته تحقق این امر ارتباط مستقیمی با موضوع رمان داشت. موضوع و طرح ساختاری رمان «کاسپاما» این زمینه را با تاکید بر روایت تک‌تک خاطره‌ها به‌مثابه داستان‌های کوتاهی که عملا کارکرد حوادث را در بطن طرح کلی رمان دارند، برایم فراهم کرد.

او درباره محتوای کتاب «کاسپاما» که برای نوجوانان نوشته شده، اظهارداشت: در مدرسه پیشنهاد می‌شود در مسابقه دفتر خاطرات شرکت کنیم. من هر چه می‌نویسم مورد تمسخر دوستانم قرار می‌گیرد. سفری از سنندج به مشهد پیش می‌آید و این بهترین فرصت است خاطرات سفر را مکتوب کنم. در طی سفر نیز اتفاقات مهم و خطرناکی رخ می‌دهد. خاطرات تکمیل ‌شده دو جلدی در مسابقه اول می‌شود.

پارسایی که به نوشتن رمان‌های واقعگرا علاقه‌مند است، افزود: این کتاب جنبه‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناختی و اجتماعی دارد و می‌تواند برای نوجوانان امروزی جالب باشد که بدانند در دهه‌های پیش سرگرمی، رفتار، خلق‌وخوی و طرز نگرش افراد هم سن خودشان چگونه بوده است.