به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، این جایزه معتبر که توسط بنیاد آی‌رید شنژن با همکاری دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) برای قدردانی از ترویجگران تاثیرگذار کتاب‌خوانی در گستره‌ جهانی بنیاد گذاشته شده، برای سال ۲۰۲۲ به زهره قایینی از ایران و جین کرتس از ایالات متحده تعلق گرفت.

همایش بین‌المللی IBBY 2022 با شعار «قدرت قصه‌ها»، ۵ تا ۸ سپتامبر (۱۴ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۱) به میزبانی کشور مالزی برگزار می‌شود. این همایش که ناشران، نویسندگان، تصویرگران، کارشناسان و دوستداران کتاب بیش از ۸۰ کشور جهان در آن گرد‌ هم می‌آیند، شامل مراسم اهدای جوایز مهمی چون هانس کریستن اندرسن، ایبی- آساهی و ایبی- آی‌رید است.

شاخه‌های ملی ایبی در کشورهای مختلف جهان مسئولیت معرفی نامزدهای این جایزه به هیات مدیره‌ دفتر بین‌المللی را بر عهده دارند و هیات داورانی متشکل از کارشناسان عضو هیات مدیره‌ این دفتر پس از بررسی نامزدهای معرفی شده، برندگان این جایزه را برمی‌گزینند.

امسال ۱۴ ترویج‌گر از ۱۳ کشور برای دریافت این جایزه با هم رقابت می‌کردند. زهره قایینی تنها نامزدی بود که از سوی دو نهاد معتبر بین‌المللی برای دریافت این جایزه معرفی شده بود. شورای کتاب کودک به‌ عنوان شاخه‌ ملی ایبی در ایران و شاخه ملی ایبی در کشور کانادا زهره قایینی را شایسته‌ دریافت این جایزه تشخیص داده و به عنوان نامزد به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان معرفی کرده بودند.

«با من بخوان» برنامه‌ای برای ترویج کتاب‌خوانی با کودکان خانواده‌های کم‌درآمد، کودکان محروم و کودکان در بحران است. هدف این برنامه رساندن کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست این گروه از کودکان و نوجوانان است که در وضعیت معمول زندگی به کتاب‌های باکیفیت دسترسی ندارند.