گروه تئاتر هنرآنلاین، نمایش «ایسکمیا» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی آرین زرین‌پور از ششم شهریور ساعت 17:30 در تماشاخانه ملک روی صحنه است. آرین ‌زرین‌پور، محسن ‌کریمی، رسول ‌بابایی، ماریه قزل، مهسا شیرزاد، سعید ‌محبی، صبا رنجبر، آنیتا ‌عطایی، امین ‌پورفرد و مهدی ترابی در این نمایش بازی می‌کنند.

زرین‌پور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش گفت: «ایسکمیا» ابتدا یک داستان کوتاه بود، مدتی بعد به این فکر افتادم آن را به یک نمایشنامه تبدیل و برای بازی نیز از هنرجویان بااستعداد که تاکنون مجال دیده شدن نداشتند، استفاده کنم. از این رو استفاده از هنرجویانی که اکثرشان کم‌تجربه یا بدون تجربه بودند، ما را وارد روند طولانی آموزش کرد که با وسواس شدید آن را ادامه دادیم.

او در ادامه افزود: «ایسکمیا» حاصل علاقه‌مندی من به ادبیات روسیه به ویژه نویسنده مطرح نیمه اول قرن بیستم میخائیل بولگاکف بود و با الهام از فضای شوروی استالینی و استفاده از شباهت‌های اجتماعی آن با جامعه امروز نگاشته شد. نمایش داستان مردمانی است که در زندگی دنبال سعادتی هستند که خودشان به خود دیکته کرده‌اند و عموماً چون تعلقی به آن ندارند همین عامل عذابشان می‌شود.

416fdd99-c28a-497e-abe2-60abba698e4f

او با بیان اینکه تمرین‌های نمایش به دلیل فرآیند آموزش، طولانی و حدود یک سال و دو ماه بود، درباره سبک و فضای اجرایی عنوان کرد: سبک و مکتب نمایشنامه به لحاظ ادبی رئالیسم جادویی‌ و نمایش به لحاظ اجرایی به علت فضای جریان سیال ذهن دارای صحنه‌های متعدد از مصر، آخرالزمان (داستان ولندِ شیطان)، مسکو قرن بیست و... است.

زرین‌پور در پایان درباره انتخاب این نام برای نمایش اظهار کرد: ایسکمی به معنی سکته است و ایسکمیا فردی است که با سکته رهایی یافته است البته این معنی است که من به عنوان نویسنده برای این واژه قائل شده‌ام.

در خلاصه‌ داستان نمایش «ایسکمیا» آمده است: ایوان آلکسیف نویسنده‌ای که در زندگی حرفه‌ای و شخصی‌اش با شکست مواجه شده، در آسایشگاه روانی بستری است. روزی دختر ناخواسته‌اش به ملاقات او می‌آید.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از‌ دستیار کارگردان‌: محمدهادی درخشنده، مدیر صحنه‌:عباس شیراوند، طراح نور‌: رضا ‌خضرایی، طراح گریم‌: فاطمه ‌محمدی، طراح لباس‌: آرزو ناصریان،عکاس‌: آریا اربابی، طراح صدا‌: امیرعباس بادروج، گروه موسیقی‌: کیارش شاهانی و علی بهادری، دستیار لباس‌: درسا کتال، دستیاران صحنه‌: مهران ‌مکاری، امین ‌سنجربیگی و امیرحسین قربانی، اپراتور صدا‌: علی بهادری و یگانه ‌شمس ‌آبادی‌، اپراتور نور‌: سعیدسلطانیان، مجریان گریم‌: هانیه ‌روحانی و فرانک مرادپور، مشاور رسانه و تبلیغات‌: آوا ‌فیاض و تبلیغات مجازی‌: عاطفه ‌آقاسی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش «ایسکمیا» را از سایت تیوال تهیه کنند.