به گزارش هنرآنلاین، این مقتل به خط نستعلیق عبدالنبی شیرازی در قرن ۱۳ هجری قمری به سفارش محمدرحیم میرزا کتابت شده است. امیر عبدالحسینی مدیر هنری، پژوهشگر و مدرس هنر اولین سخنران این رویداد بود که با اشاره به این نسخه از مقتل اظهار کرد: کتابت و تذهیب قرآن، ادعیه، دیوان شاعران کهن و نسخه‌های تاریخی روزگار گذشته در هنر کتاب‌آرایی بسیار مورد توجه است و یکی از عوامل مهم در پاسداشت و صیانت فرهنگ و هنر و تاریخ قلمداد می‌شود.

او در ادامه بر اهمیت حضور سفارش دهنده در کتاب‌آرایی کهن تأکید کرد و بر جای ماندن نسخه‌های هنری از روزگار گذشته با مضامین دینی و آیینی را مدیون سفارش‌ امیران، وزیران، حاکمان و صاحبان مشاغل و متمولان آن روزگار دانست که با نیت نگهداری در کتابخانه و مجموعه خود و یا با هدف وقف و گاهی نذر و نیاز و توسل هزینه‌های مرتبط با امور کتاب‌آرایی را بر عهده داشته‌اند.

در ادامه برنامه محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران به عنوان برگزار‌کننده این رویداد به ضرورت‌های فعالیت نگارخانه‌ها در عرصه فرهنگ‌سازی و معرفی هنر پیشینیان در کنار توجه به هنر معاصر اشاره کرد و معرفی آثار شاخص هنری را از جمله اهداف و برنامه‌های این نگارخانه دانست.

مدیر حراج باران ضمن تأکید بر معرفی این مقتل در ایام سوگواری سالار شهیدان با بر شمردن نقش مجموعه‌داران در حفظ میراث فرهنگی و هنری کشور افزود: مالکیت این مقتل که به خط نستعلیق کتابت شده به مجموعه خصوصی تعلق دارد و باید از مجموعه‌دارانی که با هزینه شخصی به گردآوری و نگهداری این آثار می‌پردازند تا آن را به نسل‌ها‌ی بعد منتقل کنند قدردانی شود.

علی اشرف صندوق‌آبادی رئیس انجمن خوشنویسان ایران هم پس از روخواتی صفحاتی از این مقتل به ویژه صفحه اول و صفحه آخر که مشخصات و شناسنامه این نسخه را در بر می‌گیرد به نقش کاتبان خوشنویس در ماندگاری آثار فرهنگی اشاره کرد.

او عیار خوشنویسی این نسخه را قابل قبول دانست و افزود؛ تمام صفحات این نسخه به خط خوب نستعلیق است و خوشنویسی آن ساختار و ترکیب خوبی دارد و بسیار خوانا کتابت شده است.

این خوشنویس معاصر با بر شمردن زیبایی‌های این مقتل بر اصالت این نسخه اشاره کرد و افزود: این مقتل که رقم عبدالنبی شیرازی‌یه سال ۱۲۸۳ هجری قمری را دارد بسیار خوب و مناسب نگهداری و مراقبت شده و صفحه‌آرایی بسیار ساده و در عین حال زیبایی دارد که با توجه به خوانا بودن برای چاپ و انتشار و بهره‌مندی عمومی هم مناسب است.