گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «گربه در نیمه‌شب» نوشته جان ویلارد با ترجمه حسین یعقوبی و طراحی و کارگردانی رامین دولت‌آبادی از 26 مرداد ساعت 21 در مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان با بازی نگار ‌عزیزی، اسپاروخان ‌مرادی، سامان ‌تندیس، سارا ‌سیبی، کمند ‌ایلانلو، علی ‌سیبی، مصطفی ‌دهقانی‌اشک، مروارید ‌کفائی و رضا ‌آقایی روی صحنه رفت.

رامین دولت‌آبادی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه برای اجرا گفت: من نمایشنامه «گربه و قناری» را اردیبهشت سال گذشته خواندم و داستان آن کششی در من ایجاد کرد تا پس از چند بار خواندن، احساس کردم نمایشنامه‌ای است که می‌شود روی آن کار کرد و تصمیم به اجرایش گرفتم. چیدمان بازیگران را در ذهنم انجام دادم و سعی کردم فضا را کمی به فرهنگ خودمان نزدیک کنم و سپس تمرین‌های نمایش از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و با نام «گربه در نیمه‌شب» روی صحنه آمد.

او در ادامه درباره موضوع و مضمون اثر افزود: نخستین فیلم صامت ترسناک در ژانر کلاسیک از این نمایشنامه ساخته شده است. متن نمایشنامه نیز کلاسیک است البته ما گفتار آن را امروزی و تلاش کردیم فضا را در اوایل دهه هفتاد در نظر بگیریم. موضوع نمایش درباره طمع، حرص و عقده شخصیت‌ها در تصاحب اموال خاندان‌شان است.

دولت‌آبادی درباره سبک و فضای اجرایی «گربه در نیمه‌شب» عنوان کرد: شیوه اجرایی رئال است. نمایش فضایی ترسناک با موقعیتی کمدی دارد و از میانه‌های راه فضای معمایی و جنایی نیز به آن اضافه می‌شود و همین موضوع بود که من احساس کردم فضای رازآلود، جنایی و معمایی در کنار موقعیت کمدی جذابیت خوبی برای مخاطب دارد. در این نمایش سعی‌مان بر این بوده با بازی‌های درشت‌نمایی‌شده کمدی تماشاگران را به خنده وانداریم و تلاش کردیم با استفاده از موقعیت کمدی اثر، مخاطب را بخندانیم.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه اتفاق‌های نمایش در عمارتی مجلل قدیمی دورافتاده در آمریکا می‌گذرد، درباره ویژگی «گربه در نیمه‌شب» یادآور شد: نمایش متنی روان و داستانی دلچسب و گیرا دارد که تماشاگر را از دقیقه‌های اول با خود همراه و تا انتها مخاطب با شخصیت‌های نمایش همذات‌پنداری می‌کند. پیش از این کمتر در ایران به متون معمایی و ترسناک با موقعیت کمدی پرداخته شده بود و این موضوع از جذابیت‌های نمایش ماست.

IMG_20220820_210639_742

او در ادامه افزود: این روزها مردم به لحاظ روحی و جسمی خسته‌ترند و احساس من این بود که کنار اجراهای نمایش، فیلم‌ها و سریالی که بیشتر مانورشان بر مشکلات و سختی‌هاست دست روی متنی بگذارم که مخاطب را سرگرم کند و لبخندی روی لب آن‌ها بنشاند و مدت زمان کوتاهی آرامش را بر روح و جسمشان حکم‌فرما کند تا کمی استراحت کنند.

دولت‌آبادی در پایان صحبت‌هایش گفت: ما سعی‌مان بر این بود در این اوضاع نامطلوب اقصادی چیزی از صحنه گرفته تا گریم، لباس و انتخاب سالن، کم و کاستی نداشته باشیم. خوشبختانه بازخورد خوبی از تماشاگران دریافت کردیم و امیدوارم اینگونه متون بیشتر ترجمه شود تا دست هنرمندان برای اجرا بازتر باشد.

در خلاصه داستان نمایش «گربه در نیمه‌شب» آمده است: خاندان مرحوم وست بیست سال پس از فوت او در عمارت قدیمی وی برای خواندن وصیتنامه جمع شده‌اند اما پس از باز کردن وصیتنامه اتفاق‌هایی عجیب رخ می‌دهد.