به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه دیدار از هنرمندان عرصه تئاتر، همزمان با هفته دولت، روز گذشته یکشنبه ششم شهریور با حضور در منزل پدر شهید حسین قشقایی یاد و خاطره این شهید هنرمند را زنده کرد.

کاظم نظری در ابتدای این نشست گفت: «در ادامه دیدار با هنرمندان و نام آوران عرصه تئاتر و با توجه به بزرگداشت هفته دولت تصمیم گرفتیم تا یاد و خاطره عزیزانی که جانشان را برای فرهنگ و هنر این کشور فدا کردند، زنده نگه داریم و یادآور شویم که یاد و خاطره این عزیزان همیشه در ذهن و قلب ما هست.»

او با اشاره به نام گذاری تالار قشقایی در مجموعه تئاتر شهر ادامه داد: «از زمان دانشجویی و شروع فعالیت هنری خود در تئاتر که متوجه شدم سالن قشقایی براساس نام شهید بزرگوار حسین قشقایی است با حس خاصی وارد این سالن می شوم. این سالن حسی مقدس و قابل احترام برای ما دارد. هنوز هم عزیزانی که در این سالن روی صحنه می روند، با حال خوب وارد این سالن می شوند.»

نظری ضمن اعلام آمادگی انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی برای چاپ یادداشت یا خاطرات باقی مانده از شهید حسین قشقایی افزود: «حفظ خاطره عزیزان هنرمند به ویژه شهید حسین قشقایی برای ما مغتنم است. شهید قشقایی ازجمله هنرمندان شهید ماست که تمامی جامعه هنری به او افتخار می کنند.»

پدر شهید حسین قشقایی در پایان این دیدار گفت: «شهدا دیدشان با دید ما متفاوت بود، نگاه ما زمینی بود و شهدا نگاه آسمانی داشتند.»

همسر شهید قشقایی در ادامه ضمن ابزار خوشحالی از حضور کاظم نظری در این دیدار بیان کرد: «بسیار خوشحال هستم که بعد از چنین سال یکی از مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه مدیرکل هنرهای نمایشی به دیدار ما آمدند. این دیدار نشان از زنده بودن نام و یاد شهدای هنرمند دارد.»

خانواده شهید هنرمند حسین قشقایی به بیان تلاش‌های ندا ثابتی در پژوهش درباره زندگی این شهید و انتشار نمایشنامه این نویسنده در کتاب «در پی عشق دویدن» پرداختند.

شهید حسین قشقایی کارشناس تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود. او پس از اخذ مدرک کارشناسی در سال 1352، حدود یک سال به‌صورت قراردادی در اداره تئاتر فعال بود و از طرف آن اداره به تدریس تئاتر در شهرستان‌های مختلف پرداخت تا زمانی که به دلیل بروز مشکلات بر سر مسائل اعتقادی از اداره تئاتر اخراج شد. او تا زمان شهادتش همچنان به فعالیت‌های انقلابی خود ادامه داد تا اینکه در تاریخ ششم دی‌ماه سال 1357، هنگام تشییع پیکر شهید کامران نجات‌اللهی در خیابان امیرآباد (کارگرشمالی) مورد اصابت گلوله قرار گرفت و شهید شد.

او در دوران حیات خود چندین نمایشنامه، تحقیق و گزارش به رشته تحریر درآورده است که از آن جمله می‌توان به نمایشنامه «نهضت حروفیه»، نمایشنامه «نفت»، تحقیق در نمایش سنتی ترکیه (قراگز)، رساله پایان‌نامه تحصیلی، مقاله «فصل رسوایی» در بیان رسالت واقعی هنر و هنرمند و... اشاره کرد.

پس از شهادت حسین قشقایی و پیروزی انقلاب، نمایش «نهضت حروفیه» نوشته این هنرمند با کارگردانی داوود دانشور، طراحی فریدون علیاری و بازی تاجبخش فنائیان، سعید کشن‌فلاح، محمود هندیانی، سیاوش هاشمیان، محمد کاسبی، کاظم بلوچی، جلیل فرجاد، یدالله وفاداری در تاریخ یازدهم فروردین‌ماه سال 1358 در مجموعه تئاتر شهر اجرا شد و نام سالن اجرای این نمایش به نام این شهید هنرمند مزین شد.

در پایان این دیدار با اهدای لوح تقدیر توسط مدیرکل هنرهای نمایشی از خانواده شهید هنرمند حسین قشقایی تجلیل شد.