گروه معماری هنرآنلاین: ژیلا نوروزی، دانش‌آموخته کارشناسی ‌ارشد معماری از دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. فعالیت حرفه‌ای خود را پیش از فارغ‌التحصیلی با مهندسان مشاور پل ابریشم، ماندان، صفامنش و همکاران و اورارتو آغاز کرده و ۱۲ سال به‌عنوان طراح و سرپرست آتلیه با مهندسان مشاور باوند همکاری داشته که حاصل این همکاری طراحی پروژه‌های متعدد در مقیاس ملی است. 

از سال ۱۳۸۲ تاکنون به‌عنوان مؤسس شرکت مهندسین مشاور برسیان شار در زمینه‌های طراحی مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی، تجاری، اداری، مسکونی و اقامتی (هتل) فعالیت داشته که از جمله دستاوردهای آن می‌توان به طراحی و نظارت تعداد زیادی پروژه معماری و شهرسازی و پروژه‌های مطالعاتی و شرکت در مسابقات معماری و احراز رتبه‌های برتر اشاره کرد.

همچنین در ۲۰ سال گذشته به‌عنوان استاد طرح معماری در دانشگاه آزاد تهران مرکز فعالیت و به‌عنوان سخنران در همایش‌ها و نشست‌های تخصصی شرکت کرده و داور چند قابت معماری بوده‌ است. این معمار و استاد دانشگاه قرار است در بوت‌کمپ معماری ایران با عنوان «جوانان برای جوانان» از ۱۵ تا ۱۸ شهریورماه در کافه گراف سرای نوآوری و صنایع خلاق در ساختمان سابق دانشکده هنر و معماری تهران مرکز به ایراد سخنرانی بپردازد.

نوروزی درباره اهداف برگزاری این رویداد به هنرآنلاین گفت: این بوت‌کمپ با هدف تعامل بیشتر نسل طراحان جوان صاحب‌نام، با دانشجویان و ارتقاء توان این دانشجویان و پر کردن فاصله میان حرفه و فضای آکادمیک شکل گرفته است.

نوروزی درباره محورهای اصلی سخنرانی خود در این رویداد اظهار داشت: محور و موضوع سخنرانی من در این بوت کمپ تفکر خلاق است. ما به‌واسطه تمایل، سازوکار مغزمان و همچنین عادت به روش تفکر خطی که در نظام‌های آموزشی رایج فراگرفته‌ایم، دستگاه ادراکی خود را به‌گونه‌ای سازماندهی و تربیت می‌کنیم که همواره ذهنمان از یک مسیر و یک طریق با مسائل مواجه شود و روش و الگوهای رایج را به کار ببند.

او اضافه کرد: این رویکرد، آفرینندگی و توان ما را در برابر روش بهتر اندیشیدن کاهش داده و ما را برای خلق ایده‌های نو، ناتوان می‌کند. درواقع الگوهای ذهنی ما در فرآیند نگاه خطی که مبتنی بر پیروی از داده‌ها و روش‌های از پیش اندیشیده است، به‌گونه‌ای سازمان می‌یابد که به مسائل با همان روش نگاه کند، خلّاق نباشد و کمتر به کشف و پیدا کردن راه‌حل‌های جدید دست بزند. خلّاق نبودن و استفاده از محصول آماده از قبل، همواره آسان و کم‌هزینه و سریع است و مغز هم مانند سایر اندام‌ها، به استفاده و پیروی از راهکارهای مستقیم و آسان تمایل دارد.

سخنران بوت‌کمپ معماری ایران با عنوان «جوانان برای جوانان» با اشاره به اینکه احساس رضایتی که از یافتن جواب و حل کردن مسئله در تفکر خطی و عمودی با الگوهای ذهنی آماده ایجاد می‌شود، دامی است که بسیاری از طراحان را به درون خود می‌کشد و مانع ظهور راه‌حل‌های بدیع و خلاقانه می‌شود، تأکید کرد: تفکر خلاق یک استعداد نیست بلکه یک مهارت است که می‌توان آن را کسب کرد و نیاز به آموزش و تمرین دارد.

نوروزی بر ‌ضرورت برگزاری این دست رویدادها تأکید و درباره لزوم ارزیابی این رویداد بیان کرد:  در دو سال گذشته که مسئله کرونا و آموزش غیرحضوری در دانشگاه‌ها به وجود آمد، سطح علمی و عملی دانشجویان افت بسیار زیادی داشته و عملکرد ضعیف نظام آموزش عالی به این فاصله دامن زده است؛ ازاین‌رو به نظر من هر رویداد آموزشی که ارتباط و تعامل حرفه و دانشگاه را به یکدیگر پیوند بزند، در پیشبرد معماری آینده نقش سازنده خواهد داشت.