گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مریم صباغ پور با عنوان «خوشحال‌ها» در گالری اُ برگزار شد. صباغ پور در گفتگو با هنر آنلاین با بیان اینکه ۲۴ اثر با تکنیک ترکیب مواد در این مجموعه به نمایش درآمد گفت: این آثار در ادامه مجموعه قبلی من است و از سال ۹۸ کار روی آن‌ها را آغاز کردم. به طور کلی در آثارم درباره بشریت و مسائل گوناگون آن حرف می‌زنم. مسائلی مانند اینکه آیا انسان متمدن شده است یا نه، آیا به خوشبختی و آرمان‌هایی که به او وعده داده می‌شد رسیده است یا نه.

صباغ پور ادامه داد: برای رسیدن به این سؤالات باید در زمان سفر می‌کردم. به همین دلیل در مجموعه قبلی به زمان پرداختم و این مجموعه هم در ارتباط با زمان است. اینکه قبلاً چه چیزی بودیم و در آینده به چه شکلی هستیم در این آثار دیده می‌شود و با المان‌های مختلفی که در کار‌ها آورده‌ام انسان را در زمان گذشته، حال و آینده نشان داده‌ام. به عنوان مثال آدم گذشته سوار بر اسب است و آدم آینده شبیه آدم آهنی و یک ابر بشر است. در اثر آخر این مجموعه یک آدم آهنی را نشان داده‌ام که روی یک ضبط صوت نشسته و انگار در آینده به یک نوار کاست از گذشته گوش می‌دهد.

yy3

صباغ پور افزود: در مجموعه قبلی ترکیب‌بندی آثارم دایره‌ای بود، انگار همه موجودات در مخمصه گیر کرده بودند و از هر طرف حرکت می‌کردند به جای اول خود بر می‌گشتند. اما این بار از خودم پرسیدم خوشحالی چیست و چگونه می‌توان به آن رسید. بر این اساس یک مسیر خطی جهت دار به ذهنم رسید و فکر کردم همین رفتن و حرکت کردن، فارغ از مسیر و هدف آن می‌تواند خوشبختی باشد. به همین دلیل در آثارم نیز این ترکیب‌بندی خطی وجود دارد و شخصیت‌ها در حال حرکت از یک سمت به سمت دیگر هستند. چشم مخاطب نیز در کادر نمی‌چرخد بلکه مسیری را از یک سو به طرف دیگر دنبال می‌کند.

او با بیان اینکه در آثارش تناقض زیادی وجود دارد گفت: به همین دلیل دریافت‌های مخاطبان از کار‌ها نیز بسیار متناقض است و معنای آن از نظر هر مخاطب می‌تواند متفاوت باشد.

صباغ پور افزود: وقتی درباره زندگی حرف می‌زنیم منظورمان فقط انسان نیست بلکه حیوانات، زمین، محیط زیست و... نیز زندگی دارند. بنابراین همه آن‌ها در کار‌هایم دیده می‌شوند ولی به آن‌ها شخصیت داده‌ام.