به گزارش هنرآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور در دومین روز سفر خود به مسکو در راستای حمایت و تقویت از ظرفیت‌های پخش و ‌توزیع و شبکه اکران و عرضه محصولات سینمای ایران در نشستی با مدیران هلدینگ گازپروم مدیا پیرامون توسعه همکاری‌ها تبادل نظر کرد.

در این نشست مقرر شد هلدینگ گازپروم مدیا و سازمان سینمایی ایران با امضای تفاهمنامه در آینده‌ای نزدیک با هدف تقویت همکاری‌ها در زمینه فرهنگ و هنر روسیه و ایران از جمله تولید فیلم، سریال مشترک و پخش فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های مختلف این هلدینگ اقدام کنند.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در این نشست با ارائه چشم اندازی از ظرفیت‌های تولید فیلم و سریال ایران گفت: هلدینگ گازپروم‌مدیا از گستردگی شبکه‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف اعم از تولید فیلم‌ و سرگرمی، پخش و توزیع و ظرفیت‌های رسانه‌ای و تلویزیونی برخوردار است.

وی ادامه ‌داد: امروز همه کشورها درگیر رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباطی هستند. معتقدیم جنگ نظامی در کشورها کاهش و جنگ رسانه‌ای آغاز شده است بر این اساس همه کشورها تلاش می‌کنند بر اساس روایت‌های خود، هویت شان را حفظ کنند. کشورهایی موفق خواهند بود که از ظرفیت و زیر ساخت‌های رسانه‌ای برخوردار باشند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مناسبات و همکاری‌های خوب بین دو دولت ایران و روسیه در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی افزود: می‌توان از این فرصت برای همکاری و قراردادهای مشترک پخش و توزیع فیلم‌های ایرانی درشبکه‌های مختلف هلدینگ گازپروم مدیا استفاده کرد.

وی با اشاره به تحریم روسیه از سوی غرب اظهار کرد: ایران و روسیه می‌توانند از این فرصت پیش آمده بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند. در عین حال، خلا آثار نمایشی روسیه در ایران محسوس است و متقابلا جای خالی سینمای‌ایران‌ در روسیه نیز حس می‌شود و با توجه به اشتراکات بسیار دو کشور در کنار مسائل اقتصادی و سیاسی، رسالت فرهنگی در نزدیک کردن دو ملت‌ایران‌ و روس به هم بر دوش همه ما است.

خزاعی ضمن تشکر از مسعود احمدوند رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در مسکو که زمینه این دیدار را فراهم کرده است، افزود: در برخی حوزه‌ها ما آمادگی داریم به صورت متمرکز کارهای مشترک را آغاز کنیم. در ایران سالانه بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ فیلم سینمایی تولید می‌شود که قابل بهره برداری در شبکه توزیع و اکران روسیه خواهند بود.

وی ادامه داد: ما آمادگی تسهیل برای استفاده از امکانات پخش دو کشور را داریم و می‌توانیم خلاء محتوایی این کمپانی را جبران و تامین کنیم.

رئیس سازمان سینمایی با ارائه یک بسته پیشنهادی عنوان کرد: ما در چند سطح آمادگی داریم با هلدینگ شما همکاری کنیم. تولید مشترک فیلم و سریال، اکران آثار سینمای ایران در سینماهای روسیه، دعوت از شما برای جلسات حضوری در ایران و بازدید از پلتفرم‌های ایرانی، تشکیل یک کارگروه برای انجام مطالعات پایشی در زمینه مخاطب، گسترش شبکه‌های اجتماعی (روبیکا، اپارات)، ایجاد زمینه‌هایی برای فراهم شدن شرایط همکاری، استفاده از ظرفیت مجموعه‌ها در پلتفرم‌ها به صورت متقابل که همگی این ها از سوی بنیاد فارابی به عنوان نماینده ایران پیگیری خواهد شد. همه این موارد در چند مرحله می‌تواند در قالب یک توافق چهار ساله با بنیاد فارابی پیگیری و محقق شود.

همکاری روسیه برای تولید مشترک در سینما

سیدمهدی جوادی، مدیر عامل فارابی نیز در این نشست ضمن معرفی فارابی گفت: در ایران علاوه بر تولیدات سینمایی توانمندی بسیار خوبی در عرصه انیمیشن وجود دارد. همچنین، مشتاقیم در موضوعات زیرساختی تولید هم تجارب خود را در اختیار گذاشته و همکاری داشته باشیم و آماده سرمایه گذاری مشترک برای تولید فیلم هستیم.

وی ادامه داد: فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران می‌تواند طرف قابل اعتماد و اطمینانی باشد برای همکاری با سینماگران و تولیدکنندگان روسی و آمادگی داریم تولیدات سینمایی ایران را در سطح گسترده در روسیه اکران کرده و در پلتفرم‌ها نیز زمینه ارائه خدمات متقابل را فراهم کنیم.

مدیرعامل فارابی اظهار کرد: فرصت مغتنمی است تا اکران فیلم‌های ایرانی را در ناوگان سینمایی هلدینگ گازپروم مدیا داشته باشیم و از آمادگی تفاهمنامه در این زمینه برخور داریم.

الکساندر ژاروف، مدیرعامل گازپروم مدیا ضمن استقبال و اعلام آمادگی گفت: ما در عصر فرصت‌ها و مشارکت‌های جدید زندگی می‌کنیم.

وی ادامه‌ داد: تاریخ کنونی فصلی از همکاری‌ها را با بازارهایی باز می‌کند که به پروژه‌های منحصربه‌فرد و تیم‌های قوی معروف هستند. اکنون زمان ایجاد پل‌های جدید با شرکای خارجی‌مان است. این یک کارکرد اجتماعی است. تبادل تجربه در زمینه فرهنگ به مردم کمک می‌کند تا به هم نزدیک شوند. این تازه آغاز راه است و در مرحله مذاکرات فعال با شرکای دیگر کشورها هستیم.

مدیر هلدینگ گازپروم مدیا با بیان اینکه‌ ما به تولید مشترک با شما علاقه داریم و می‌توانیم در این زمینه مناسب سازی کرده و در همه شبکه‌ها پخش کنیم اضافه کرد: ما ویژگی‌های فرهنگی کشورها را مد نظر داشته و در نظر داریم کلیه محصولات پس از مناسب سازی عرضه خواهند شد.

الکساندر ژاروف‌ گفت: چرخشی از سمت غرب به سمت شرق شکل گرفته است که باید از این فرصت استفاده کامل را ببریم، می‌توانیم طرح مشترکی را پیش ببریم و به دستاوردها و همکاری‌های مشخص برسیم، از این رو، ما می‌توانیم در سه حوزه تولید محتوا، فیلم و سریال و محصولات سرگرمی، دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی همکاری داشته باشیم. در بحث سرگرمی که به طور گسترده کار کرده‌ایم، در بحث ‌فیلم‌های سینمایی با توجه به شرایط پیش‌آمده، آماده همکاری هستیم.

الکساندر ژاروف افزود: در زمینه همکاری با ایران در ابتدای راه و مسیر بوده و لازم می‌دانیم طرح مشترکی را با طرف ایرانی داشته باشیم. ما ارزش بالایی را برای موفقیت سینمای ایران در جهان قائل هستیم و به طرح‌ها و پروژه‌های مشترک باور داریم و اعتقاد داریم که موفقیت آمیز خواهند بود.

هلدینگ گازپروم مدیا از ظرفیت‌های گسترده‌ای همچون ۹ شبکه تلویزیونی، ۳۲ کانال موضوعی، ۳ پلتفرم خدمات ویدیویی، ۲ شرکت تولید و توزیع فیلم، یک تلویزیون ماهواره‌ای، ۴ مجله چاپی، ۱۰ ایستگاه رادیویی، یک شبکه اجتماعی، ۳رسانه آنلاین، ۹ استودیوی فیلمسازی، ظرفیت عظیم در فضاهای مجازی و یوتیوپ روسی و غیره برخوردار است.