به گزارش هنرآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این کارگاه‌ها از سوی زهرا صبری کارگردان صاحب‌نام تئاتر و مدرس دانشگاه برگزار شد و دانشجویان رشته نمایش عروسکی در آن حضور داشتند.

به پیشنهاد صبری دانشجویان این دانشگاه، در پایان ترم با بهره‌گیری از برخی کتاب‌های انتشارات کانون پرورش فکری همچون کتاب «هزارپا و آقای کفاش»، «خشم قلمبه»، «من معذرت نمی‌خواهم»، «قدم یازدهم»، «قصه دو لاک پشت تنها»، «تو فقط دوست خودمی»، «یک جای خوب، یک خواب خوب»، «ناهی»، «توکایی در قفس» و... نمایش‌های دانشجویی خود را در مرکز تولید تئاتر کانون اجرا کردند.

صبری درباره تاثیر برگزاری کارگاه‌های کارگردانی تئاتر عروسکی در مرکز تولید تئاتر کانون گفت: یکی از اتفاق‌های خوب همکاری مرکز تولید تئاتر با دانشگاه پارس مربوط به دانشجویانی بود که سالن‌های تخصصی نمایش را فقط هنگام تماشای تئاتر می‌دیدند، اما در ساعات کارگاه کاملا در آن محیط قرار می‌گرفتند و با سالن، امکانات نوری و صحنه‌ای که قرار است بعدها به عنوان کارگردان و دیگر عوامل تولید یک نمایش در آن اجرا داشته باشند تا حدود قابل توجهی آشنا شدند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: دانشگاه پارس دارای پلاتو و سالن تمرین است و امکانات کافی برای برگزاری کارگاه‌ها در دانشگاه وجود داشت اما در این دو ترم، دانشجویان رشته تئاتر عروسکی کارگاه‌های خود را در سالن‌های نمایشی گذراندند که به‌صورت تخصصی برای اجرای نمایش کودک و نوجوان مناسب‌سازی شده است. قرار گرفتن دانشجو در این فضا کمک خوبی  به درک بیشتر آنها از صحنه اجرا و آشنایی بیشترشان با آداب حضور بر صحنه منجر می‌شود.

وی افزود: این تجربه برای من و هم دوره‌ای‌هایم پیش نیامد و زمانی با سالن اجرا مواجه می‌شدیم که قرار بود کاری را به صحنه ببریم. اما امروز این دانشجویان در فضای اجرا نفس می‌کشند و تمرینات دانشجویی و الگوهای اجرایی را در این فضا تجربه می‌کنند. این اتفاق خوبی است که با همکاری موثر مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رقم خورد.

صبری در پایان ابراز امیدواری کرد نسل آینده نمایشگران عروسکی بتوانند در کارگاه‌های درس کانون فعالیت کنند و کارگردانانی تربیت شوند که با آثار باکیفیت قدمی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه خود برمی‌دارند.

مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون همواره در تعامل با دانشگاه‌های هنر، میزبان آثار نمایشی دانشجویی بوده و فصلی را با طرح حمایت از استعدادهای برتر دانشجویی اعم از تولید نمایش و پایان‌نامه در دستور کار دارد. همچنین مرکز تولید تئاتر برای حمایت از نمایش دانشجویانی که برای مخاطبان کودک و نوجوان اثر تولید کرده‌اند، پس از کیفیت‌سنجی و گذراندن مراحل بازبینی و بررسی شورا اعلام آمادگی می‌کند.