گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اندکی پس از انتشار خبر درگذشت ابتهاج در شهر کلن آلمان، مسئولان دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه ایران آمادگی کامل خود را برای انتقال پیکر «سایه» به ایران اعلام کردند. محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ گفت: از زمان بستری شدن استاد سایه در بیمارستان به تاکید وزیر محترم از طریق خانم یلدا ابتهاج همواره جویای آخرین وضعیت سلامتی ایشان بودیم. بلافاصله پس از دریافت خبر درگذشت هم پیام تسلیت وزیر را به خانواده ایشان ابلاغ و مراتب همراهی وزارت فرهنگ را برای انتقال پیکر سایه اعلام کردیم.

روابط عمومی وزارت امور خارجه هم در پی درگذشت تاسفبار استاد امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) در آلمان، با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده محترم این ادیب و پژوهشگر ارزشمند، اعلام کرد هماهنگی‌های لازم جهت انتقال، تکریم و تدفین پیکر این شاعر بزرگ در ایران انجام شده و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت دستورالعمل‌های لازم را در این خصوص دریافت کرده و با خانواده ایشان در ارتباط مستمر است.

از سوی دیگر، یکی از چهره‌های رسانه‌ای مستقر در انگلستان از سنگ‌اندازی‌های برخی براندازان در راه انتقال پیکر سایه به ایران خبر داد و اعلام کرد خانواده ابتهاج زیر فشار برخی ایرانیان ساکن اروپا به ویژه آلمان هستند تا پیکر وی را برای تدفین به سرزمین مادری‌اش بازنگردانند. با این حال، به نظر می‌رسد خانواده ابتهاج تصمیم خود را گرفته‌اند و در آینده نزدیک «سایه» در خانه ابدی خود در ایران آرام خواهد گرفت.

یلدا ابتهاج، فرزند مرحوم امیرهوشنگ ابتهاج در تازه‌ترین پست صفحه اینستاگرام خود چنین نوشت: «بر اساس هماهنگی‌هایی که با ایران انجام شده است مراسم تشییع پدرم از کنار درخت ارغوان انجام خواهد شد و از آنجا برای خاکسپاری به شهر رشت خواهیم رفت.» ارغوان همان درختی است که سایه شعر معروف «ارغوان» را برای آن سروده بود و برخی می‌گفتند شاعر نامدار ایرانی می‌خواسته پیکرش زیر همین درخت برای همیشه آرام بگیرد.

خانه ابتهاج که درخت ارغوان در آن قرار دارد، اوایل دوره پهلوی دوم ساخته و در تهران، خیابان فردوسی، خیابان شهید تقوی (کوشک)، کوچه شهید انوشیروانی، شماره ۲۲ واقع شده است. این خانه قدیمی روز ۲۶ آبان ۸۷ با شماره ۲۳۸۷۸ ثبت ملی شده است.