گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «آیزنهاور ۴:۵۷» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی علیرضا حافظی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا معتمدآریا از 11 مرداد ساعت 17:15 در خانه نمایش دا روی صحنه است و به ترتیب ورود به صحنه علیرضا ‌نامنی، پویا ‌یگانه‌‌دوست، علیرضا ‌حافظی، ساقی ‌سلیقه‌‌دار و سهیل ‌نگهدارزاده در آن بازی می‌کنند.

حافظی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش گفت:‌ «آیزنهاور ۴:۵۷» پیش از هر چیز به یک خواست درونی برمی‌گردد. من همیشه در نظر داشتم قصه‌ای روایت کنم که شخصیت‌های آن دچار موقعیت متناقض با ذات خود می‌شوند و بتوانم آن‌ها را در چهارچوبی گرفتار کنم که هر کدام به مرور بارزترین ویژگی خود را از دست بدهند و تبدیل به چیزی بشوند که هرگز نبوده‌اند.

او افزود: پس از مطالعه چرک‌نویس‌های چند ساله‌ام بالاخره در بهار ۹۹ نگارش «آیزنهاور ۴:۵۷» را به پایان رساندم و متوجه علاقه شخصی خود به این نمایشنامه نسبت به نمایشنامه‌های دیگرم شدم و سریع تصمیم گرفتم متن را وارد فرآیند تولید کنم.

این نویسنده و کارگردان همچنین ادامه داد: بخش جدی از مبنای تفکر هنری من بر پایه خانواده، اطرافیان و اقلیمی که در آن زیست می‌کنم بنا شده و طبیعی است که کنش‌های شخصی من در آثارم نمود پیدا می‌کند. اما اولین بار که در مورد فضای اداره شهربانی کنجکاو شدم زمانی بود که به طور اتفاقی یک مستند از دوران قبل از انقلاب می‌دیدم و در آن درباره کمیته مشترک، شهربانی و ساواک صحبت می‌شد.

او درباره موضوع و مضمون نمایش اظهار کرد: «آیزنهاور ۴:۵۷» یک داستان معمایی جنایی است که درونمایه واقع‌گرایانه دارد و فضای اجتماعی و سیاسی زمان خودش را تا جایی که بر گردنش باشد توصیف می‌کند. اما قصه و آدم‌هایش صد درصد زاده تخیل من است. مخاطب در این کار شاهد سقوط انسانی شرافتمند و وظیفه‌شناس و صعود انسانی بی‌رحم و سیاه‌دل خواهد بود.

حافظی با اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش حدود 14 ماه به طول انجامید، درباره تفاوت‌های این دوره از اجرا با اجرای این نمایش در تماشاخانه سپند عنوان کرد: بدون شک دو اجرا با هم تفاوت‌های اساسی دارند. دوره اول اجرا حاصل کارگردانی مشترک من و آرمین جباره اصل بود. گروه بازیگران متفاوت داشت و حتی دوستانی که کار را در سپند هم دیدند متوجه تغییر متن نمایشنامه هم شدند. چیزی که توجه من را معطوف خود کرد این بود که سعی کنم اجرایی از «آیزنهاور ۴:۵۷» ارائه کنم که به تفکرات علیرضا حافظی نزدیک‌تر باشد.

او در بخشی از صحبت‌هایش درباره ویژگی این نمایش تاکید کرد: این تئاتر مستقیماً از دل دانشگاه و دانشجویانش استخراج شده و مخاطبان جدی هنرهای نمایشی کاملاً از ویژگی‌های تئاتر دانشجویی باخبرند.

حافظی در پایان گفت: در انتها می‌خواهم از تمامی کسانی که باعث تسهیل مسیر این متن به اجرا شدند کمال تشکر را داشته باشم. از مدیریت محترم تماشاخانه دا، تهیه‌کننده اثر حمیدرضا معتمدآریا، مرکز محترم هنرهای نمایشی و همه دوستان و دست‌اندرکاران محترم. به دیگران هم پیشنهاد می‌کنم یک روز وارد سایت تیوال شوید و تئاتری را برای دیدن انتخاب کنید که عوامل‌ آن را نمی‌شناسید. قطعاً شگفت‌زده خواهید شد.

دیگر عوامل نمایش «آیزنهاور ۴:۵۷» عبارتند از: مشاور هنری کارگردان: آرمین ‌جباره‌‌اصل و شایان بهمنی، دستیار کارگردان و مدیر صحنه: سینا سلیقه‌دار، بازیگردان: آرمین ‌جباره‌‌اصل، طراح صحنه: علیرضا ‌حافظی، طراح گریم: ساقی ‌سلیقه‌‌دار، موسیقی: آرمین ‌جباره‌‌اصل، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: شقایق ‌فرشته، عکاس و طراح پوستر: مریم ‌راد، طراح لباس: علیرضا ‌حافظی و تایپوگرافی: صابر ‌ریاحی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.