به گزارش هنرآنلاین، مستند داستانی «زاغه» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا سردشتی، همراه با فیلم کوتاه داستانی «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» ساخته‌ی «سحر خوشنام» از ایران به مسابقه بیست‌ویکمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم «آپوریا» (Aporia International Village Film Festival) راه پیدا کرده بودند که در نهایت فیلم «زاغه» موفق به کسب جایزه‌ی بهترین مستند بلند از این جشنواره شد.

این فیلم پس از مراسم افتتاحیه جشنواره «آپوریا» در شهر اینچئون کره‌ی جنوبی، با حضور عوامل در شهرهای سئول، اینجه، پاژو و DMZ به نمایش درآمد.

در جشنواره «آپوریا»، که از تاریخ ۴ جولای تا ۲ آگِست برگزار شد و در شهر اینجه به کار خود پایان داد،۱۵۰ فیلم از ۷۵ کشور جهان علاوه نمایش داده شدند. 

فیلم «زاغه» در گونه‌ی سینمایی وحشت طبقه‌بندی شده و درباره‌ی زاغه‌هایی در روستای «دنبلید» طالقان است. کارگردان این مستند همراه با یک زمین‌شناس وارد روستا می‌شود تا به بهانه‌ی زاغه‌ها، از باورهای مردم روستا درباره‌ی جن و موجودات غیرطبیعی مطلع بشود. فرد زمین‌شناس به عنوان اول‌شخص در فیلم زاغه مقابل مردم روستا قرار دارد.

نویسندگی و کارگردانی مستند «زاغه» را علیرضا سردشتی بر عهده دارد و دیگر عوامل آن عبارتند از: علیرضا سردشتی، زهرا معظمی‌گودرزی (تهیه‌کنندگان)، داود ملک‌حسینی (مدیر تصویربرداری)، جعفر سردشتی (مجری طرح)، م. شاهین محسنی (صدابردار)، زهرا معظمی‌گودرزی (مدیر تولید)، محسن جلدی (اصلاح رنگ و نور)، احسان معظمی‌گودرزی (زمین شناس)، هادی جلدی (تدوین)، پیام آزادی (موسیقی)، مهرداد اسماعیلی (صداگذار).

پخش بین‌المللی فیلم مستند «زاغه» را عاطفه رحمانی انجام داده است.