گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «آخرین عاشق» نوشته نیل ‌سایمون با ترجمه شهرام ‌زرگر و دراماتورژی و کارگردانی محمد ‌چیت‌‌سازی (نادر دلشاه) از ۲۸ تیر ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است و نادر دلشاه، پروا ‌محزون، سحر ‌اسدی و وحیده ‌اکبری‌‌نسب در آن بازی می‌کنند.

دلشاه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «آخرین عاشق» برای اجرا گفت: بنده به هیچ وجه برنامه‌ای برای اجرای متن از نیل سایمون نداشتم، در مدت زمانی حدوداً شش ماهه که در حال خواندن و بررسی آثار نمایشنامه‌نویسانی چون فلوریان زلر، هنریک ایبسن، برتولت برشت، آرتور میلر و... بودم نمایشنامه «عاقبت عشاق سینه‌چاک» کاملاً اتفاقی به دستم رسید.

او افزود: محدود بودن شخصیت‌های نمایش و صد البته شخصیت بارنی کشمن و موقعیتی که شخصیت‌ها در آن قرار می‌گرفتند جذابیت اصلی نمایشنامه برای بنده بود. همچنین تشویق و انرژی دوست بسیار عزیزم خانم سحر اسدی در ارتباط با اجرای این نمایشنامه.

دلشاه درباره موضوع و مضمون کار گفت: شخصیت اصلی نمایش مردی میانسال و صاحب رستوران غذاهای دریایی است. بارنی کشمن یک مرد متاهل است، زندگی آرام و سالمی را پشت سر گذاشته و در میانسالی به این فکر می‌افتد که هیجانی نو به زندگی‌اش تزریق کند. بر این اساس سعی بر برقراری رابطه نامتعارف نسبت به سیر زندگی خود می‌کند. متن این مرد را در سه موقعیت متفاوت برای برقراری سه رابطه‌ متفاوت قرار می‌دهد و کشمکش‌های کمیک موجود در هر سه موقعیت، مخاطب را به نتایج متفاوت می‌رساند.

این کارگردان با بیان اینکه تمرین‌های نمایش حدود دو ماه و نیم فشرده به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی «آخرین عاشق» اظهار کرد: سبک این نمایش به شکل اغلب آثار نیل سایمون کمدی موقعیت است که در فضای کاملاً رئال دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی در منهتن نیویورک در تک‌لوکیشنی به شکل آپارتمان یک مادر سالخورده می‌گذرد.

753cad67-761e-4c40-ab3c-f4b858ce15f4

او درباره میزان وفاداری به نمایشنامه در اجرا تصریح کرد: من در اجرای هر نمایش تمام سعی خود را به وفاداری از متن می‌کنم اما به دلیل ممیزی‌های موجود در نمایشنامه، ناخواسته (البته با سعی تمام در حفظ حس و فضا و کنش‌های موجود) مجبور به تغییر و حذف بسیاری از دیالوگ‌ها شدم. اگر چه کاهش زمان نمایش برای بازدهی بهتر و رسیدن به زمان توافقی بین کارگردان و سالن‌دار هم در حذف قسمت‌هایی از نمایش بی‌تاثیر نبود.

دلشاه در پایان صحبت‌هایش گفت: نمایش «آخرین عاشق» نسبت به نمایش‌های قبلی که روی صحنه آوردم مورد توجه و تشویق بیشتری از سوی مخاطبان قرار گرفت. در اجرای این نمایش همیشه دوست داشتم شاهد مخاطبی باشم که با اشراف بر متن اصلی ترجمه شهرام زرگر به دیدن آن بنشیند و نظر خود را در مورد دراماتورژی و تغییر متن بگوید.

دیگر عوامل «آخرین عاشق» عبارتند از دستیار اول کارگردان: مریم ‌جان‌محمدی، طراح صحنه: نادر دلشاه، طراح لباس: زهرا نادری، طراح نور: فرشاد ‌نصیری، منشی صحنه: مینا حسنی، دستیار دوم کارگردان و مدیر صحنه: علی اسحاقی، دستیار صحنه: عرفان ‌سیفی، عکاس: مسعود ‌میرمیری، روابط عمومی: نگار ‌امیری، امور تبلیغات و رسانه: آوینا تئاتر و طراح پوستر: زهرا نادری.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.