به گزارش هنرآنلاین، آیین یادبود مرحوم حبیب‌الله صادقی، هنرمند و نقاش پیشکسوت روز دوشنبه ۱۰ مرداد در رواق شهادت حوزه هنری انقلاب اسلامی همراه با مراسم عزاداری و اجرای سیدکمال هاشم‌زاده برگزار شد.

دادمان: صادقی معلمی مهربانی بود

محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور در این مراسم ایام عزای شهادت سید و سالار شهیدان را تسلیت گفت و افزود: خیر مقدم می‌گویم به دوستان حبیب‌الله صادقی که در حوزه هنری به‌عنوان خانه حبیب و خانه خودشان دور هم جمع شدند.

دادمان با بیان اینکه همه ما داغدار و عزادار درگذشت حبیب الله صادقی هستیم، گفت: هرکسی فرصتی برای آشنایی با حبیب‌الله صادقی داشت ویژگی‌های خاص او را درک می‌کرد. صادقی همیشه حاضر بود و در هر اتفاقی که برای هویت تاریخی کشور داشته حضور و بروز جلوه هنر متعهد به حقیقت داشت. او راوی هنر متعهد به حقیقت بود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: ایران معاصر ما حقایقی را به خود دیده که باید تا سال‌های سال دیده شود و مورد تامل قرار گیرد. ما با آثار صادقی این سال‌های مهم ایران را بهتر درک می‌کنیم. آثار نقاشی صادقی و دوستان او در نسل اول انقلاب روایت صحیحی از ایران را برای نسل‌های امروز داشت.

وی افزود: صادقی معلم مهربانی بود که با همه پدرانه و با ظرافت نکات مورد نظر خود را ارائه می‌کرد. حتی تذکر را هم با لطافت می‌داد.

دادمان در ادامه گفت: حبیب الله صادقی جان ناآرامی داشت. ناآرام بود برای آنچه به عهده خود می‌دید و تکلیف بر خود می‌دانست. حبیب، دُر نابی را فهم کرده و نوشیده بود به همین دلیل آرام و قرار نداشت تا بتواند آن را ثبت و منتقل کند.

وی در پایان گفت:‌امیدوارم تا مسیر استاد حبیب‌الله صادقی ماندگار و مستدام به برکت وجودی آثار، ‌اندیشه، شاگردان و دوستدارانش ادامه داشته باشد. انشاءالله در این ایام که غمخوار شهدای کربلا هستیم سید الشهدا حبیب صادقی ما را در آغوش خود بگیرد.

شجاعی: استاد حرف از شهدای کربلا را با گریه می‌زد

سید مسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری نیز در این مراسم به خصوصیات اخلاقی زنده‌یاد صادقی پرداخت و گفت: حرف از شهدا که می‌آمد بی‌درنگ چشمانش‌تر و اشک روی گونه‌هایش جاری می‌شد.

شجاعی‌طباطبایی در ادامه گفت: صادقی در ایامی چشم از جهان فروبست که متعلق به شهدای کربلا است و همانگونه که همواره خودش به اهل بیت علیهم السلام ارادت داشت همزمانی سفر وی بی‌حکمت نیست. استاد حرف از شهدای کربلا را با گریه میزد و نمی‌توانست بی‌احساس در موردش اظهار نظر کند.

مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری در پایان گفت: صادقی مرد مهربان و دوست داشتنی و دلربایی بود که همه ما از جمله خانواده‌ ایشان به خوبی چنین صفاتی را در زندگی‌ایشان درک کردیم.

چلیپا: حبیب جانش را برای نقاشی داد

کاظم چلیپا هنرمند نقاش و از دوستان دیرینه زنده‌یاد صادقی نیز در این مراسم ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم و دوستان و هم قلمان وی گفت: دوستی من با حبیب به پیش از انقلاب مربوط می‌شود که او را در هنرستان با دغدغه‌های اجتماعی و عدالتخواهانه‌اش دیدم. بعد‌ها در دانشگاه نیز همراه و دوست او بودیم.

چلیپا افزود: خاطرات بسیاری با حبیب دارم. از ویژگی‌های او ارادت به اهل بیت علیهم السلام بود و همواره در حال کار صدای نوحه و مداحی‌هایی که گوش می‌داد می‌آمد.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: عالم عرفانی، صداقت درونی و پاکی و همچنین کش و قوس‌های اجتماعی در آثار حبیب دیده می‌شود. حبیب توجه بسیاری از انقلاب و دفاع مقدس در کنار آدم‌های بی‌درد و بی‌دغدغه داشت و سعی داشت این دو را کنار هم به تصویر بکشد.

وی در ادامه گفت: زندگی این هنرمند چه از نظر زیبایی‌شناسی، موضوعیت، معرفت و ویژگی‌های هنری باید شناسایی و‌شناسانده شود. حبیب به عنوان کسی که با قلم خود در راه انقلاب سخن گفت باید مورد بررسی و تعمق قرار گیرد.

چلیپا با بیان اینکه‌ امیدوارم نسل جوان با تماشای این همه آثاری که حبیب خلق کرد قلم او را ادامه دهد، گفت: حبیب جانش را برای نقاشی داد و زحمات بسیاری کشید و هرجا پرچم امام حسین برپا بود حبیب زیر آن پرچم تلاش می‌کرد. راهش پر رهرو باد.

اجرای موسیقی به یاد زنده‌یاد صادقی

سیدحسام‌الدین سراج، هنرمند موسیقی سنتی نیز ضمن خواندن قطعه‌ای به یاد زنده‌یاد صادقی گفت: حبیب همواره موجب دلگرمی و همبستگی دوستانش می‌شد و اگر کوچک‌ترین اختلافی پیش می‌آمد با مهارتی که داشت آن را برطرف و دوستان را دور هم جمع و به کار گروهی هدایت می‌کرد.

قدیریان: حبیب صادقی را در خودش محصور و تمام نکنیم

عبدالحمید قدیریان، هنرمند پیشکسوت نقاش و چهره سال هنر انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: چقدر حرف‌های نگفته در مسیر انقلاب داریم و چقدر به تبیین هنرمندان انقلاب و آثارشان نیازمندیم. زمان بسیار زود می‌گذرد و وقت بسیار کمی برای دستیابی به دورنمای ارائه شده حضرت امام خمینی داریم. می‌دانم درباره حبیب حرف‌های بسیاری داریم اما مراقب باشیم حبیب‌الله صادقی در خودش محصور و تمام نشود.

قدیریان افزود: حبیب جوشش بسیاری داشت و دغدغه‌مند بود. یادمان نرود که تمامی آثار حبیب حاصل فرهنگ و‌ ایمان اوست. اگر می‌خواهیم حبیب را تبیین کنیم روی‌ ایمان و غایت نورانی حبیب کار کنیم. بی‌شک هر کسی این غایت نورانی و الهی را داشته باشد همانند حبیب ناآرام می‌شود. حبیب صداقت بسیاری داشت و با تمام وجود به اهل بیت علیهم السلام ارادت داشت و امکان نداشت حرف از عاشورا شود و گریه نکند. غیرممکن است هنرمندی با تمام وجود مطلبی را حس نکند و به خوبی آن را اجرا کند. همه هستی حبیب عاشورا را درک کرده بود و این درک در آثارش کاملاً دیده می‌شود.

وی با تسلیت به خانواده زنده یاد حبیب الله صادقی و دوستان او گفت: سوره نحل آیه ۳۲ می‌گوید هنگامی که ملائک با مؤمنین همنشین می‌شوند می‌گویند سلام علیکم، بفرمایید وارد بهشت شوید. این آیه هنگامی که به نیت حبیب‌الله صادقی قرآن را باز کردم آمد.

رجبی دوانی: صداقت شرط اول هنر است

محمدعلی رجبی دوانی، نقاش پیشکسوت و استاد دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: حبیب‌الله صادقی حبیب خداست و صادق. همه شما هنرمند هستید و می‌دانید صداقت شرط اول هنر است به همین دلیل برای هنر باید غرض‌ها را کنار بگذارید.

رجبی افزود: فرشته‌ها برای هنرمند مسلمان آینه‌گردانی می‌کنند در این صورت بی‌شک نور الهی و حقیقت در آثارش بروز می‌کند. حال اگر آینه گردان شیطان باشد هنری همچون هنر در غرب را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: هنرمندانی همچون حبیب الله صادقی در کدام آینه نگاه کردند که اینگونه آثاری را قلم زدند. قطعاً در آینه فرشتگان نگاه کردند و به قلمش حرکت دادند.

رجبی افزود: هنر قدسی یعنی هنری که روحالقدس در دست و زبان ما بگذارد. هنر چیزی جز تجلی حقیقت نیست پس ما چکاره‌ایم. کار هنرمند تنها آینه‌سازی است تا حق در آن تجلی کند. همانند حبیب صادقی که خود را آینه کند تا تجلی حقیقت را درون آثارش ببینیم.

رجبی در ادامه گفت: حبیب هیچگاه سبک خاصی را در پیش نگرفته و هر تابلو آن یک حال و هوای خاص خودش را دارد. هنرمند بر خلاف فیلسوف متعلق به یکجای خاص نیست و هر لحظه در دنیایی سیر می‌کند.

وی افزود: برخی هنرمندان همانند صادقی اهل صفا می‌شوند. صفا از ابتدای سلک باید آغاز شود و تا آخر ادامه داشته باشد تا خداوند در دست شما جلوه و دلبری کند. تنها وظیفه هنرمند انتقال مفاهیم آینه‌ای مقابل حق است و در ادامه دلبری آن را خدا انجام می‌دهد.

این استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه صادقی صادق و صاف بود و حبیب خدا بود گفت: حبیب از آخرین اثر خود دل نمی‌کند و هر بار که می‌گفت تمام شد دوباره سراغش می‌رفت. صادقی در اثری که از شهید حاج قاسم سلیمانی می‌کشید می‌خواست تا چهره همه انقلاب و دفاع مقدس و شهدای آن را یکجا نمایان کند.

خوشحالم که پدرم دوستان خوبی مثل شما دارد

امیرحسین صادقی فرزند زنده یاد حبیب‌الله صادقی با قدردانی از حوزه هنری به عنوان خانه پدری‌اش گفت: مقابل مادر و خواهرم که همواره در کنار پدرم بودند هیچ جایگاهی ندارم به همین دلیل از مادرم و خواهرم می‌خواهم در مورد پدرم حرف بزنند. خوشحالم پدرم دوستان خوبی مثل شما دارد تا به یادش باشید.

همسر حبیب‌الله صادقی نیز در این مراسم گفت: حبیب هیچ منیتی نداشت و محرم و صفر سال ۱۴۰۱ را بدون تابلوی عاشورایی جدید با بوسه بر امام حسین علیه السلام و در آغوش‌ ایشان آغاز کرد.

همچنین دختر زنده یاد حبیب‌الله صادقی در سخنانی با یادی از پدرش از زحمات و برنامه‌ریزی‌های حوزه هنری برای برپایی این مراسم تقدیر کرد. در پایان این مراسم تابلویی منقش به تمثال زنده یاد حبیب‌الله صادقی از سوی حوزه هنری به خانواده صادقی اهدا شد.