گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: تناسان با این توضیح که نویسنده کتاب «امتیازهای ویژه» با تصویر کردن دنیای ذهنی شخصیت‌های جاه‌طلب، خودشیفته و بی‌قرار در کتاب، خواننده را روی مرزهای اخلاقی راه می‌برد به هنرآنلاین گفت: جاناتان دی حسی دوگانه‌‌ به حدومرزهای خواسته‌ها و حتی توجیه‌ها برای زیر پا گذاشتن اخلاق در ذهن خواننده ایجاد می‌کند و می‌پرسد برای رسیدن به اهداف و پیشبرد آن‌ها تا کجا و به چه وسیله‌ای مجازیم.

او با بیان این که دی در رمان‌هایش با بینشی اخلاقی و موشکافی‌های کنایی موضوعات مربوط به نژاد و ثروت‌اندوزی را درهم‌می‌آمیزد، افزود: نویسنده در این داستان به شخصیت‌هایش همه چیز از جمله زیبایی، هوش، جذابیت و اراده‌ قاطع برای ساختن دنیای مطلوب‌ می‌دهد و مخاطب را در این تقابل می‌گذارد که آیا برای رسیدن به هدف هیچ‌چیز نباید جلودارش باشد؟ گاهی این دوراهی به پوچی، انکار و درهم‌شکستگی می‌انجامد.

تناسان درباره موضوع رمان «امتیازهای ویژه»، اظهارداشت: کتاب روایت زن و شوهری است که با رویاهای بلندپروازانه و رویای تغییر طبقه اجتماعی خود می‌خواهند به نقطه‌ای برسند که ناممکن برایشان وجود نداشته باشد، مرد با معامله‌های پنهانی که در شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی انجام می‌دهد به جایگاهی که می‌خواهد می‌رسد اما وضعیت خانوادگی او به‌دلخواه پیش نمی‌رود.

جاناتان دی نویسنده‌ آمریکایی در ۱۹۶۲ در نیویورک به دنیا آمد. او دانش‌آموخته‌ داستان‌نویسی از دانشگاه ییل و عضو تحریریه‌ نیویورک‌ تایمز و همچنین از نویسندگان مجله‌ هارپر است که جایزه‌ مجله‌ «ملی» را از آن خود کرد. از جاناتان دی ۷ رمان منتشر شده که از میان آن‌ها «امتیازهای ویژه» سال ۲۰۱۱ برنده‌ جایزه‌ فیتزجرالد، جایزه‌ ادبی کالج سنت فرانسیس و همچنین نامزد نهایی جایزه‌ پولیتزر ۲۰۱۱ شد.